Dakar 2020: Štefen Svitko ide vyššie a vyššie

Piatok, 10 január 2020

Slovenskému motocyklovému jazdcovi sa na Rallye Dakar radí stále viac. V piatej etape dakarského maratónu obsadil v cieli etapy jedenáste miesto a v priebežnom poradí je už desiaty.

Sainz-Cruz
El Matador Carlos Sainz so spolujazdcom Cruzom, priebežní lídri Dakaru

Saudsko-arabské pieskové či skôr kamenisté trate si každý deň vyberajú svoje obete. Počas piatej etapy je ňou britský motocyklový jazdec Sam Sunderland, víťaz z roku 2017. Poranil si chrbát a ľavé rameno. Takto zraneného ho vrtuľníkom previezli do nemocnice. Jeho odstúpenie posunulo nášho Svitka z jedenásteho miesta v priebežnom poradí na desiate.

Sunderlend mal v etape našliapnuté možno aj na víťazstvo, keďže priebežne v etape jazdil na druhom mieste, pád a zranenie znamenali koniec týmto nádejam i pokračovaniu v rallye. Táto etapa sa už jazdila bez nášho druhého motocyklového jazdca Ivana Jakeša, ktorý po poruche prevodovky už nejazdí.

Etapu vyhral Austrálčan Toby Price. Víťazstvo mu pomohlo k postupu na priebežné druhé miesto. Za Američanom Ricky Brabecom je druhý. Tretie miesto patrí argentínskemu jazdcovi Kevinovi Benavidesovi. Štefan Svitko stráca na prvú priečku 56:53 min.

V kategórii automobilov sa naďalej darí Španielovi Carlosovi Sainzovi, ktorý vyhral piatu etapu, na tohtoročnom Dakare už druhú. Odoláva minuloročnému víťazovi Katarčanovi Nasser Al-Atiyahovi, ktorý bol druhý, pomalší od Španiela o 2:56 minúty. Tretí v etape skončil Pán Dakar, Stephane Peterhansel (+ 6:11 min).

Čech Zapletal s našim Sýkorom boli v cieli dvadsiaty. Španiel Fernando Alonso bol v piatej etape na 18. mieste.

Po piatich etapách je v kategórii automobilov na čele posádka Sainz so spolujazdcom Cruzom, druhí sú Al-Atiyah s Baumelom a tretia priečka patrí posádke Peterhansel/Fiuza. Zapletal so Sýkorom sú dvadsiaty.

Autor: J. Goldberger
Foto: dakar.com
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.