Aj v Španielsku víťazí Brawn GP

Utorok, 12 máj 2009

V Španielsku si Angličan Jenson Button pripísal už štvrté víťazstvo z piatich tohtoročných pretekov seriálu F1, a iba piate vo svojej pretekárskej kariére. Práve toľko víťazstiev, čo svojho času získali za celú svoju kariéru napríklad Keke Rosberg či slávny Giuseppe Farina. Button vďačí za to japonskej Honde, ktorá v minulom roku z finančných dôvodov odstúpila z majstrovstiev sveta F1 a ktorú následne prevzal Ross Brawn spolu s jazdcami Hondy Buttonom a Barrichellom.

Red Bull
Tím Red Bull mieri v novej sezóne vysoko, aj jeho jazdci S. Vettel i M. Webber

Button i Barrichello, jazdci tímu Brawn GP, nečakane zbierajú vavríny, aké nikto nečakal. Odpisovaný Brazílčan Barrichello mal na poslednej veľkej cene na okruhu Catalunya pri španielskej Barcelone zacielené na víťazstvo, ktoré mu vyfúkla nečakane zlá taktika tímu na tri zastávky v boxoch. Bola by to po dlhej pauze nečakaná rana pre neprajníkov a prekrásny triumf, na ktorý tento skromný a sympatický Brazílčan už priveľa sezón čaká. "Nosič vody" (povedané cyklistickou terminológiou) vo Ferrari by tak v prípade víťazstva na Veľkej cene Španielska urobil dieru do sveta. Ale aj druhé miesto v Španielsku za víťazom Buttonom a pred Austrálčanom Markom Webberom na Red Bulle je veľkým a zaslúženým úspechom tohto Brazílčana, ktorý aj keď už dlho nevystúpil na najvyšší stupienok, si po piatich pretekoch drží v priebežnom poradí druhé miesto.

Už samotná kvalifikácia znovu potvrdila, že zelenobiele monoposty tímu Brawn GP sú aj na Catalunyu dobre pripravené, keď Button si vybojoval pole position, druhá pozícia patrila Vettelovi. Barrichello a Massa zaujali miesta v druhom rade, tretí rad patril Webberovi s Glockom. Za nimi potom Trulli a Alonso a prvú desiatku uzatvárali Rosberg a Kubica.

Barrichello mal zo všetkých dvadsiatich jazdcov najlepší štart a ujal sa vedenia pred Buttonom, Massom a Vettelom. Prvú zákrutu po štarte si skrátil Sutil a pri návrate na trať došlo ku kolízii. Ku kontaktu došlo aj medzi Trullim a Rosbergom. Najviac na to doplatili monoposty Torro Rosso a jazdci Bourdais a Buemi, ale aj Trulli a Sutil. Barrichello a Button unikali ostatným a budovali si náskok. Vzadu bojovali o lepšie pozície Hamilton, Räikkönen, Kubica a Heidfeld. Kratšia zastávka vedúceho Barrichella v boxoch naznačila, že pravdepodobne pôjde na tri zastávky a Button na dve. S ľahším monopostom si Brazílčan mal vybudovať náskok, ktorý by mu mal stačiť na víťazstvo.

Aj keď Barrichello jazdil rýchlejšie kolá ako Button, napokon to nestačilo a Button sa po druhej zastávke dostal do čela pretekov a udržal si ho až do cieľa. Druhý v cieli bol Barrichello a tretí Webber. Massa si takmer počas celých pretekov držal štvrtú priečku pred Vettelom, ale ku koncu mu dochádzalo palivo, musel spomaliť, aby vôbec došiel do cieľa. Pred neho tak išiel Vettel a v cieli bol štvrtý. Tesne pred cieľom, keď Massa ešte viac spomalil, sa pred neho dostal aj Alonso a patrilo mu piate miesto. Massa bol rád, že mu benzín došiel až keď prešiel cieľovou páskou. Skončil šiesty a získal v seriáli prvé tri body. Na siedmom a ôsmom mieste bodovali ešte Glock a Heidfeld, deviatemu Hamiltonovi sa už neušiel žiadny bod. Räikkönen preteky nedokončil, rovnako ani Kovalainen.

tím Brawn GT
Tvorcovia úspechu tímu Brawn GT M. Deane, R. Barrichello a J. Button (od ľava). Chýba šéf a majiteľ tímu Ross Brawn.

Prvé preteky tohtoročného seriálu na európskej pôde ukázali veľké zlepšenie najmä u Ferrari. Nebyť chyby pri tankovaní pre Massu, mohol byť jeho výsledok aspoň o dve miesta v cieli lepší. Tradične dobre jazdili monoposty Brawn GP i Red Bull. Stále sa nevie uchytiť McLaren a minuloročný majster sveta Hamilton, ale ani Räikkönen a Kovalainen. Zlepšili sa monoposty BMW Sauber, ale nie Kubica, ktorý v tejto sezóne ani raz nebodoval.

Najbližšie sa formula 1 predstaví 24. mája na mestskom okruhu v Monte Carlo.

Výsledky Veľkej ceny Španielska

1. Jenson ButtonBrawn GP1:37:19,202 hod
2. Rubens BarrichelloBrawn GP+13,056 s
3. Mark WEBBERRed Bull+13,924
4. Sebastian VettelRed Bull+18,941
5. Fernando AlonsoRenault+43,166
6. Felipe MassaFerrari+50,827
7. Nick HeidfeldBMW Sauber+52,312
8. Nico RosbergWilliams+1:05,211 min
9. Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes- 1 kolo
10. Timo GlockToyota- 1 kolo
11. Robert KubicaBMW Sauber- 1 kolo
12. Nelson PiquetRenault- 1 kolo
13. Kazuki NakajimaWilliams- 1 kolo
14. Giancarlo FisichellaForce India- 1 kolo

Priebežné poradie jazdcov

1. J. Button41 bodov
2. R. Barrichello27
3. S. Vettel23
4. M. Webber15,5
5. J. Trulli14,5
6. T. Glock12
7. L. Hamilton9
8. F. Alonso9
9. N. Heidfeld6
10. N. Rosberg4,5
11. H. Kovalainen4
12. F. Massa3
13. K. Räikkönen3
14. S. Buemi3
15. S. Bourdais1

Pohár konštruktérov

1. Brawn GP68
2. Red Bull38,5
3. Toyota26,5
4. McLaren13
5. Renault9
6. BMW Sauber6
7. Ferrari6
8. Williams4,5
9. Toro Rosso4

Autor: J. Goldberger
Foto: redbull a brawngp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.