Dakar 2019: Púšť a piesok si vyberajú daň

Utorok, 15 január 2019

Druhá etapa po dni voľna, v poradí siedma, ktorej štart i cieľ bol v San Juan de Marcona a súťažné pole jazdcov a posádok absolvovalo v nej rýchlostný meraný test dlhý 323 kilometrov, bola vari najťažšou zo všetkých doterajších. Pre motocyklistov, autá, štvorkolky, vozítka kategórie SxS až po kamióny.

1 Dakar 7e
Rus D. Sotnikov, priebežne druhý, pri prekonávaní valu na púšti Argentina

Najväčším problémom všetkých bol úsek cez časť púšte zvanej Argentína a jej jemný piesok a obrovské a strmé valy. Tu sa diali veci! Napríklad česká posádka Martina Prokopa, ktorý bol po šiestich etapách siedmy.

Posádka českého jazdca Prokopa spadla so svojim Fordom Raptor RS z obrovského valu a auto sa svojim predkom sa zapichlo do piesku. Jazdec sa snažil do poslednej chvíle kontrolovať auto a pevne držal volant, z čoho má zranenú ruku v zápästí a na druhej pravdepodobne zlomený prst. So sebazaprením došiel síce do cieľa, udržal sa na celkovej siedmej priečke, ale je otázne, či pre zranenia bude môcť pokračovať ďalej.

2 Martin Prokop
Česká posádka Martin Prokop/Jan Tománek bojujú v piesku púšte Argentina

Ľahšie to nemali jazdci na motocykloch. Náš Štefan Svitko (KTM) nepoľavil vo výkonoch z predchádzajúcich dní, zvládol všetky nástrahy trate a v cieli bol deviaty. Na víťaza etapy Brita Sunderlanda (KTM) stratil 16:21 min. Náš druhý jazdec Ivan Jakeš (KTM) bol v cieli 45. so stratou niečo viac ako jeden a pol hodiny.

Druhý v cieli etapy bol Čiľan J. Cornejo (Honda) a tretí Američan R. Brabec (Honda), ktorý stále verí že tohtoročný Dakar by mohol vyhrať. Štvrtý bol Holanďan Van Beveren (Yamaha), piaty Argentínčan L. Benavides (KTM) a šiesty Američan A. Short (Husqvarna).

3 Sebastien Loeb
Viac som nemohol urobiť, vraví Francúz Sebastien Loeb po 7. etape, kde bol v cieli jedenásty a klesol v kategórii automobilov z druhého na štvrté miesto

Po siedmich etapách je na čele kategórie motocyklov R. Brabec, ktorý pred druhým Van Beverenom má k dobru 7:47 min. Tretí S. Sunderland je pozadu o takmer desať minút. Štvrtý je Austrálčan T. Price (KTM), piaty Čiľan P. Quintanilla (Honda), siedmy Rakúšan M. Walkner (KTM) a ôsmy Štefan Svitko, ktorý na lídra stráca niečo málo cez 37 minút. Ivan Jakeš si polepšil o jedno miesto a je na 38. mieste.

Kategóriu automobilov vyhral Francúz S. Peterhansel pred Španielmi Dani Romom a Carlosom Sainzom (všetci traja Mini). Líder priebežného poradia Katarčan Al-Attiyah (Toyota) bol štvrtý, celkovo však ďalej vedie. Sebastien Loeb (Peugeot) bol v etape po problémoch s elektronikou až jedenásty a klesol na priebežné štvrté miesto, keď pred siedmou etapou bol druhý. Na vedúceho jazdca Al-Attiyaha stráca teraz Loeb viac ako 58 minút. Priebežne druhý je Peterhansel a tretí Roma.

Dnes sa jazdí ôsma etapa zo Juan de Marcona do Pisco. Meria 576 kilometrov, z toho meraný rýchlostný test je dlhý 361 kilometrov.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.