Čo hádam žiadny Slovák nechcel - Svitko odstúpil z Rallye Dakar 2018

Streda, 17 január 2018

Každý deň od 6. januára čakali každý podvečer fanúšikovia motoristického športu na to, ako slovenský motocyklový fenomén Štefan Svitko skončí v etapách na Rallye Dakar.

1 Stefan Svitko
Štefan Svitko v južnej Amerike dobojoval. Dakarská rallye si vybrala svoju daň.

Z deviatich doterajších štartov na najťažšej a najdlhšej diaľkovej rallye sveta patril Štefan Svitko v posledných rokoch medzi favoritov a pred dvoma rokmi skončil po takmer desaťtisíc kilometroch absolvovaných v púšťach a horách južnej Ameriky na druhom mieste v celkovom poradí a len pár minút ho delilo od triumfálneho výsledky.

Aj tento rok ako po všetky predchádzajúce venoval Štefan Svitko príprave veľkú pozornosť, veľa času a prostriedkov na to, aby na Dakare, ktorý tak miloval, obstál so cťou a čo najlepšie. Po vlažnejšom začiatku a zvykaní si na jemný piesok peruánskej púšte prichádzali k nám stále lepšie a lepšie správy o účinkovaní a umiestneniach nášho reprezentanta na rallye, ktorá tento rok bola mimoriadne ťažká a náročná, na čo doplatili aj najväčší favoriti.

Pre niektorých jazdcov bol krutý hneď začiatok rallye. Najprv po ťažkom páde a zrazení odstúpil z prvého miesta minuloročný víťaz Dakaru, britský jazdec Sam Sunderland. Ešte predtým z podobných dôvodov a po veľkej časovej strate prišiel o šancu bojovať o víťazstvo aj víťaz Dakaru spred dvoch rokov, Austrálčan Toby Price.

O pár etáp neskôr podobný osud stihol aj nového lídra, Francúza Adriena van Beverena. Ťažko havaroval, zasahoval aj vrtuľník a van Beveren zo súťaže pre zranenia odstúpil. Podobnému problému sa nevyhol ani Španiel Barreda Bort. Po nepríjemnom páde so silne narazeným kolenom síce prišiel do cieľa ako víťaz etapy, ale jeho ďalší štart bol veľmi neistý. Zaťal však zuby a na druhý deň sa znovu posadil do sedla svojej Hondy.

Náš motocyklista Štefan Svitko z ôsmich predchádzajúcich účastí na Dakare dvakrát nedošiel do cieľa. Na deviaty štart sa pripravil tak, aby mohol bojoval so svetovou elitou o najvyššie méty. V prvej etape bol 21., v druhej 18. A v tretej už siedmy a priebežne trinásty. Štvrtá etapa mu priniesla piate miesto a poskočil na jedenástu priečku. Siedmy skončil v 7. etape a priebežne sa dostal do prvej desiatky.

V ôsmej etape poskočil Štefan Svitko na priebežné siedme miesto a na vedúceho jazdca Adriena van Beverena strácal 31:55 minút. Do skočenia dakarskej rallye zostávalo vtedy odjazdiť ešte šesť etáp a počas nich sa mohlo všeličo stať. Náš jazdec mal šancu postúpiť vyššie, bojovať aj o pódium, či dokonca o celkové víťazstvo.

V desiatej etape mal náš jazdec na meranom úseku nepríjemný pád. Bol z toho dosť otrasený a značne poškodil aj svoj motocykel. Ten však bol schopný ďalšej jazdy, horšie však bolo to, že pri páde sa mu poškodilo a znefunkčnilo navigačné zariadenie, takže potom sa zákonite nemal podľa čoho orientovať na trati a zablúdil. Do cieľa prišiel so stratou viac ako 59 minút na víťazného Rakúšana Walknera. Blúdili však aj iní z Top desať. Nabrali tiež veľké straty, takže v priebežnom poradí klesol náš jazdec len o jednu priečku – na ôsme miesto.

Miesto kde slovenský reprezentant havaroval, nebolo ako nebezpečné označené v roadbooku, čo potvrdili napríklad aj Rakúšan Walkner či iní jazdci, ktorý mali tam tiež problémy. Svitko si po etape sťažoval na bolesti v hornej časti tela, navyše mal narazenú aj kľúčnu kosť a to mu zabránilo pokračovať v rallye. Na štart jedenástej etapy nenastúpil a jeho odstúpenie je tretím z deviatich účastí na Dakare. Žiaľ, aj taký vie byť šport.

1 Stefan Svitko 2 Stefan Svitko 3 Stefan Svitko 4 Stefan Svitko 5 Stefan Svitko 6 Stefan Svitko 7 Stefan Svitko 8 Stefan Svitko 9 Stefan Svitko
Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5