Dakar 2019: Keď aj muži plačú

Štvrtok, 17 január 2019

Náročnosť na tohtoročnom Dakare v každej ďalšej etape je väčšia a s ňou aj krutosť, ktorá postihuje aj najväčších favoritov. Von z hry je už aj motocyklový jazdec Holanďan Van Beveren, Argentínčan Benavides (hodinová penalizácia), Brit Sunderland, Francúz Peterhansel i ďalší. Pred kamerou plakal pri svojom porúchanom motocykli Van Beveren a slzy v očiach mal aj kráľ Dakaru Peterhansel.

1 Mini Peterhansel
Posádka Peterhansel-Castera v tomto momente ešte netušila, že o chvíľu skončí

Porúchaná prevodovka Holanďana rozplakala keď prežíval zmárnenú ročnú tvrdú prípravu, ktorá mu zobrala nádej vyhrať alebo byť aspoň na pódiu. Peterhansel zasa veľmi ťažko prežíval zranenie, ktoré utrpel jeho dlhoročný spolujazdec David Castera a ktorého museli vynášať z auta bezmocného so zranenou chrbticou po skoku Mini na vrchole jednej z dún.

David (Castera) bol zrejme ponorený do itinerára a nevzoprel sa nohami tak ako si to situácia v tej chvíli vyžadovala, vysvetľoval po nehode Peterhansel. Vidina ďalšieho víťazstva sa tak pre posádku rozplynula, keď z rallye musela odstúpiť. Aj keď Peterhansel nebol na čele celkového poradia, do konca Dakaru chýbali ešte dve etapy. A nádej vždy zomiera posledná.

Predposledná deviata etapa, už bez našich jazdcov Svitka a Jakeša, sa jazdila v okolí mesta Pisco, merala 410 kilometrov, z ktorých 313 kilometrov mal špeciálny meraný úsek v púšti Peru. V kategórii motocyklov rýchlostný úsek najlepšie zvládol Francúz Metge (Sherco) a etapu vyhral. Druhý skončil Bolívijčan Jager (MEC HRC) a tretí bol Čiľan Quintanilla.

Ďalšie miesta v cieli: Rakúšan Walkner (KTM) bol štvrtý a líder celkového poradia Austrálčan Toby Price piaty. Austrálčan naďalej vedia pred poslednou etapu s malým náskokom 1:02 min, druhý je Čiľan Quintanilla (Husqvarna), tretí je Rakúšan Walkner, štvrtý Američan Short (Husqvarna) a piaty Francúz Soultrait (Yamaha).

V kategórii automobilov vyhral etapu Katarčan Al-Attiyah (Toyota) pred Španielom Nani Romom (Mini) a Juhoafričanom de Villiersom (Toyota). Pred záverečnou etapou má Katarčan v priebežnom poradí náskok takmer 51 a pol minúty. Druhý je Nani Roma a tretí Francúz S. Loeb, ktorý v etape pre poruchu auta stratil vyše hodiny a štvrť a na lídra Al-Attiyaha stráca viac ako dve hodiny a dve a pol minúty.

Dnešná záverečná etapa z Pisco do hlavného mesta Peru Lima, má spolu 358 kilometrov, z čoho je 112 kilometrov meraný rýchlostný úsek. V cieli etapy budeme už poznať mená celkových víťazov. Či etapa znovu prekvapí a kto nakoniec bude stáť na stupňoch víťazov, to sa dozvieme dnes večer.

1 Mini Peterhansel 2 Van Beveren 3 Stephane Peterhansel
Autor: J. Goldberger
Foto: dacar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.