Button majstrom svetra

Streda, 21 október 2009

Predposlednú veľkú cenu tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 na okruhu Interlagos v Brazílii vyhral Mark Webber pred Robertom Kubicom a Lewisom Hamiltonom. Britský jazdec Jenson Button prišiel do cieľa na piatom mieste, čo mu stačilo na to, aby v predstihu pred poslednými pretekmi v Abu Dhabi získal titul majstra sveta. Preteky totálne nevyšli domácemu Rubensovi Barrichellovi, ktorý po výbornej kvalifikácii a pole position, a skvelom začiatku v pretekoch skončil až ôsmy a z hry o majstra sveta vypadol. Spolu s Buttonom však jeho tím Brawn GP získal Pohár konštruktérov.

Jenson Button
Brit Jenson Button je po Veľkej cene Brazílie novým majstrom sveta vo formule 1

Kvalifikácia na brazílskom okruhu Interlagos pripravila dokonalý scenár pre predposledné preteky seriálu majstrovstiev sveta formuly 1. Už v úvodnej časti vypadol Vettel, ako tretí najvážnejší kandidát na titul majstra sveta. Do druhej časti kvalifikácie nepostúpil ani úradujúci majster Hamilton, ani druhý jazdec tímu McLaren Kovalainen. V ďalšej časti kvalifikácie vypadol aj aktuálny líder Button, no a v záverečnej si najlepšie postavenie na štarte vybojoval druhý jazdec priebežného poradia a Buttonov najväčší súper v boji o tohtoročný titul – domáci Barrichello. Nezastavil ho ani lejak, ktorý sa na pretekársky okruh zniesol v plnej sile a veľmi vážne komplikoval celý priebeh kvalifikácie. Rubens bol doma na neudržanie.

Barrichellovi veľmi dobre vyšiel aj štart do pretekov a prvé miesto si udržal s miernym náskokom až do prvých zastávok v boxoch. Druhý so stratou necelých päť sekúnd jazdil Webber, tretí Kubica a štvrtý Rosberg. Button sa po havárii skupiny jazdcov, v ktorej boli Sutil, Trulli i Alonso, dostal zo štrnásteho miesta až na deviate. Po prvých zastávkach sa však poradie zmenilo. Do čela sa dostal Webber a Barrichelovmu monopostu Brawn GP akoby dochádzal dych. Z boxov však Barrichello na otázku, čo je s jeho monopostom, dostal odpoveď, že po dotankovaní je ťažší, preto má dojem, že je pomalý.

To však pre Barrichella, ktorý mal predpoklady na domácom okruhu vyhrať a ďalej bojovať o titul, nebolo všetko. Po tom, čo pred jeho "pomalý" monopost sa dostal na tretie miesto Hamilton, za Webbera a Kubicu, ktorí jazdili na prvých dvoch miestach a Rubens na treťom, schytal defekt pneumatiky, musel do boxov a v cieli bol až ôsmy. Z boja o titul vypadol, a keďže Button bol v cieli piaty, stačilo mu to na titul majstra sveta. Na tom už nič nezmenia ani posledné preteky seriálu. Pred Buttonom na štvrtom mieste skončil Vettel, ale ani jemu body za štvrté miesto neboli nič platné a šanca na titul je preč.

Záver seriálu teda nebude o tom, kto získa titul, keďže novým majstrom sveta je Brit Jenson Button. Získal ho v podstate v tíme, ktorý už nemal existovať, keďže Honda ešte pred záverom vlaňajšieho šampionátu ohlásila pre neúspešné účinkovanie odchod zo seriálu. Vtedajšiemu šéfovi tímu Rossovi Brawnovi sa však podarilo odkúpiť ho za symbolickú cenu a urobiť s neúspešným tímom zázrak – s pôvodnými, ale prepracovanými monopostami Honda i jazdcami Buttonom a Barrichellom!

Brawn GP má teraz, po prvom roku účinkovania v seriáli F1 nielen individuálny titul, ktorý získal Button, ale uspel aj v tímovej súťaži, keď Brawn GP získal v predstihu pred poslednými pretekmi aj Pohár konštruktérov. Trošku smutný však môže byť predsa len Brazílčan Barrichello, ktorý na záver svojej bohatej jazdeckej kariéry sníval o titule majstra sveta, čo mu niekedy aj za pre neho nepochopiteľných okolností nevyšlo. Nechceme však tým povedať, že Britovi (šéfovi Rossovi Brawnovi) je bližší iný Brit (Jenson Button), a veríme, že si to nemyslí ani samotný Rubens.

Posledné preteky tohtoročného seriálu sú na programe 1. novembra ako Veľká cena Abu Dhabi.

Výsledky Veľkej ceny Brazílie (305,909 km, 71 kôl)

1. Mark WebberAustr./Red Bull32:23,1
2. Robert KubicaPoľ./BMW-Sauber7,626
3. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren18,944
4. Sebastian VettelNem./Red Bull19,652
5. Jenson ButtonV. Brit./Brawn GP29,005
6. Kimi RäikkönenFín./Ferrari33,34
7. Sebastien BuemiŠvajč./Toro Rosso35,991
8. Rubens BarrichelloBraz./Brawn GP45,454
9. Heikki KovalainenFín./McLaren48,499
10. Kamui KobajašiJap./Toyota+1:03,324
11. Giancarlo FisichellaTal./Ferrari+1:10,665
12. Vitantonio LiuzziTal./Force India+1:11,388
13. Romain GrosjeanFranc./Renault-1 kolo
14. Jaime AlguersuariŠpan./Toro Rosso-1 kolo

Preteky nedokončili

  • Adrian Sutil Nem./Force India
  • Jarno Trulli Tal./Toyota
  • Fernando Alonso Špan./Renault
  • Nick Heidfeld Nem./BMW-Sauber
  • Nico Rosberg Nem./Williams
  • Kazuki Nakadžima Jap./Williams

Najrýchlejšie kolo - Webber 1:13,733 min

Priebežné poradie (po 16 zo 17 pretekov)

1. Jenson Button89 b.
2. Sebastian Vettel74
3. Rubens Barrichello72
4. Mark Webber61,5
5. Lewis Hamilton49
6. Kimi Räikkönen48
7. Nico Rosberg34,5
8. Jarno Trulli30,5
9. Fernando Alonso26
10. Timo Glock24
11.-12. Felipe Massa22
11.-12. Heikki Kovalainen22
13. Robert Kubica17
14. Nick Heidfeld15
15. Giancarlo Fisichella8
16. Adrian Sutil5
17. Sebastien Buemi5
18. Sébastien Bourdais2

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Brawn GP161 b.
2. Red Bull135,5
3. McLaren-Mercedes71
4. Ferrari70
5. Toyota54,5
6. Williams34,5
7. BMW-Sauber32
8. Renault26
9. Force India13
10. Toro Rosso7

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.