TEST Hyundai i30 1,4 T-GDI Fastback N-Line - menej ostré N-ko

Utorok, 30 júl 2019

Oživenie do segmentu nižšej strednej triedy vniesla kórejská automobilka ostrým modelom i30 Fastback N a hneď nato s "ľudovejším" i30 Fastbach N-Line, čo je umiernenejšia odvodenina ostrého N-ka. Hyundai vsadil oboma modelmi na karosériu so splývavou zadnou časťou, čo je dnes v tejto kategórii dosť vzácny úkaz.

1 Hyundai i30 Fastback N-Line
Hyundai i30 Fastback N-Line s agresívnym predkom a dynamickou päťdverovou karosériou je tretím variantom modelu i30

Hyundai i30 Fastback je po hatchbacku a kombi tretím typom karosérie tohto modelového radu. Fastback s mierne klesajúcou a predĺženou zadnou časťou karosérie je z hľadiska aerodynamiky vhodný tvar, pridáva autu na dĺžke i priestor vzadu, navyše robí z neho väčšieho krásavca. Práve model i30 Fastback N-Line s agresívnym predkom a dynamicky pôsobiacou päťdverovou karosériou sme mali možnosť vyskúšať v redakčnom teste.

Karosérie typu hatchbach, kombi a fastbach rozšírili paletu modelového radu i30 o typ, ktorý vybočuje z bežnej ponuky automobiliek a máloktorá ho má vo svojom programe. Ak bol záujem o hatchbacky s useknutým zadkom a hranaté kombi, o to skôr zákazníci siahnu po aute, ktoré tvarom svojej karosérie a aerodynamickým vzhľadom ponúka nové tvary, vzhľadný automobil a vo svojej kategórii nie celkom bežný model.

Pohľad zvonku a dojem

Karoséria typu fastback so splývavou zadnou časťou je dnes v tejto kategórii pomerne zriedkavý úkaz. Práve takým je testovaný Hyundai i30 N-Line, ktorým chce kórejská automobilka konkurovať všetkým tým R-Lineom, ST-Lineom či FR-Lineom od Volkswagenu, Fordu či Seatu. Modely tohto razenia lákajú hlavne mladých vodičov svojimi nabudenými motormi a vypĺňajú tak medzeru medzi bežnými modelmi a ich ostrými R, ST či FR. Sú cenovo dostupnejšie a ponúkajú slušný výkon, dynamiku i jazdné vlastnosti.

Odvodený z ostrej verzie

Vrcholná verzia modelu i30 je i30 N má 275 koní, kým i30 N-Line "len" 140 koní. Pre športovo založených vodičov bez väčších jazdeckých skúsenosti s rýchlymi autami je však aj to dosť. Navyše i30 N-Line je svojou atraktívnou a dynamickou karosériou fastback s mierne klesajúcou strechou aj viac atraktívne ako starší a kratší súrodenec hatchbach s useknutým zadkom.

Fastback i30 N-Line je dizajnovými prvkami inšpirovaný ostrým i30 N. Má dynamickejší športový predný nárazník, čierne orámovanie svetiel a chrómovú lištu masky chladiča a spodnej časti nárazníka. Vzadu upúta tiež nový výraznejší nárazník s červeným reflexným pruhom a netypické trojuholníkové hmlové svetlo.

Športovo ladený interiér

V interiéri potešia anatomicky a športovo tvarované sedadlá vodiča a spolujazdca, dobre vystužené a s výrazným bočným vedením. Zaujme a dobre padne do ruky trojramenný športový multifunkčný volant potiahnutý perforovanou kožou, na ktorom v spodnej časti vynikne logo športovej divízie N, ktoré je aj na sedadlách.

Oku lahodí aj jednoduchá palubná doska a prehľadne umiestnenými ovládacími prvkami. Rovnako aj dobre riešené umiestnenie ovládacích prvkov tempomatu na priečke volantu, ktorý sa potom ľahko a komfortne ovláda palcom pravej ruky. Praktické, nekomplikované a jednoduché je ovládanie hlasitosti autorádia a ladenie staníc otočnými gombíkmi, ktoré z iných značiek už takmer vymizlo.

Komfort pre vodiča

Z fastbacku i30 N-Line je veľmi dobrý výhľad do všetkých strán. Aj dozadu vďaka veľkým vonkajším zrkadlám, ale prekvapujúco aj cez zadné silne sklopené okno. Horší výhľad má vodič pri cúvaní, hlavne do strán kvôli širším a dozadu pretiahnutým c-stĺpikom. Pomáha však kamera s vodiacimi linkami.

Interiér svojím športovým štýlom kopíruje športový dizajn karosérie. Je nezvykle celý čierny, aj v hornej časti bokov, vrátane stropu. Materiál interiéru i jeho spracovanie je na veľmi dobrej úrovni a patrí v nižšej strednej triede k najlepším. Výhrady by mohli smerovať k voľne stojacemu displeju uprostred palubnej dosky, nie je to však nič neobvyklé ani pri modeloch iných značiek. Menu infotaimentu je intuitívne, čo chválime.

Priestor ničím nenahradíš

Priestrannom interiéri je dosť miesta v každom smere. Aj nad hlavou 182 centimetrov vysokého vodiča je ešte 10 centimetrová rezerva. Dostatok miesta i pohodlia je aj na zadných sedadlách, tretie uprostred nie je však príliš vhodné na dlhé cesty.

V tomto trende pokračuje aj priestor za operadlami zadných sedadiel. V porovnaní s hatchbackom je batožinový priestor fastbacku o dosť väčší, má v základe 450 litrov a po sklopení operadiel 1351 litrov. Nájdeme tu 12voltovú zásuvku a upevňovacie háčiky. Pod batožinovým priestorom je priehradkový priestor pre menšie predmety a pod ním ešte dojazdová rezerva.

Výkon a dynamika, benzín i nafta

Pre i30 N-Line bol spočiatku základnou a jedinou benzínovou pohonnou jednotkou štvorvalec 1,4 T-GDI s výkonom 103 kW/140k a najvyšším krútiacim momentom 242 Nm. Neskôr prišiel ešte benzínový trojvalec, ktorý poznáme aj z hatchbacku. Naftu zastupuje motor 1,6 CRDi s výkonom 100 kW/136k.

Obe benzínové pohonné jednotky zvolil Hyundai tak, aby ladili športovému štýlu fastbacku. Náš i30 1,4 T-GDI Fastback N-Line mal pod kapotou výkonnejší benzínový štvorvalec s objemom 1353 cm³. Vo vyšších otáčkach jeho zvuk pripomína vysokootáčkový športovo ladený motor, ktorý sa dobre počúva a akusticky sa pripomína najmä pri prudšej akcelerácii. Výkon 140 koní nie je žiadna bomba, ale objem 1,4 litra a turbo vyžmýka v akcelerácii na stovku čas 9,1 sekundy a fastbacku udelí až 210 km/h. Síce s tým príliš neohromí, ale poteší akceleráciou z každej rýchlosti a dynamikou v premávke.

Veľké kolesá, športové pneumatiky

Benzínová jednaštvorka testovaného i30 N-Line sa štandardne dodáva s dizajnovo krásnymi 18palcovými kolesami a pneumatikami Michelin Pilot Sport 4 s rozmerom 225/40. Auto s nimi zvláda naše cesty celkom komfortne, najmä vďaka multilinku, viacprvkovému uloženiu zadnej nápravy, ale aj tuhšie naladenému podvozku. V zákrutách sa auto nenakláňa, na ceste sedí ako prikované a s istotou sa ovláda a perfektne zvláda zákruty. Brzdné schopnosti vylepšujú zväčšené brzdové kotúče, vpredu väčšie o jeden palec aká má hatchback.

Radiace ústrojenstvo a systémy

Výbornému motoru dobre sekunduje automatická sedemstupňová prevodovka. Pri bežnej jazde radí tak hladko, že zmena prevodového stupňa sa takmer nedá postrehnúť. Pri športovej jazde radí komfortne rýchlo a bez "cukania". Spoľahnutie pri častom státí v meste je aj na systém stop/start, ktorý funguje ako švajčiarske hodinky. Aj ďalšie systémy, bezpečnostné ako aj asistenčné pre vodiča slúžia a pracujú spoľahlivo.

Jazda: komfort a dynamika

Jazda s testovaným i30 Fastback N-Line dáva pocit, že sedíme v aute, ktoré je svojím spôsobom v tejto kategórii dosť výnimočné. Anatomicky tvarované sedadlá a športový volant umocňujú pocit, že auto má potenciál na dynamickú jazdu a dobre sa ovláda. Sedenie na všetkých sedadlách je pohodlné a cestujúcich vzadu neobmedzuje ich výška, a to ani v priestore kolies či nártov, ktoré hravo schováme pod predné sedadlá.

Vodiča poteší pohodlné a intuitívne ovládanie. Všetky ovládacie prvky sú tam, kde majú byť, stredový panel je jednoduchý, "gombíky" na ovládanie autorádia v dobrom dosahu a ručné hľadanie staníc a ovládanie hlasitosti v dnešnej dobe je priam unikátne. Jednoduchá analógová prístrojová doska s rýchlomerom a otáčkomerom, v strede s prehľadným displejom palubného počítača dáva vodičovi prehľad o jazde. Tlačidlami na volante listujeme a tak pohodlne ovládame palubný počítač.

Preplňovaný motor 1,4 T-GDI so 140 konskými silami dokáže hladko preniesť na cestu svoj výkonový potenciál. Stačí viac šliapnuť na akcelerátor a kolesá sa mocne oprú do asfaltu. Motor sa ochotne vytáča k najvyšším otáčkam a jeho zvuk lahodí ušiam vodiča. Auto zrýchľuje plynulo a bez náznakov cukania. Keď automat preraďuje, necítime žiadne oneskorené reakcie z možného turboefektu.

Automat – sedem stačí

Motor ukážkovo spolupracuje so sedemstupňovým automatom. Keď ručička otáčkomera pri športovej jazde dosiahne 6700 otáčok, automat bleskovo prepne na vyšší prevod. Je jedno, tak v automatickom ako aj manuálnom režime. Bleskovo rýchlo radí aj pri podraďovaní. Nie je výnimočné, keď pri prudkom zošliapnutí akcelerátora podradí aj o dva stupne nadol.

Silný v premávke

Preplňovaný motor 1,4 T-GDI so 140 konskými silami dokáže hladko preniesť na cestu svoj výkonový potenciál. Stačí viac šliapnuť na akcelerátor a kolesá sa mocne oprú do asfaltu. Motor sa ochotne vytáča k najvyšším otáčkam a jeho zvuk lahodí ušiam vodiča. Auto zrýchľuje plynulo a bez náznakov cukania. Keď automat preraďuje, necítime žiadne oneskorené reakcie z možného turboefektu.

S predbiehaním Fastbak i30 N-Line naozaj nemá problém, a je jedno, ktorý z troch jazdných režimov práve používame. Či úsporný eco, bežný standard alebo ostrý sport. Radosť z jazdy má vodič v dynamickom režime sport, kde pomerne ľahký fastback reaguje na plyn v okamihu a ostro, takže sa cíti ako v rallye aute.

Parádna spotreba

Ak by ste tipovali, že Fastback N-Line si za takto dynamickú jazdy vypýta spotrebu blízku k desiatim litrom, veľmi by ste sa mýlili. V zmiešanej premávke mesto, okresné cesty a diaľnica sme vo dvoch opakovaných jazdách pri podobnom režime jazdy namerali spotrebu pod sedem litrov na sto kilometrov, čo nie je náhoda, ale skutočnosť. Pri jazde ako keď rodinka ide na sobotňajší výlet, sme si na palubnom počítači prečítali údaj 5,4 l/100 km. Počas týždňového testu bola priemerná spotreba nášho fastbacku 6,4 l/100 km. Na tak dynamické a silné auto parádna.

Záver

Hyundai i30 ako fastback bol veľmi dobrý počin kórejskej automobilky nielen z hľadiska rozšírenia portfólia modelového radu i30, ale najmä preto, že modely tohto razenia sa v ponuke výrobcov automobilov čoraz menej ponúkajú. Ťažko si hľadá konkurentov z portfólia iných značiek, aj preto sme pri porovnávaní s konkurenciou museli sme sa pozrieť po modeloch typu sedan. Kórejci svoj fastback navrhli tak dômyselne, že spĺňa nároky kupujúcich, pre ktorých sedan nie je ideálnym riešením, ale keďže áut s praktickou výklopnou zadnou stenou takmer niet, siahnu aj po sedane. Fastback od Hyundaia okrem toho, že je praktický, je aj pohodlný, športovo ladený, navyše aj dizajnovou krásavicou. Takže – no nekúp to!

Konkurenti

  • Renault Mégane Grand Coupé (1333 cm3, 85 kW, od 14 590 eur)
  • Škoda Octavia 1,5 TSI (1498 cm3, 110 kW, od 14 590 eur)
  • Toyota Corola 1,6 Classic (1598 cm3, 97 kW/132 k, 16 990 eur)
  • Honda Civic 1,5 VTEC Sedan (1498 cm3, 134 kW/182 k, 21 590 eur)

Základné technické údaje

Motorradový štvorvalec, benzín, 1353 cm³
Uloženievpredu naprieč
Pohonpredných kolies
Prevodovka7stup. automatická
Výkon103 kW/140 k pri 6000 ot/min
Krút. moment242 Nm/1500 ot/min
Systém vstrekovaniapriame vstrekovanie
Spotreba mesto/mimo mesta7,8/5,8 l/100 km
Spotreba kombinovaná6,2 l/100 km
Emisie CO2137 – 156 g/km
Max. rýchlosť203 km/h
Zrých. 0-100 km/h9,5 s
Prevádzková hmotnosť1510 kg
Vonkajšie rozmery d/š/v4455/1795/1425 mm
Svetlá výška135 mm
Rázvor náprav2650 mm
Rozchod kolies p/z1555/1563 mm
Rozmer pneumatík225/40 R18
Objem batož. priestoru450/1351 litrov
Objem paliv. nádrže50 litrov

Plusy

  • dizajn, dynamický vzhľad
  • priestranný interiér
  • športové sedadlá
  • motor šitý na mieru
  • bohatá výbava
  • jazdná dynamika a jazdné emócie
  • športovo ladený podvozok
  • ovládateľnosť a jazdné vlastnosti
  • relatívne nízka spotreba
  • pohodlie a intuitívne ovládanie
  • všetko pre vodiča je tam, kde má byť

Mínusy

  • chýba priama navigácia
  • navigáciu len cez smartón a aplikáciu Android Auto
  • tvrdé plasty v spodnej časti palubovky

Vybrané prvky výbavy

  • Systém ABS + BAS
  • Stabilizačný systém
  • Asistent pre rozjazd do kopca
  • Airbag vodiča a spolujazdca (vypínateľný)
  • Predné bočné airbagy + okenné vpredu a vzadu
  • Systém autonómneho núdzového brzdenia a varovania pred čelným nárazom
  • Systém na sledovanie únavy vodiča
  • Automatické prepínanie diaľkových svetiel
  • Systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu
  • Monitorovanie tlaku v pneumatikách
  • Systém ISG (Stop Go)
  • Systém inteligentného manažmentu alternátora
  • Zadné LED svetlá
  • LED denné svetlá s funkciou parkovacích svetiel
  • Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant
  • Multifunkčný kožený športový volant
  • Vyhrievanie predných sedadiel a vyhrievaný volant
  • Funkcia komfortného blikania – trojblik

Ceny

  • Najnižšia - 19 390 € 1,4 T-GDI Fastback N-Line
  • Testovaný model - 22 640 € 1,4 T-GDI Fastback N-Line

Príplatková výbava

  • Predné svetlomety Full LED s prisvecovaním zákrut - 900 €
  • Metalický lak - 500 €

1 Hyundai i30 Fastback N-Line 2 Hyundai i30 Fastback N-Line 3 Hyundai i30 Fastback N-Line 4 Hyundai i30 Fastback N-Line 5 Hyundai i30 Fastback N-Line 6 Hyundai i30 Fastback N-Line 7 Hyundai i30 Fastback N-Line 8 Hyundai i30 Fastback N-Line 9 Hyundai i30 Fastback N-Line 10 Hyundai i30 Fastback N-Line 11 Hyundai i30 Fastback N-Line 12 Hyundai i30 Fastback N-Line 13 Hyundai i30 Fastback N-Line 14 Hyundai i30 Fastback N-Line 15 Hyundai i30 Fastback N-Line 16 Hyundai i30 Fastback N-Line 17 Hyundai i30 Fastback N-Line 18 Hyundai i30 Fastback N-Line 19 Hyundai i30 Fastback N-Line 20 Hyundai i30 Fastback N-Line 21 Hyundai i30 Fastback N-Line 22 Hyundai i30 Fastback N-Line 23 Hyundai i30 Fastback N-Line 24 Hyundai i30 Fastback N-Line
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.