Abu Dhabi: víťazí Vettel, double pre Red Bull

Pondelok, 02 november 2009

Posledné preteky seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 na premiérovej Veľkej cene Abu Dhabi vyhral Nemec Sebastian Vettel a zaistil si tak titul vicemajstra sveta. Už pred týmito pretekmi bol istým novým majstrom sveta Brit Jenson Button, ktorý svoju najúspešnejšiu sezónu v kariére zakončil v posledných pretekoch sezóny tretím miestom za Austrálčanom Markom Webberom.

Abu Dhabi pódium

Do záverečných pretekov nastupovali dvaja kandidáti do boja o titul vicemajstra sveta - nemecký jazdec Sebastian Vettel a Brazílčan Rubens Barrichello. Istou výhodou Vettela bolo, že pred Barrichellom mal dvojbodový náskok a na štart pretekov nastupoval z výhodnejšej druhej pozície, ktorú si vyslúžil v kvalifikácii, kde skončil za Hamiltonom. Tretiu priečku na štarte okupoval Mark Webber, a až štvrtý na štartovom rošte stál Barrichello. Hneď za ním jeho tímový kolega Button, po predchádzajúcich pretekoch v Brazílii už istý majster sveta pre rok 2009.

Do pretekov najlepšie odštartoval Hamilton, ktorý aj v ďalšom priebehu, až do prvých zastávok v boxoch, odolával útokom Vettela. Za ním sa "vozili" prenasledovatelia Webber, Button a Barrichello. Poradie na ďalších miestach nebolo podstatné, pretože okrem postu vicemajstra v týchto záverečných pretekoch seriálu už o veľa nešlo (len v Pohári konštruktérov, kde išlo o to, či tretí skončí McLaren alebo Ferrari). V súboji jazdcov sa skvelým výkonom a suverénnou jazdou prezentoval za Timo Glocka zaskakujúci Japonec Kobajaši, ktorý v jednom momente predviedol Buttonovi ukážkový predbiehací manéver.

Zvrat nastal po prvých zastávkach v boxoch. Vettel išiel na tankovanie a výmenu pneumatík tri kolá za Hamiltonom, zatiaľ zmazal jeho sekundový náskok a prevzal vedenie v pretekoch. Hamiltonov monopost však mal problém s brzdami, zašiel znovu do boxov, ale späť na trať sa už nevrátil. Vettel si až do cieľa udržal vedúcu pozíciu a zvíťazil. Webber na druhom mieste mal ešte ku koncu pretekov problém s dobiedzajúcim Buttonom, ale druhé miesto si udržal. Button skončil tretí. Štvrtý v cieli bol Rubens Barrichello, piaty Heidfeld, šiesty Kobajaši (prvé body v kariére), siedmy Trulli a posledný na bodovanom mieste skončil Buemi. Desiatku uzatvárali Rosberg a Kubica.

Vettel si víťazstvom definitívne udržal druhé miesto v celkovom hodnotení a stal sa vicemajstrom sveta. Barrichello, senior tohto seriálu, skončil v seriáli 2009 definitívne tretí. Zaslúži si však veľkú úctu za bojovnosť, s akou bojoval nielen v týchto pretekoch, ale v celom seriáli, keď skončil.

Tretie miesto v Pohári konštruktérov nakoniec pripadlo tímu McLaren, ktorý mal pred poslednými pretekmi pred Ferrari jednobodový náskok. Ale keďže v Abu Dhabi nezískal McLaren ani Ferrari žiadny bod, tretie miesto si udržal McLaren. Už pred týmito pretekmi o dvoch prvých miestach bolo rozhodnuté, keď Pohár získal tím Brawn GP pred Red Bullom.

V týchto pretekoch získali Vettel s Webberom pre Red Bull štvrté double v sezóne a Vettel piate víťazstvo v kariére, štvrté v ročníku 2009.

Výsledky - Veľká cena Abu Dhabi

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:34:03,314 h
2. Mark WebberAustr./Red Bull17,857
3. Jenson ButtonV. Brit./Brawn GP18,467
4. Rubens BarrichelloBraz./Brawn GP22,735
5. Nick HeidfeldNem./BMW-Sauber26,253
6. Kamui KobajašiJap./Toyota28,343
7. Jarno TrulliTal.Toyota34,366
8. Sebastien BuemiŠvajč./Toro Rosso41,294
9. Nico RosbergNem./Williams45,941
10. Robert KubicaPoľ./BMW-Sauber48,18
11. Heikki KovalainenFín./McLaren-Mercedes52,798
12. Kimi RäikkönenFín./Ferrari54,317
13. Kazuki NakadžimaJap./Williams59,839
14. Fernando AlonsoŠpan./Renault+1:09,687
15. Vitantonio LiuzziTal./Force India+1:34,450
16. Romain GrosjeanFranc./Renault-1 kolo
17. Giancarlo FisichellaTal./Ferrari-1 kolo
18. Adrian SutilNem./Force India-1 kolo

Preteky nedokončili

  • Hamilton V. Brit./McLaren
  • Alguersuari Špan/Toro Rosso

Najrýchlejšie kolo Vettel 1:40,279

Konečné poradie majstrovsteiev sveta (po 17 pretekoch)

1. Jenson Button95 bodov (majster sveta)
2. Sebastian Vettel84
3. Rubens Barrichello77
4. Mark Webber69,5
5. Lewis Hamilton49
6. Kimi Räikkönen48
7. Nico Rosberg34,5
8. Jarno Trulli32,5
9. Fernando Alonso26
10. Timo Glock24
11.-12. Heikki Kovalainen22
11.-12. Felipe Massa22
13. Nick Heidfeld19
14. Robert Kubica17
15. Giancarlo Fisichella8
16. Sebastien Buemi6
17. Adrian Sutil5
18. Kamui Kobajaši3
19. Sébastien Bourdais2

Pohár konštruktérov

1. Brawn GP172 b.
2. Red Bull153,5
3. McLaren-Mercedes71
4. Ferrari70
5. Toyota59,5
6. BMW-Sauber36
7. Williams34,5
8. Renault26
9. Force India13
10. Toro Rosso8

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.