Čo hádam žiadny Slovák nechcel - Svitko odstúpil z Rallye Dakar 2018

Streda, 17 január 2018

Každý deň od 6. januára čakali každý podvečer fanúšikovia motoristického športu na to, ako slovenský motocyklový fenomén Štefan Svitko skončí v etapách na Rallye Dakar.

1 Stefan Svitko
Štefan Svitko v južnej Amerike dobojoval. Dakarská rallye si vybrala svoju daň.

Z deviatich doterajších štartov na najťažšej a najdlhšej diaľkovej rallye sveta patril Štefan Svitko v posledných rokoch medzi favoritov a pred dvoma rokmi skončil po takmer desaťtisíc kilometroch absolvovaných v púšťach a horách južnej Ameriky na druhom mieste v celkovom poradí a len pár minút ho delilo od triumfálneho výsledky.

Aj tento rok ako po všetky predchádzajúce venoval Štefan Svitko príprave veľkú pozornosť, veľa času a prostriedkov na to, aby na Dakare, ktorý tak miloval, obstál so cťou a čo najlepšie. Po vlažnejšom začiatku a zvykaní si na jemný piesok peruánskej púšte prichádzali k nám stále lepšie a lepšie správy o účinkovaní a umiestneniach nášho reprezentanta na rallye, ktorá tento rok bola mimoriadne ťažká a náročná, na čo doplatili aj najväčší favoriti.

Pre niektorých jazdcov bol krutý hneď začiatok rallye. Najprv po ťažkom páde a zrazení odstúpil z prvého miesta minuloročný víťaz Dakaru, britský jazdec Sam Sunderland. Ešte predtým z podobných dôvodov a po veľkej časovej strate prišiel o šancu bojovať o víťazstvo aj víťaz Dakaru spred dvoch rokov, Austrálčan Toby Price.

O pár etáp neskôr podobný osud stihol aj nového lídra, Francúza Adriena van Beverena. Ťažko havaroval, zasahoval aj vrtuľník a van Beveren zo súťaže pre zranenia odstúpil. Podobnému problému sa nevyhol ani Španiel Barreda Bort. Po nepríjemnom páde so silne narazeným kolenom síce prišiel do cieľa ako víťaz etapy, ale jeho ďalší štart bol veľmi neistý. Zaťal však zuby a na druhý deň sa znovu posadil do sedla svojej Hondy.

Náš motocyklista Štefan Svitko z ôsmich predchádzajúcich účastí na Dakare dvakrát nedošiel do cieľa. Na deviaty štart sa pripravil tak, aby mohol bojoval so svetovou elitou o najvyššie méty. V prvej etape bol 21., v druhej 18. A v tretej už siedmy a priebežne trinásty. Štvrtá etapa mu priniesla piate miesto a poskočil na jedenástu priečku. Siedmy skončil v 7. etape a priebežne sa dostal do prvej desiatky.

V ôsmej etape poskočil Štefan Svitko na priebežné siedme miesto a na vedúceho jazdca Adriena van Beverena strácal 31:55 minút. Do skočenia dakarskej rallye zostávalo vtedy odjazdiť ešte šesť etáp a počas nich sa mohlo všeličo stať. Náš jazdec mal šancu postúpiť vyššie, bojovať aj o pódium, či dokonca o celkové víťazstvo.

V desiatej etape mal náš jazdec na meranom úseku nepríjemný pád. Bol z toho dosť otrasený a značne poškodil aj svoj motocykel. Ten však bol schopný ďalšej jazdy, horšie však bolo to, že pri páde sa mu poškodilo a znefunkčnilo navigačné zariadenie, takže potom sa zákonite nemal podľa čoho orientovať na trati a zablúdil. Do cieľa prišiel so stratou viac ako 59 minút na víťazného Rakúšana Walknera. Blúdili však aj iní z Top desať. Nabrali tiež veľké straty, takže v priebežnom poradí klesol náš jazdec len o jednu priečku – na ôsme miesto.

Miesto kde slovenský reprezentant havaroval, nebolo ako nebezpečné označené v roadbooku, čo potvrdili napríklad aj Rakúšan Walkner či iní jazdci, ktorý mali tam tiež problémy. Svitko si po etape sťažoval na bolesti v hornej časti tela, navyše mal narazenú aj kľúčnu kosť a to mu zabránilo pokračovať v rallye. Na štart jedenástej etapy nenastúpil a jeho odstúpenie je tretím z deviatich účastí na Dakare. Žiaľ, aj taký vie byť šport.

1 Stefan Svitko 2 Stefan Svitko 3 Stefan Svitko 4 Stefan Svitko 5 Stefan Svitko 6 Stefan Svitko 7 Stefan Svitko 8 Stefan Svitko 9 Stefan Svitko
Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-SX4-S-Cross
V rebríčku počtu predaných osobných áut na Slovensku v roku 2019 sa Suzuki medzi 39 značkami umiestnila s počtom 3709 predaných vozidiel na veľmi peknom jedenástom mieste. Pričinili sa o to hlavne modely SUV Vitara a SX4 S-Cross. Modernizovaná Vitara v segmente SUV obsadila podľa štatistiky registrácií Zväzu automobilového priemyslu šieste a SX4 S-Cross ôsme miesto. O úspech v celkovej predajnosti modelov Suzuki v roku 2019 sa postarali tiež modely Swift a Ignis. Novou posilou značky v roku 2020 budú nový hit, malý off-road Jimny, a trvalka značky Swift.
Benzina-Tank
Benzina rozširuje svoje služby na Slovensku o Tank Kartu Business. Umožní firmám a podnikateľom okrem čerpania pohonných látok využívať aj rad benefitov, a to od zvýhodnenej ceny až po jednoduché vyúčtovanie a správu tankovacích kariet. Je to ďalší krok v stratégii Benziny, ktorá sa po rokoch vrátila znovu na Slovensko a má vo svojej sieti už desať čerpacích staníc. V pláne má tiež zavedenie karty Tank Karta Easy pre bežných motoristov. Marek Zouvala, riaditeľ siete čerpacích staníc Benzina: "Firmy a podnikatelia potrebujú šetriť každý cent. Preto sme pre nich pripravili nástroj na znižovanie prevádzkových nákladov aj administratívy. Tank Karta Business je nielen efektívnym riešením pre pohodlné tankovanie so zľavou, ale tiež vhodným nástrojom ako si ušetriť starosti a zjednodušiť účtovníctvo."
Elektrické-roznášky
Spoločnosť DPD začala doručovať zásielky v centre hlavného mesta prostredníctvom cyklokuriéra. Ide o pilotný projekt, ktorý má šancu rozšíriť sa aj do iných miest. Spoločnosť tiež výrazne rozširuje svoje doručovanie zásielok flotilou elektrických dodávkových automobilov, a to nielen v Bratislave, ale po celom Slovensku. Doručovanie elektrickou dopravou v mestách je jedným zo spôsobov, ako spoločnosť DPD podporuje svoj záväzok doručovať všetky zásielky do cieľa bez uhlíkovej stopy.