Dakar 2019: Púšť a piesok si vyberajú daň

Utorok, 15 január 2019

Druhá etapa po dni voľna, v poradí siedma, ktorej štart i cieľ bol v San Juan de Marcona a súťažné pole jazdcov a posádok absolvovalo v nej rýchlostný meraný test dlhý 323 kilometrov, bola vari najťažšou zo všetkých doterajších. Pre motocyklistov, autá, štvorkolky, vozítka kategórie SxS až po kamióny.

1 Dakar 7e
Rus D. Sotnikov, priebežne druhý, pri prekonávaní valu na púšti Argentina

Najväčším problémom všetkých bol úsek cez časť púšte zvanej Argentína a jej jemný piesok a obrovské a strmé valy. Tu sa diali veci! Napríklad česká posádka Martina Prokopa, ktorý bol po šiestich etapách siedmy.

Posádka českého jazdca Prokopa spadla so svojim Fordom Raptor RS z obrovského valu a auto sa svojim predkom sa zapichlo do piesku. Jazdec sa snažil do poslednej chvíle kontrolovať auto a pevne držal volant, z čoho má zranenú ruku v zápästí a na druhej pravdepodobne zlomený prst. So sebazaprením došiel síce do cieľa, udržal sa na celkovej siedmej priečke, ale je otázne, či pre zranenia bude môcť pokračovať ďalej.

2 Martin Prokop
Česká posádka Martin Prokop/Jan Tománek bojujú v piesku púšte Argentina

Ľahšie to nemali jazdci na motocykloch. Náš Štefan Svitko (KTM) nepoľavil vo výkonoch z predchádzajúcich dní, zvládol všetky nástrahy trate a v cieli bol deviaty. Na víťaza etapy Brita Sunderlanda (KTM) stratil 16:21 min. Náš druhý jazdec Ivan Jakeš (KTM) bol v cieli 45. so stratou niečo viac ako jeden a pol hodiny.

Druhý v cieli etapy bol Čiľan J. Cornejo (Honda) a tretí Američan R. Brabec (Honda), ktorý stále verí že tohtoročný Dakar by mohol vyhrať. Štvrtý bol Holanďan Van Beveren (Yamaha), piaty Argentínčan L. Benavides (KTM) a šiesty Američan A. Short (Husqvarna).

3 Sebastien Loeb
Viac som nemohol urobiť, vraví Francúz Sebastien Loeb po 7. etape, kde bol v cieli jedenásty a klesol v kategórii automobilov z druhého na štvrté miesto

Po siedmich etapách je na čele kategórie motocyklov R. Brabec, ktorý pred druhým Van Beverenom má k dobru 7:47 min. Tretí S. Sunderland je pozadu o takmer desať minút. Štvrtý je Austrálčan T. Price (KTM), piaty Čiľan P. Quintanilla (Honda), siedmy Rakúšan M. Walkner (KTM) a ôsmy Štefan Svitko, ktorý na lídra stráca niečo málo cez 37 minút. Ivan Jakeš si polepšil o jedno miesto a je na 38. mieste.

Kategóriu automobilov vyhral Francúz S. Peterhansel pred Španielmi Dani Romom a Carlosom Sainzom (všetci traja Mini). Líder priebežného poradia Katarčan Al-Attiyah (Toyota) bol štvrtý, celkovo však ďalej vedie. Sebastien Loeb (Peugeot) bol v etape po problémoch s elektronikou až jedenásty a klesol na priebežné štvrté miesto, keď pred siedmou etapou bol druhý. Na vedúceho jazdca Al-Attiyaha stráca teraz Loeb viac ako 58 minút. Priebežne druhý je Peterhansel a tretí Roma.

Dnes sa jazdí ôsma etapa zo Juan de Marcona do Pisco. Meria 576 kilometrov, z toho meraný rýchlostný test je dlhý 361 kilometrov.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-EcoTank
Ak ste doteraz napĺňali nádržku ostrekovača svojho auta z plastových fľaší či bandasiek, odteraz sa to môže zmeniť. Zmenu prináša slovenský ekologický vynález EcoTank. Stáva sa v Európe čoraz viac dostupným riešením tankovania kvapaliny do ostrekovačov. Vďaka jeho používaniu na sieťach čerpacích staníc v Európe sa odľahčilo životné prostredie o viac ako 80 ton plastového odpadu. Praktickú a zároveň ekologickú službu môžu využívať vodiči na viac ako 400 inštalovaných stojanoch až v desiatich krajinách Európy a v priebehu najbližších mesiacov pribudnú tri ďalšie trhy. Víziou spoločnosti EcoTank pre tento rok je počet nainštalovaných zariadení viac ako zdvojnásobiť.
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.