Dakar 2019: Po vlažnom začiatku dnes už naostro

Utorok, 08 január 2019

Do prvej etapy 41.ročníka Rallye Dakar z peruánskeho hlavného mesta Lima do mesta Pisco naši motocykloví jazdci Štefan Svitko a Ivan Jakeš odštartovali krátkov pondelok popoludní. Spolu sa na trať s púštnymi dunami dlhú 331 kilometrov, z ktorých 84 kilometrov bol meraný úsek rýchlostnej skúšky, vydalo 334 súťažiach. Boj o vavríny Dakaru sa tak začal.

1 Stefan Svitko
Štefan Svitko by na Dakare 2019 rád zopakoval druhé miesto spred dvoch rokov

Slovensko má na tohtoročnej dakarskej rallye aj tretie zastúpenie mechanikom Tomášom Kalankom, ktorý sa vezie ako mechanik v kamióne Martina Macíka. Oproti Čechom, ktorí tvoria teraz na Dakare piatu najpočetnejšiu skupinu, sú traja Slováci v pelotóne ako zrnko v piesku. Ale pokiaľ ide o ich silu a ambície v kategórii motocyklov, patrí naša dvojica do okruhu širších favoritov. Obaja už nie raz bojovali o najvyššie priečky, pričom v roku 2017 Štefan Svitko mal na dosah celkové víťazstvo v kategórii motocyklov. Aj Ivan Jakeš bojoval o najvyššie vavríny v etapách, a aj vyhral.

K najväčším favoritom tohtoročného Dakaru v kategórii motocyklov patria veľké postavy z predchádzajúcich ročníkov, ako minuloročný víťaz Rakúšan Waldner, víťaz spred dvoch rokov Brit Sunderland (vyhral pred naším Svitkom), Španiel Barreda Bort, Holanďan Van Beveren, Austrálčan Price, Argentínčan Benavides, a ako to pred štartom tejto diaľkovej rallye povedal Štefan Svitko, môže to byť hocikto z prvej dvadsiatky najväčších favoritov. My by sme boli radi, keby sa k možným víťazom pridali aj mená Svitko, resp. Jakeš.

Prvý sa z našich včera vydal na trať o 12,08 Ivan Jakeš so štartovým číslom 21, o deväť minút neskôr potom Štefan Svitko s číslom 11. Na prvom kontrolnom bode bol Jakeš 39. a Svitko 19., na druhom si to Jakeš polepšil o päť miest a Svitko o jedno miesto. Pre oboch bolo na začiatok dôležité oboznámiť sa s terénom, zvyknúť si na tunajší piesok, dôkladne otestovať trať a vyhnúť sa pádomi, ktorú mnohí jazdci označujú za najnáročnejšiu oproti predchádzajúcim ročníkom.

V cieli klasifikovali Svitka (KTM) na 16. mieste so stratou 7:24 min a Jakeš (KTM) skončil na 35.mieste s mankom 15:44 min. Víťazom etapy sa stal Španiel Barreda Bort (Honda), druhý bol Quuintanilla (Husqvarna, Čile), tretí Brabec (Honda, USA), štvrtý Van Beveren (Yamaha, Holandsko) a piaty Brit Sunderland (KTM, V. Brit.). Hneď za nimi skončili ostatní veľkí favoriti: 6. Price (KTM,Austrália), 7. Walkner (KTM, Rakúsko) a 8. Benavides (Honda, Argentína).

Tretí reprezentant Slovenska štartujúci na tohtoročnom Dakare v českom kamióne s Martinom Macíkom bol v cieli tejto kategórie na dvanástom mieste. Prvý bol Nikolajev (Rus., Kamaz), druhý Van Genugten (Hol., Iveco) a tretí Villagra (Arg., Iveco).

V kategórii automobilov sa štartové pole len tak hemží favoritmi. Najväčším z nich je mnohonásobný víťaz Dakaru Peterhansel, ktorý v tomto roku štartuje na Mini. Ďalšími sú Al-Attiyah (Toyota), minuloročný víťaz Carlos Sainz (Mini), Despres (Mini), 9-násobný majster sveta rallye Sebastien Loeb (Peugeot – štartuje za vlastný tím), dávnejší víťaz Nani Roma (Mini) a ďalší.

Vyhrať tohtoročný Dakar sa chystá aj večný korunný princ, De Villiers z Južnej Afriky na Toyote. Ambície má aj Čech Martin Prokop (Ford) so skúsenosťami z rallye WRC.

Kategóriu automobilov vyhral včera Katarčan Al-Attiyah (Toyota) pred Španielom Carlom Sainzom (Mini) a Poliakom Przykonskim (Mini). Francúz Loeb skončil trinásty.

V štvorkolkách sú favoritmi jazdci z južnej Ameriky, hlavne Argentíny, Čile či Peruánčania, prekvapiť však môžu aj iní. V prvej etape sa najviac darilo Argentínčanom, keď prvý bol Cavigliasso a druhý jeho krajan J. G. Ferioli (obaja Yamaha), tretí prekvapujúco 43-ročný Čech Kubiena (Ibos).

Kategória SxS:1. Varela, Gugelmin (Braz./Can-Am), 2. L. Contrado, Quintanilla (Čile/Can-Am), 3. Guelli, Carreras (Špan./Can-Am).

Dnes je na programe druhá etapa Pisco – San Juan deMarcona. Je dlhá 554 kilometrov, meraný úsek má 342 kilometrov a bude prvou vážnou previerkou výkonnosti všetkých súťažiacich, tak v kategórii motocyklov, ako aj štvorkoliek, automobilov, kategórie SxS a kamiónov.

1 Stefan Svitko 2 Peugeot - Loeb 3 Carlos Sainz
Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-SX4-S-Cross
V rebríčku počtu predaných osobných áut na Slovensku v roku 2019 sa Suzuki medzi 39 značkami umiestnila s počtom 3709 predaných vozidiel na veľmi peknom jedenástom mieste. Pričinili sa o to hlavne modely SUV Vitara a SX4 S-Cross. Modernizovaná Vitara v segmente SUV obsadila podľa štatistiky registrácií Zväzu automobilového priemyslu šieste a SX4 S-Cross ôsme miesto. O úspech v celkovej predajnosti modelov Suzuki v roku 2019 sa postarali tiež modely Swift a Ignis. Novou posilou značky v roku 2020 budú nový hit, malý off-road Jimny, a trvalka značky Swift.
Benzina-Tank
Benzina rozširuje svoje služby na Slovensku o Tank Kartu Business. Umožní firmám a podnikateľom okrem čerpania pohonných látok využívať aj rad benefitov, a to od zvýhodnenej ceny až po jednoduché vyúčtovanie a správu tankovacích kariet. Je to ďalší krok v stratégii Benziny, ktorá sa po rokoch vrátila znovu na Slovensko a má vo svojej sieti už desať čerpacích staníc. V pláne má tiež zavedenie karty Tank Karta Easy pre bežných motoristov. Marek Zouvala, riaditeľ siete čerpacích staníc Benzina: "Firmy a podnikatelia potrebujú šetriť každý cent. Preto sme pre nich pripravili nástroj na znižovanie prevádzkových nákladov aj administratívy. Tank Karta Business je nielen efektívnym riešením pre pohodlné tankovanie so zľavou, ale tiež vhodným nástrojom ako si ušetriť starosti a zjednodušiť účtovníctvo."
Elektrické-roznášky
Spoločnosť DPD začala doručovať zásielky v centre hlavného mesta prostredníctvom cyklokuriéra. Ide o pilotný projekt, ktorý má šancu rozšíriť sa aj do iných miest. Spoločnosť tiež výrazne rozširuje svoje doručovanie zásielok flotilou elektrických dodávkových automobilov, a to nielen v Bratislave, ale po celom Slovensku. Doručovanie elektrickou dopravou v mestách je jedným zo spôsobov, ako spoločnosť DPD podporuje svoj záväzok doručovať všetky zásielky do cieľa bez uhlíkovej stopy.