Xenóny za halogény? Zakázané!

Piatok, 10 apríl 2009

Zatúžili ste mať na svojom aute moderné xenónové svetlá a našli ste aj spôsob ako svoj zámer realizovať? Ak ste doteraz svoj plán neuskutočnili, tak radšej od neho upusťte. A tí, čo si ich už stihli vymeniť, nech zvážia, čo ďalej. Výmena bežných halogénových žiaroviek za xenónové svetlá totiž odporuje našim zákonom a mohli by ste zažiť pri policajnej kontrole alebo na technickej prehliadke nepríjemné sklamanie.

Xenóny za halogény?

Zákon č. 725/2004 Z. z. v paragrafe 21 ods. 2 písm. b) zakazuje v premávke na pozemných komunikáciách používať vozidlo, ktoré sa nezhoduje so schváleným typom, alebo na ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky. Ak sa zistí, že k takejto úprave vozidla došlo, môže byť prevádzkovateľovi vozidla od obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie uložená pokuta 331,94 eur podľa § 107 odsek 3 zákona a vozidlo v konečnom dôsledku podľa paragrafu 24 ods. 3 písm. b) a c) zákona vyradené z premávky na pozemných komunikáciách natrvalo. Tieto ustanovenia sa vzťahujú aj na náhradu pôvodných svetlometov s halogénovou žiarovkou za svetlomety s výbojkovým svetelným zdrojom tzv. xenónové.

Pre svetelné zariadenia vozidiel sa na Slovensku vyžaduje európske schválenie, a to buď podľa predpisov EHK OSN, alebo podľa smerníc ES/EHS. Schválené zariadenia sú označené príslušnou schvaľovacou značkou. V blízkosti schvaľovacej značky svetlometov sa nachádzajú ďalšie symboly a označenia, z ktorých sa dá okrem iného zistiť, aký svetelný zdroj má byť v danom prípade použitý. Práve podľa označenia svetelného zdroja svetlometu pri schvaľovacej značke možno odhaliť najjednoduchšie prípady nelegálneho nahradenia pôvodnej žiarovky výbojkou v svetlometoch, ktoré boli schválené na použitie výlučne s halogénovými žiarovkami.

Zo schvaľovacích predpisov, ktoré upravujú podmienky montáže zariadení na osvetlenie a svetelnú signalizáciu vozidiel vyplýva, že montáž svetlometov so svetelným zdrojom, ktorý má svetelný tok vyšší ako 2000 lúmenov (to sa týka najmä svetlometov s výbojkami), je možná výhradne v kombinácii so schváleným zariadením na čistenie svetlometov a zariadením na automatické nastavovanie sklonu stretávacích svetlometov. Dôvodom týchto požiadaviek je, že nečistoty na krycom skle alebo nesprávne nastavený sklon svetlometu (napríklad už pri zaťažení batožinového priestoru v zadnej časti vozidla) môžu spôsobiť oslnenie vodičov vozidiel idúcich v protismere, obzvlášť nepríjemné a nebezpečné práve pri svetlometoch svietiacich s vyšším svetelným tokom.

Xenóny za halogény?

Nelegálne úpravy spočívajúce v náhrade halogénových svetlometov výbojkovými možno často identifikovať podľa pôvodného zariadenia na nastavenie sklonu stretávacích svetlometov manuálne ovládaného z miesta vodiča a chýbajúceho zariadenia na čistenie svetlometov. V danom prípade môže byť samotný vymenený svetlomet schválený na použitie s výbojkou (označený príslušným symbolom "D" pri schvaľovacej značke), ostatné znaky na vozidle však jasne svedčia o neoprávnenom zásahu.

Legálnym spôsobom, ako vozidlo dodatočne vybaviť xenónovými svetlometmi, je odborná montáž sady (systému) xenónových svetlometov obsahujúcej všetky požadované zariadenia, ktorá je na tento účel a pre konkrétny typ vozidla schválená. Takáto sada je spravidla v porovnaní s nelegálnou úpravou výrazne drahšia. Keďže vybavenie vozidla xenónovými svetlometmi sa do osvedčenia o evidencii nevyznačuje, odhalenie nelegálnej montáže je možné len na základe prehliadky príslušných častí vozidla.

Postup kontroly možno zhrnúť nasledovne:

  1. Identifikácia svetlometu (schvaľovacia značka, symbol zdroja svetla pri schvaľovacej značke, príslušnosť svetlometu ku kontrolovanému vozidlu) a posúdenie toho, či mu namontovaný zdroj svetla skutočne zodpovedá.
  2. Kontrola zariadenia na čistenie svetlometov (posúdenie montáže na vozidle, prípadne kontrola funkčnosti).
  3. Kontrola zariadenia na automatické nastavovanie sklonu svetlometov (identifikácia jednotlivých súčastí zariadenia a ich montáže na vozidle, prípadne kontrola funkčnosti, ak ide o dynamické zariadenie).
Autor: J. Goldberger, TESTEK
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.