Mondeo, S-Max a Galaxy s novým dieslom

Štvrtok, 17 január 2008

Fordove modely Mondeo, S-Max a Galaxy majú novú a výkonnejšiu pohonnú jednotku vďaka novému 2,2-litrovému dieselovému motoru.

Ford 2,2-litrový Duratorq TDCi

Mový 2,2-litrový Duratorq TDCi je najsilnejším dieselovým motorom ponúkaným v osobných automobiloch európskeho Fordu. Disponuje krútiacim momentom 400 Nm pri 1750 ot/min a 420 Nm s funkciou krátkodobého prekročenia plniaceho tlaku, vďaka čomu poskytuje krátkodobé zvýšenie výkonu. Maximálny výkon 129 kW/175 k dosahuje už pri 3500 ot/min. Motor bol navrhnutý a skonštruovaný ako súčasť dlhodobej spolupráce koncernov Ford a PSA Peugeot Citroën. Cieľom bolo, aby nový motor mal vysoký výkon a tichý a hladký chod.

Maximálny krútiaci moment 400 Nm, s funkciou krátkodobého prekročenia plniaceho tlaku až 420 Nm je novou unikátnou vlastnosťou motora, rovnako ako tretia generácia systému vstrekovania common-rail a turbo systém so špecificky kalibrovaným mapovaním polohy pedálu akcelerátora. Tretia generácia vstrkovania common-rail prichádza s piezoelektrickými vstrekovačmi Bosh a siedmimi dýzami, ktoré používajú viacnásobné vstreknutia a vstrekovací tlak vyšší ako 1800 barov.

Doterajšie dieselové motory v modeloch Mondeo, S-Max a Galaxy a aj nový 2,2-litrový agregát poskytuje päť vstrekov počas jedného pracovného cyklu. Časové odstupy medzi vstrekovaním sú kontrolované automaticky v závislosti od otáčok a záťaže motora, teploty motora a teploty nasávaného vzduchu. Táto metóda spaľovania umocňuje dobrý pocit z vozidla tým, že chod motora je kultivovanejší, má znížený hluk a vibrácie.

Variabilná geometria lopatiek turbodúchadla zaisťuje dobrú účinnosť a odozvu motora. Senzory polohy pedála sú špecificky presné, aby vodičovi poskytli citlivý a dobre reagujúci pedál. Turbodúchadlo je uspôsobené tak, aby poskytovalo vynikajúcu schopnosť reagovať pri nízkych otáčkach a schopnosť akcelerovať aj pod čiastočným zaťažením.

Modely Ford, ktoré používajú tento nový motor, dosahujú zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako desať sekúnd. Motor je vybavený vyvažovacími hriadeľmi na podporu zníženia vibrácii. Plne optimalizovaný spaľovací systém prispieva zároveň k zníženiu emisií. Agregát 2,2 Duratorq TDCi vyhovuje norme Euro IV a je vybavený bezúdržbovým filtrom pevných častíc (DPF).

Nový motor je opatrený inteligentným algoritmom, ktorý monitoruje stav oleja v motore. Systém zabezpečuje, že motorový olej je udržiavaný v optimálnych úrovniach. Informačná kontrolka v palubnej doske sa rozsvieti, ak systém vyhodnotí, že olej by mal byť vypustený a nahradený. Táto užitočná spätná väzba sa viaže na variabilný servisný interval, alebo 20 000 km.

Spojenie motora s krútiacim momentom 400 Nm so sofistikovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou Durashift prispieva k relatívne malému počtu radení a redukovaniu únavy vodiča. Zdvojené predvstreky zároveň optimalizujú emisie, spotrebu paliva, zohrávajú dôležitú rolu pri redukcii tradičného zvuku dieselových motorov a prispievajú k veľmi prijemnému a tichému chodu.

Ford 2,2-litrový Duratorq TDCi
Výkon a krútiaci moment 2,2-litrového 175 k (129 kW) motora Duratorq TDCi

Autor: J. Goldberger
Foto: Ford
Pridať komentár
Bleskovky
Benzina-Slovensko
Od polovice roku 2019 je na Slovensku v prevádzke prvá čerpacia stanica, ktorá nesie značku Benzina a patrí do koncernu Orlen. V dohľadnom čase plánuje Benzina otvoriť ešte ďalších sedem staníc. Nové čerpacie stanice budú v priestoroch prevzatých od súkromného prevádzkovateľa a renovované tak, aby poskytovali najlepší zákaznícky servis a tiež široký výber nepalivových produktov. Nové čerpacie stanice Benzina by mali začať na Slovensku svoju prevádzku v najbližších týždňoch. Celú transakciu podmieňuje schválenie Protimonopolného úradu SR. Na Slovensku je v súčasnosti v prevádzke približne 900 čerpacích staníc a takmer polovicu z nich prevádzkujú tri najväčšie spoločnosti.
Cvrček
Majstrovstvá Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu majú staronového absolútneho víťaza, keď druhýkrát po sebe sa ním stal Věroslav Cvrček ml. z tímu L Racing na vozidle Škoda Fabia RS 2000. Sériou jasných víťazstiev v tejto sezóne zabezpečil titul pre seba a tím L. Racing. Titul majstra Slovenska spečatil počas uplynulého víkendu na Pezinskej Babe v pretekoch Todos Cena Slovenska 2019. Do konca sezóny ostáva odjazdiť ešte preteky na Ostrej Lúke.
Škoda-Kamiq-Monte-Carlo
Mladoboleslavská automobilka nadväzuje na úspešnú súťažnú históriu značky, tentoraz s novým mestským SUV Škoda Kamiq a pokračuje v tradícii športovo-lifestylovo výbavových variantov Monte Carlo. Mladoboleslavská automobilka nadväzuje na úspešnú súťažnú históriu značky, tentoraz s novým mestským SUV Škoda Kamiq a pokračuje v tradícii športovo-lifestylovo výbavových variantov Monte Carlo.Nový športový variant Monte Carlo vystrojila česká automobilka dynamickými čiernymi dizajnovými prvkami. Vrcholový výbavový stupeň modelu Kamiq bude k dispozícii so všetkými motormi tohto modelového radu. K zákazníkom sa prvé vozidlá dostanú koncom roka 2019. Debutovať bude už o dva dni na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.Nový športový variant Monte Carlo vystrojila česká automobilka dynamickými čiernymi dizajnovými prvkami. Vrcholový výbavový stupeň modelu Kamiq bude k dispozícii so všetkými motormi tohto modelového radu. K zákazníkom sa prvé vozidlá dostanú koncom roka 2019. Debutovať bude už o dva dni na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom.