Belgický okruh Spa patril Hamiltonovi

Pondelok, 30 august 2010

Na okruhu Spa v Belgicku každoročne premieša karty počasie. Inak tomu nebolo ani na tohtoročnej Veľkej cene, ktorú ovládol hneď po štarte britský pilot stajne McLaren Lewis Hamilton. Zvíťazil a dostal sa aj do čela priebežného hodnotenia v seriáli majstrovstiev sveta formuly 1. Druhý v cieli bol Mark Webber na Red Bulle a tretí Robert Kubica v sedle Renaultu.

Vláčik za vedúcim Lewisom Hamiltonom
Vláčik za vedúcim Lewisom Hamiltonom, ktorý na belgickom okruhu suverénne vyhral

Kvalifikáciu vyhral Austrálčan Mark Webber. Z prvého radu štartoval spolu s Hamiltonom. Druhý rad obsadili Kubica a Vettel, tretí Button a Massa. Štvrtý rad patril Barrichellovi so Sutilom a desiatku najlepších uzatvárali Hülkenberg a Alonso. Schumachera z 11 miesta trest z predchádzajúcich pretekov za nebezpečnú jazdu v Budapešti odsunul až na 21. miesto a aj jeho tímový kolega z Mercedesu Nico Rosberg sa musel posunúť o päť miest dozadu kvôli výmene prevodovky.

Na jazdcov čakalo 44 kôl viac ako sedemkilometrového prírodného okruhu, najmä však nevypočítateľné počasie, ktorým je belgický okruh povestný. Aj keď v čase štartu svietilo slnko, predpovede počasia neveštili nič dobré. A tak aktuálnou otázkou bolo, aké pneumatiky zvoliť vzhľadom na možnú zmenu počasia.

Štart sa vydaril Hamiltonovi, a naopak, nevyšiel Webberovi. Za Hamiltonom sa zoradili Kubica, Button, Vettel, Massa a Sutil. Až siedmy bol Webber. V poslednej zákrute prvého kola sa však na mokrom asfalte udiala menšia dráma, keď viacero jazdcov neubrzdilo na šmykľavom povrchu svoje monoposty a vyletúvali z trate. Barrichello tu narazil do Alonsa. Brazílčan skončil, Alonso zamieril do boxov a pokračoval.

Keď po tomto incidente bezpečnostné vozidlo opustilo trať, začalo sa znovu pretekať. Button sa dostal pred Kubicu, krátko na to aj Vettel. Štvrtý jazdil Kubica, piaty Webber, šiesty Massa. Na siedme miesto z 21. na štarte sa prebojoval Schumacher, ktorý znovu predviedol, že ťažké podmienky dokáže majstrovsky zvládať. Vettel nezvládol predbiehací manéver a vrazil do Buttono, ktorého doslova zostrelil. Button musel odstúpiť, Vettel po výmene predného krídla a "symbolickom" treste (prejazd boxovou uličkou) za zavinenú nehodu však v pretekoch pokračoval.

Desať kôl pred koncom začalo pršať, čo sa mohlo stať osudným vedúcemu jazdcovi Hamiltonovi, keďže nezamieril včas do boxov na výmenu pneumatík. Vyšiel do štrkovej zóny a chýbalo veľmi málo a bol by si poškodil monopost. Šťastie však stálo pri ňom a vrátil sa bez ujmy na trať. Pri tejto výmene nezastavil Kubica v boxe svojich mechanikov presne a prišiel o druhé miesto, na ktoré sa dostal Webber.

Sedem kôl pred koncom havaroval na šmykľavej trati Alonso a na trať vyšlo bezpečnostné vozidlo. Keď štyri kolá pred koncom opúšťalo okruh, poradie na trati sa už významne nemenilo. Prvé tri miesta patrili Hamiltonovi, Webberovi a Kubicovi. Na štvrtom mieste jazdil Massa, piaty Sutil a šiesty Rosberg, ktorý sa už predtým šikovným manévrom dostal pred svojho staršieho kolegu. Prvú desiatku uzatvárali Kobayashi, Petrov a Alguersuari. Vettel po kolízii s Liuzzim a návšteve boxov bol v cieli až na 15. mieste.

Najbližšie preteky sú na programe 12. septembra. Na okruhu Monza sa bude jazdiť Veľká cena Talianska.

Výsledky Veľkej ceny Belgicka

1. Lewis HAMILTONMcLaren1:29:04,268 hod
2. Mark WEBBERRed Bull+1,571 s
3. Robert KUBICARenault3,493
4. Felipe MASSAFerrari8,264
5. Adrian SUTILForce India9,094
6. Nico ROSBERGMercedes12,359
7. Michael SCHUMACHERMercedes15,548
8. Kamui KOBAYASHISauber16,678
9. Vitalij PETROVRenault23,851
10. Jamie ALGUERSUARIToro Rosso29,457
11. Vitantonio LIUZZIForce India34,831
12. Pedro DE LA ROSASauber36,019
13. Sebastien BUEMIToro Rosso39,895
14. Nico HULKENBERGWilliams+1 kolo
15. Sebastian VETTELRed Bull+1 kolo
16. Heikki KOVALAINENLotus+1 kolo
17. Lucas Di GRASSIVirgin+1 kolo
18. Timo GLOCKVirgin+1 kolo
19. Jarno TRULLILotus+1 kolo
20. Sakon YAMAMOTOHRT+2 kolá

Priebežné poradie jazdcov (po 13 z 19 podujatí)

1. L. Hamilton182 bodov
2. M. Webber179
3. S. Vettel151
4. J. Button147
5. F. Alonso141
6. F. Massa109
7. R. Kubica104
8. N. Rosberg102
9. A. Sutil45
10.M. Schumacher44
11.R. Barrichello30
12.K. Kobayashi21
13.V. Petrov19
14.V. Liuzzi12
15.N. Hulkenberg10
16. S. Buemi7
17. P. de la Rosa6
18. J.Alguersuari4

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull330 bodov
2. McLaren329
3. Ferrari250
4. Mercedes146
5. Renault123
6. Force India57
7. Williams40
8. Sauber27
9. Toro Rosso11

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.