Austrália: Hamilton víťazne, Ferrari katastrofálne

Nedeľa, 16 marec 2008

Veľký rébus Albert Parku, kto bude víťazom Veľkej ceny Austrálie, prvých pretekov tohtoročného seriálu formuly 1, vyriešil Brit Lewis Hamilton po svojom. Zvíťazil spôsobom štart-cieľ.

Lewis Hamilton Lewis Hamilton

Preteky s dramatickým priebehom, viacerými zápletkami, haváriami a koncovkou, akú história nepamätá, keď cieľom prešlo len šesť pretekárov a až šesťnásť, z nich väčšina pre havárie preteky nedokončili – to boli úvodné tohtoročné preteky seriálu majstrovstiev sveta formuly 1. Všetko sa to však odohrávalo za chrbtom britského vicemajstra sveta Lewisa Hamiltona na McLarene. Odštartoval z prvého miesta, jazdil bez chýb a prešiel cieľom s náskokom päť a pol sekundy pred Mickom Heidfeldom na BMW Sauber a Nikom Rosbergom s formulou Wiliams, ktorý sa na stupne víťazov sa v F1 postavil prvýkrát vo svojej športovej kariére.

Už kvalifikácia potvrdila to, čo naznačovali testy pred sezónou – že pre Ferrari a McLareny je BMW Sauber tretím do partie, ale ani Honda, Toyota, Renault, Red Bull i ďalšie tímy nespali a urobili veľký výkonnostný skok. Hamilton si vybojoval siedmy raz v kariére pole position, Kubica na BMW-Sauber sa na štarte posadil vedľa neho, v druhom rade stáli Kovalainen a Massa. Räikkönen štartoval až z 15. miesta, keď mal v kvalifikácii problémy s palivovým čerpadlom.

Na Veľkú cenu Austrálie tak skoro nezabudne tím Ferrari, keď ani jeden z dvoch monopostov preteky pre poruchy motorov nedokončil. Nielen monoposty Ferrari neboli vo zvyčajne spoľahlivej forme, ale ani jazdci akoby neboli vo svojej koži. Vlaňajší majster sveta Kimi Räikkönen párkrát vybehol mimo trať, kým Felipe Massa, druhý jazdec Ferrari, mal kolíziu v prvej zákrute po štarte, potom v 26. kole s Coulthardom aby v 30. odstúpil pre poruchu motora.

Lewis Hamilton Lewis Hamilton

Räikkönen nezačal zle, keď sa už v prvom kole predral na ôsme miesto, dokonca jazdil aj na tretej pozícii a vyzeralo to na pódium. Jazdecká chyba ho však odsunula dozadu a porucha v závere pretekov pochovala jeho nádeje na dobré umiestnenie. Nakoniec bod však predsa len získal, keď bol klasifikovaný ako ôsmy. Stalo sa tak po diskvalifikácii Rubensa Barrichella, ktorý síce prišiel do cieľa ako šiesty, ale pri vychádzaní z boxov na trať nerešpektoval červené svetlo.

Preteky nedokončil Poliak Kubica, keď sa po prvej návšteve boxov už v 14. kole prepadol z druhého miesta na nižšie pozície a v 50. kole odstúpil. Životný úspech zaznamenal Nico Rosberg za tretie miesto v cieli. Štvrtého v cieli odmávali dvojnásobného majstra sveta Fernanda Alonsa, keď mu k tomu výdatne pomohol jazdec McLarenu Kovalainen. Práve s Alonsom zvádzal veľký boj o štvrtú priečku. Keď sa konečne v poslednom kole dostal pred Alonsa, Kovalainen omylom stlačil obmedzovač rýchlosti a Alonso ho s ľahkosťou predstihol.

Robert Kubica

Okrem množstva havárií, z ktorých najhoršiu mal nemecký nováčik Timo Glock, ale ju, našťastie, v zdraví prežil, charakterizovala preteky v Austrálii až trojnásobná prítomnosť safety car na trati, zakaždým po kolízii či havárii jazdcov. Smolu mal aj francúzsky nováčik Sébastien Bourdais, keď pre poruchu dve kolá pred koncom zostal stáť na trati. Za siedme miesto však získal dva body, keď síce v cieli bolo klasifikovaných len päť jazdcov, ale Francúz, podobne ako Räikkönen a Japonec Nakajima, mal odjazdených viac ako 90 % kôl. Tri body za šieste miesto získal Nakajima.

Najbližšie pokračuje seriál majstrovstiev sveta formuly 1 už tento víkend, keď je na programe Veľká cena Malajzie.

Výsledky Veľkej ceny Austrálie

1. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:34:50,616 hod
2. Nick Heidfeld BMW Sauber + 5,478 s
3. Nico Rosberg Williams-Toyota + 8,163
4. Fernando Alonso Renault + 17,181
5. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes + 18,014
6. Kazuki Nakajima Williams-Toyota + 1 kolo
7. Sébastien Bourdais Toro Rosso-Ferrari + 2 kolá
8. Kimi Räikkönen Ferrari + 3 kolá

Neklasifikovaní

Robert Kubica BMW Sauber 50
Timo Glock Toyota 44
Takuma Sato Super Aguri-Honda 33
Nelson Piquet Renault 31
Felipe Massa Ferrari 30
David Coulthard Red Bull-Renault 26
Jarno Trulli Toyota 20
Adrian Sutil Force India-Ferrari 9
Mark Webber Red Bull-Renault 1
Jenson Button Honda 1
Anthony Davidson Super Aguri-Honda 1
Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrari 1
Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 1
Rubens Barrichello Honda diskval.

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.