Dakar 2018: Po dni voľna opäť v sedle

Nedeľa, 14 január 2018

Po šiestich peruánskych etapách je teraz celé štartové pole 40. ročníka Rallye Dakar na území Bolívie, kde na jazdcov a posádky nečaká toľko piesku ako v Peru, ale viac kamenistých úsekov, vyššie nadmorské výšky s nízkymi teplotami až zimou, a aj najväčšie vysokohorské jazero Uyuni na svete.

1 Boj s pieskom
Boj s jemným pieskom v púšťach Peru v prvých šiestich etapách potrápil nielen motocyklistov, ale aj súťažiach na autách, kamiónoch alebo štvorkolkách

Po dni zaslúženého voľna bola včerajšia siedma etapa, prvá maratónska, znovu pripravená obrať súťažiacich o našetrené sily a fanúšikom na celom svete poskytnúť drámy, aké vie pripraviť len Dakar.

Štartové pole je po siedmich etapách chudobnejšie. Keď 6. januára sa na štart 40. ročníka Dakaru postavilo 335 súťažiacich: 139 motocyklových jazdcov, 49 jazdcov štvorkoliek, 92 áut, 11 malých áut kategórie SXS a 44 kamiónov, všetci mali snahu a cieľ Dakar dokončiť. Na štart 8. etapy sa ich postaví o 89 menej. Nejazdí už 28 motorkárov, štvorkoliek je menej o osem, z áut už nejazdí 30 (vypadla takmer tretina), z malých špeciálov SXS chýba len jeden a kamiónov je takmer o polovicu menej.

Dakar 2018 prišiel už pred svojou polovicou o niektorých veľkých favoritov. Z motocyklistov už nejazdí po páde a ťažkom zranení minuloročný víťazný Brit Sam Sunderland. Z hry bol aj víťaz Dakaru spred dvoch rokov Austrálčan Tobi Price, ktorý po počiatočných vlažných výsledkoch sa teraz prediera do popredia a priebežne je už po siedmich etapách štvrtý. Skvele jazdí Francúz Adrien van Beveren, ktorý bol v 7. etape druhý a priebežne vedie pred Argentínčanom Benavidesom a Španielom Barredom Bortom. Ten po ťažkom páde s boľavým kolenom prišiel síce do cieľa a etapu vyhral, ale nedokázal povedať či sa na štart ďalšej etapy sa pre bolesti znovu postaví.

V súťaži kamiónov je to ako v lotérii. Ťažký terén a piesok peruánskych dún miešal karty. Posledným kto v tejto kategórii odstúpil je Aleš Loprais, synovec Karla Lopraisa, šesťnásobného víťaza tejto kategórie. V siedmej etape sa na nevyspytateľných dunách prevrátil jeho kamión na bok. Na kolesá ho pomohla postaviť posádka iného kamióna, Lopraisova Královna však nebola schopná ďalej súťažiť a posádka odstúpila. Čechov držal v 7. etape na štvrtej priečke Martin Kolomý, ďalší Čech, Martin Šoltýs bol v cieli štrnásty.

Smolu v 7. etape mal v kategórii automobilov aj Pán Dakar, Stefan Peterhansel, 13násobný víťaz Dakaru. Na autách vyhral deväťkrát, zvyšok na motorke. Ešte pred etapou hovoril ako pokojne bude jazdiť, ako krehké je byť prvý, keďže viedol priebežné poradie po 6. etapách. Na 300. kilometri sa mu medzi trsmi buriny či trávy postavil do cesty veľký kameň, urazil mu ľavé zadné koleso aj so závesom. Problém síce vyriešil a auto spojazdnil, keď mu zdemolované diely dal zo svojho auta ďalší jazdec peugeotu Cyril Despers (mal vo štvrtej etape podobne ťažkú nehodu, navyše s kotrmelcami). Peterhansela to stálo toľko času, že o víťazstve sa mu už nemôže ani snívať. Pokračuje síce ďalej, ale do boja o 14. víťazstvo definitívne vypadol.

Úspechu sa teraz môže dočkať smoliar El Matador, Carlos Sainz. Dakar v kategórii áut vyhral v roku 2010, ďalší rok bol tretí, ale potom päťkrát po sebe do cieľa nedošiel. Teraz po odstúpení Peterhansela sa mu črtá šanca byť opäť prvý. Či nevyspytaleľný Sainz využije hodenú rukavicu je v polovici rallye rébusom, ktorý záleží len od neho.

Drámu v etape po dni oddychu prežila aj Češka Gabriela Novotná, ktorá prišla na Dakar vyskúšať čo dokáže za riadidlami svojho motocykla. Po absolvovaní viacerých púštnych rallye v Afrike chce na Dakare prísť do cieľa a splniť si svoj skromný sen. Jazdí, ako povedala, tak na 70 percent, je 85. a každým dňom je bližšie k vytúženému cieľu byť 20. januára v argentínskej Cordobe, kde Dakar 2018 končí. Včera však málo chýbalo a jej sen sa mohol rozplynúť v bolívijskom piesku. V prudkom klesaní z duny zostala nútene stáť a posádka francúzskeho auta, ktorá išla tesne za ňou, len-len že neprešla českú jazdkyňu. Našťastie stihla odskočiť, takže si to odniesla len anténka jej motocykla. Ale keďže GPS fungovalo, prišla aj do cieľa etapy.

Dnešná ôsma etapa, druhá časť maratónskej, je dlhá 1082 kilometrov, z čoho je 498 km meraných a 584 km tvorí voľný prejazd.

Boj s pieskom Štefan Svitko Bareda Bort Caimi Franco Copetti Laia Sainzová Quintanilla Sam Sunderland Sam Sunderland Stefan Peterhansel Stefan Peterhansel Van Beveren
Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5