Dakar 2012 (5. etapa): Svitko štvrtý, Jakeš skončil

Piatok, 06 január 2012

Štefan Svitko a Ivan Jakeš robili farbám Slovenska na tohtoročnom Dakare veľkú radosť. V predošlej štvrtej etape bol Svitko v cieli ôsmy a Jakeš šestnásty, po štyroch etapách im patrilo 12. a 18. miesto. A čakali sme, že v ďalších etapách sa obaja slovenskí jazdci môžu v priebežnom poradí posúvať smerom hore. Vyšlo to, žiaľ, len spolovice, keď Svitko poskočil v piatej etape medzi absolútnu špičku a v cieli bol štvrtý (!!), Ivan Jakeš však pre technické problémy nedošiel do cieľa a svoje účinkovanie na Dakare 2012 ukončil.

Artur Ardavičus - Kamaz
Artur Ardavičus dokazuje, že aj starší a "neperspektívny" Kamaz môže byť úspešný

5. etapa: Chiletico – Fiambala (423 km)

Argentínske provincie La Riola a Catamarca zmáčal v posledných niekoľkých dňoch výdatný dážď, a preto museli usporiadatelia trochu upraviť trasu rýchlostnej skúšky. Tá bola pre motocykle a automobily úplne odlišná, takže sa stretli iba raz – v cieli. Aj keď, ako to na Dakare býva, nie všetci.

Piata etapa z Chiletica do Fiambaly merala 423 kilometrov, patrí medzi najkratšie. Motocykle a štvorkolky mali pôvodne absolvovať rýchlostnú skúšku dlhú 265 kilometrov, kvôli zlým podmienkam na konci etapy ju však usporiadatelia skrátili na 186 kilometrov. Terén bol náročný ako v predchádzajúcich dňoch – riečne korytá, výmole, piesok, prach a veľké kamene. Jednoducho Dakar.

Automobilom a kamiónom organizátori tiež trochu skrátili meraný úsek. V tomto prípade však bol, naopak, posunutý štart na 24. kilometer, takže na posádky čakalo už len 153 kilometrov meraného úseku. Všetkým určite ležalo v hlave, že cieľ tejto "erzety" sa nachádza v blízkosti zradných bielych fiambalských dún.

Motocykle

Na štart tejto etapy sa postavilo 150 jazdcov. Ako prvý vyrazil na trať víťaz štvrtej etapy Španiel Marc Coma z továrenského tímu KTM a o dve minúty za ním jeho stajňový kolega, priebežný líder tejto kategórie, Cyril Despres. Coma potreboval zopakovať včerajší výkon, aby opäť niečo zmazal z osemminútového náskoku svojho tímového kolegu C. Despresa.

Francúz Despres však zvolil jednoduchú stratégiu: dohnať Comu, držať sa ho a nestratiť ho z dohľadu. A vyplatila sa. Obaja si síce urobili menší výlet mimo trať, keď po navigačnej chybe minuli o niekoľko kilometrov prvý kontrolný bod, dokázali sa však vrátiť na správnu cestu a dokonca udržať si vedenie. V cieli bol teda rýchlejší Despres o minútu a štyridsaťjeden sekúnd – vďaka tomu zase zvýšil náskok v priebežnej klasifikácii takmer na desať minút (-9:51 min).

Celkovo tretí je portugalský jazdec Helder Rodrigues na Yamahe, ten však stráca už takmer 48 minút (-47:56 min). V "erzete" 3. pozíciu si síce vybojoval Španiel Joan Barreda Bort s motocyklom Husqvarna, je však s viac ako trojhodinovou stratou (-3:13:26 hod) až na 32. priečke. Štvrtý je Chiľan Francisco Lopez so strojom Aprilia (-49:00 min), piaty potom Portugalec Paulo Gonçalves na Husqvarne (-54:47 min).

Fantastický výkon podal náš reprezentant Štefan Svitko. Jazdec Oraving – Slovnaft Teamu v cieli zaznamenal štvrtý najlepší čas (!), za víťazom etapy zaostal o necelých štrnásť minút (-13:55 min). V celkovom poradí sa posunul na vynikajúce 9. miesto (-1:07:26 hod).

Oveľa horšie však dopadlo naše druhé želiezko v ohni: Ivan Jakeš bol nútený predčasne ukončiť svoje účinkovanie na tomto prestížnom podujatí. Vo štvrtkovej etape ho (z celkového 18. miesta) vyradili vážne technické problémy. Pre I. Jakeša išlo o piaty štart na púštnej súťaži a v tomto ohľade je slovenským rekordérom. Do cieľa však prišiel iba raz, v roku 2009.

"Približne na 108. kilometri sa mi rozsypal motor, zastal som, a už nebolo o čom. Asi to tak malo byť... Musíme pokračovať ďalej s konvojom, pretože máme presný termín odovzdania vozidiel v Lime. Verím, že sa nám podarí udržať tím pokope a nabudúce sa pripravíme ešte lepšie ako teraz. Snáď budeme mať aj trochu šťastia, pretože tej smoly už bolo dosť. Jednoznačne sa chcem vrátiť na Dakar, nenechám sa zlomiť," uviedol Ivan Jakeš, tridsaťosemročný rodák z Myjavy, štartujúci vo farbách vlastného NAD-RESS Adventure Teamu.

"Ivan bol spokojný s tým, že štvrtkovú etapu v porovnaní s pôvodným plánom skrátili. Medzi kontrolnými bodmi 1 a 2 sa mu však rozsypal motor a už sa s tým nedalo nič robiť. Musel by si pomôcť sám, čo v tomto prípade nebolo možné. Je to škoda, pretože Dakar sa v podstate začínal až teraz. Jazdilo sa mu dobre, aj napriek miernemu problému s pravým ramenom, dobré boli aj jeho časy. Uvažovali sme dokonca, že by sa v ďalšom týždni ešte dalo zrýchliť," povedal manažér NAD-RESS Adventure Teamu Peter Matuška.

So súťažou sa kvôli technickým problémom musel rozlúčiť aj ďalší slovenský pretekár – Ján Zaťko. Ďalší jazdec sedlajúci motocykel značky BMW skončil už vo štvrtej etape. Jeho tímového kolegu zo Slovakia Turboteam Zaťko Dušana Čipku v cieli 5. etapy klasifikovali na 69. pozícii (-1:53:33 hod) a v priebežnom poradí poskočil o desať miest dopredu – je 75. (-6:48:37 hod).

Quady

V kategórii štvorkoliek obsadili všetkých sedem popredných priečok jazdci z Argentíny a Chile. Početnú, ale aj výkonnostnú prevahu majú Argentínčania, ktorí sú na prvých štyroch miestach v poradí Marcos a Alejandro Patronelliovci, Tomas Maffei (všetci Yamaha) a Lucas Bonetto (Honda). Piaty skončil Chiľan Rodrigo Ramirez (CAN-AM), avšak už so stratou 40 minút. V priebežnej klasifikácii vedie Maffei pred Alejandrom (-35 sek) a Marcosom (-2:02 min) Patronelliovcami.

Automobily

V zákulisí kategórie automobilov sa vo štvrtej etape stalo niečo, čo sa iba tak nevidí. Po dlhej hádke medzi argentínskym pilotom Orlandom Terranovom a jeho americkým navigátorom Andym Griderom skončila ich účasť na Dakare. Podľa slov šéfa stajne Overdrive sa s Griderom nezachádzalo s rešpektom, čo jednoducho nevydržal a odišiel. A to všetko po výbornom druhom mieste v etape, ktoré so svojou Toyotou vydobyli.

Od štartu skrátenej 153 kilometrov dlhej rýchlostnej skúšky, na ktorý sa postavilo 138 automobilov, viedol Hummer Katarčana Nassera Al-Attiyaha. Keby nemusel na trati zastaviť kvôli prasknutej hadici na chladení, zrejme by "erzetu" vyhral. Takto však spadla do lona trpezlivému poľskému pilotovi Krzysztofovi Holowczycovi, ktorý sa takmer po celú dobu držal na druhej priečke. Al-Attiyah nakoniec skončil jedenásty s mankom 24 minút.

Druhý v cieli bol Robby Gordon so svojim krikľavo oranžovým Hummerom (-1:01 min); za ním sa zoradili automobily Mini v poradí Stéphane Peterhansel (-3:52 min), Nani Roma (-7:47 min), Leonid Novickij (-8:18 min) a Ricardo Leal dos Santos (-9:19 min). V prvej desiatke bol opäť čínsky Great Wall Haval pilotovaný Portugalcom Carlosom Sousom, dokonca na 7. mieste (-14:02 min).

Pre zaujímavosť – na 25. mieste došiel škótsky pilot rallye Alister McRae (Mc Rae Enduro) a 56. priečku obsadil poľský skokan na lyžiach Adam Malysz (Mitsubishi). Malysz je zatiaľ na 40. mieste, McRae je deväťdesiaty piaty.

Túto kategóriu priebežne vedie Peterhansel s Mini, na druhom mieste vystriedal Giniela De Villiersa (ktorý s Toyotou klesol na 5. priečku) vďaka víťazstvu v etape Holowczyc (-4:18 min) a tretí ostal Roma (-10:39 min). Pódiové umiestnenia sa tak dostali do pazúrov vozidiel Mini tímu X-Raid. Štvrtý je Hummer Robbyho Gordona.

Kamióny

Zanedbateľných 14 sekúnd delilo českú posádku Loprais/Almáši/Ernst od víťazstva v tejto etape. Rýchlejší bol už iba Holanďan Gerard De Rooy a jeho "Torpédo" Iveco Powerstar. Tatra Jamal zabránila ďalšiemu hattricku stajne De Rooy/Iveco, pretože na treťom a štvrtom mieste došli Talian Massimo Biasion (-1:19 min) a Holanďan Hans Stacey (-1:39 min). Za nimi nasledovala dvojica truckov Kamaz v poradí Artur Ardavičus a Andrej Karginov. Ďalšie kopřivnické kamióny sa umiestnili na trinástej (Martin Kolomý), devätnástej (Tomáš Vrátný) a dvadsiatej piatej (André De Azevedo) pozícii. Značku LIAZ klasifikovali na pätnástom (Jósef Cabala) a 63. mieste (Jaroslav Valtr).

V celkovej klasifikácii sa nič nezmenilo: na prvých troch miestach sú stále kamióny Iveco v poradí De Rooy, Stacey (-4:21 min) a Biasion, strácajúci na Staceyho štyri sekundy. Loprais ostáva na 4. mieste (-13:11 min).

Darí sa aj ďalším českým kamiónom: Kolomý sa posunul zo 17. na 13. priečku (-1:53:06 hod), rovnako tak Vrátný – z dvadsiatej ôsmej na dvadsiatu štvrtú (-5:43:18 hod). Posun vpred zaznamenal i Poliak Cabala s liazkou, z 24. na 19. pozíciu (-4:19:30 hod). Miroslav Zapletal (MAN) poskočil zo 42. na 39. miesto (-10:29:36 hod).

Trochu menej sa vodilo De Azevedovi, ktorý si o jednu pozíciu pohoršil a je pätnásty (-2:19:48 hod). Prepad zaznamenal aj druhý truck LIAZ: Valtr s Pabiškom a Bervicom, v cieli klasifikovaní až na poslednej priečke s mankom viac ako päť hodín, klesli o dvanásť miest na 32. (-8:00:58 hod).

Organizátori Rallye Dakar zrušili šiestu etapu naplánovanú na piatok. Dôvodom je nepriaznivé počasie. V 6. etape z Fiambaly do Copiapa sa súťažiaci presunú z Argentíny do Chile, do púšte Atakama. Hranicu majú prejsť cez Paso San Francisco, ktorý je v nadmorskej výške 4700 metrov. Pre nebezpečné snehové podmienky v Andách organizátori rozhodli, že súťažiaci napokon 4700-metrový vrch prejdú v konvoji a táto etapa sa nebude započítavať do celkového poradia.

Výsledky (5. etapa)

Motocykle:

1. Cyril Despres (Franc.) KTM 2:28:33 hod
2. Marc Coma (Špan.) KTM +1:41 min
3. Joan Barreda Bort (Špan.) Husqvarna +12:42
4. Štefan Svitko (SR) KTM +13:55
5. Jordi Viladoms (Špan.) KTM +14:17
6. Pal Anders Ullevaseter (Nór.) KTM +14:41
...
69. Dušan Čipka (SR) BMW +1:53:33 h

Priebežné poradie (po 5. etape)

1. Despres 14:19:00 hod
2. Coma +9:51 min
3. Rodrígues +47:56
4. López (Čile) Aprilia +49:00
5. Paulo Goncalves (Portug.) Husqvarna +54:47
6. Viladoms +58:17
...
9. Svitko +1:07:26 hod
74. Čipka +6:48:37hod

Automobily

1. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini 2:10:51 hod
2. Robby Gordon (USA) Hummer +1:01 min
3. Stéphane Peterhansel (Fr.) Mini +3:52

Priebežné poradie (po 5. etape)

1. Peterhansel 11:58:03 hod
2. Holowczyc +4:18 min
3. Roma (Šp.) Mini +10:39 min

Kamióny

1. Gerard De Rooy (Hol.) Iveco 2:34:30 hod
2. Aleš Loprais (ČR) Tatra +14 s
3. Miki Biasion (Tal.) Iveco +1:19 min

Priebežné poradie (po 5. etape)

1. De Rooy 13:44:43 hod
2. Stacey (Hol.) Iveco +4:21 min
3. Biasion +4:25

Štvorkolky

1. Marcos Patronelli (Arg.) Yamaha 2:58:37 hod
2. Alejandro Patronelli (Arg.) Yamaha +1:51 min
3. Tomas Maffei (Arg.) Yamaha +4:08

Priebežné poradie (po 5. etape)

1. Maffei 17:51:27 hod
2. A. Patronelli +35 s
3. M. Patronelli +2:02 min

Artur Ardavičus - Kamaz Hans Bekx - DAF CF 75 J. Valter - LIAZ 111.154 K. Holowczic - Mini All4 Racing R. Gordon - Hummer 3 S. Sebestyén - Toyota Land Cruiser Miki Biasion - Iveco Andrej Karginov - Kamaz Cyril Despres - KTM 450 G. Mognier - Toyota KD J 120 Isabelle Patissier - Bugy Dessoude Marcos Petronelli - Yamaha Raptor 700
Autor: Andrej Haverda
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5