Chutne okorenený Hungaroring a nechutný Schumacher

Utorok, 03 august 2010

Tí, čo si na začiatku tohtoročnej sezóny F1 mysleli, že bude nudná (a nebolo ich málo), sa aj pri Veľkej cene Maďarska na Hungaroringu presvedčili, ako veľmi sa mýlili. Napínavé boli dokonca aj tréningy, nehovoriac o kvalifikácii a samotné preteky ponúkli takmer všetko. Chýbala len drastická havária, ale ani od tej nebolo ďaleko...

Mark Webber
Radosť víťaza Marka Webbera na Hungaroringu bola vynikajúcom výkone obrovská

O Hungaroringu sa často hovorí, že sa tam ťažko predbieha a teda dalo sa očákavať že boj o pozíciu na štarte bude tvrdý. Obaja jazdci tímu Red Bull však ukázali, že ostatné tímy jazdia asi inú ligu. Strata 1,2 s tretieho Alonsa na štarte na Vettela, ktorý kvalifikáciu vyhral pred Webberom, to je večnosť. Za nimi sa zoradili ostatní, pričom dobrým umiestením prekvapil Petrov (Renault) a už menej prekvapilo ďalšie slabé umiestenie Schumachera, ktorý na svojho tímového kolegu Rosberga strácal 10 miest.

Vettel tentokrát neodštartoval zle, ale aj tak bol na nájazde do prvej zákruty Alonso o pol vozu vpredu, pozíciu si však neubránil a Vettela pustil dopredu. Webber aj Hamilton na štarte stratili. Vettel nezadržateľne odchádzal a keď na traťv 11. kole vyšiel Safety Car potom, čo Liuzzi stratil koncovú plôšku predného krídla, mal už vyše 11 s náskok. Začalo sa hektické vymieňanie pneumatík, na pôvodných zostali len Webber a Barichello. V boxoch sa Hamilton bez boja dostal pred Massu. Za Safety Carom jazdil ako prvý Webber, za ním Vettel a Alonso. Vettel zjavne chcel umožniť Webberovi získanie náskoku na prezutie pneumatík a pred stiahnutím Safety Caru ho nechal poodísť asi o 4 sekundy, čo je v jasnom rozpore s maximálnou povolenou vzdialenosťou desiatich vozov.

Vettel dostal zásluhe trest prejazdu boxovou uličkou, a po ňom klesol na tretie miesto. Aj samotná výmena pneumatík bola korenená – Kubicu pustil mechanik tesne pred Sutila, ktorý práve zahýbal do svojho boxu a zrážke už nezabránil. Kubica sa pokúsil pokračovať, ale po dvoch kolách aj on pre poruchu odstúpil. Rosbergovi zasa mechanik zle dotiahol maticu na pravom zadnom kolese, ktoré sa po jeho odštartovaní "osamostatnilo" a zastavilo sa až na chrbte mechanika Williamsu – ten ale zostal bez vážnejšej ujmy na zdraví. Renault aj Mercedes dostali pokutu po 50 000 USD. V 24 kole odstúpil Hamilton pre poruchu prevodovky, s ktorou mal problémy už na štarte.

Webber si vpredu vyjazdil 23 sekundový náskok, ktoý mu umožnil výmenu pneumatík v 43 kole bez straty pozície. Barichello sa vozil na peknom piatom mieste až kým v 55 kole nešiel vymeniť pneumatiky, pričom klesol na 11. miesto. Dostal sa tak za Schumachera (od tretiny pretekov bojoval s mäkkými brzdami a jazdil desiaty) a bolo len otázkou času, kedy sa dostane pred neho. V 66. kole sa v štartovej rovinke dostal na pravú stranu Schumacherovho vozu a ten ho bezohľadne začal tlačiť na stenu oddeľujúcu boxy od trate. Barichello ukázal že má srdce bojovníka a nepovolil, aj keď v najkritickejšom momente bolo jeho pravé zadné koleso len asi 3 cm od steny. Po incidente kričal do rádia: "Bolo to hrozné, mal by dostať čiernu vlajku!!!"

Nuž, čiernu vlajku nedostal, ale jeho spôsob jazdy "odmenili" stewardi tým, že v najbližších pretekoch v Spa stratí desať miest na štarte. Preteky potom prebehli bez ďalších hororov. Vyvrcholením boli rozhovory po pretekoch. Barichello, zjavne ešte otrasený, vyhlásil, že "Schumacher takto jazdil vždy, ale ak sa chce rýchle dostať do neba, nech ma tam neberie so sebou". Ostrej kritike podrobil Schumachera aj Niki Lauda, ktorý označil jeho spôsob jazdy za neprijateľný a životunebezpečný. Po zopakovaní záberov dodal, že to bolo brutálne.

Ak sme v titulku napísali, že Schumacher bol nechutný, tak sme mali na mysli jeho vyhlásenie: "Ľutujem, že som mu nechal toľko miesta – keby som mu ho bol nechal menej, nebol by ma predišiel..." Asi mu je jedno, že Barichello už naozaj nemal kam ísť a oplieskať sa o stenu v rýchlosti nad 280 km/h by mohlo dopadnúť fatálne... V svetovej tlači (vrátane nemeckej) bol a ešte stále je tento Schumacherov incident predmetom tvrdej kritiky a znechutenia, väčšina vyslovuje názor, že psychicky nezvládol svoj pomerne neúspešný návrat do F1. Najbližšie preteky v Spa (29.8.) možno napovedia viac.

Výsledky veľkej ceny Maďarska

1. Mark WebberRed Bull1:41:05,571 hod
2. Fernando AlonsoFerrari+0:17,821 s
3. Sebastian VettelRed Bull+0:19,252
4. Felipe MassaFerrari+0:27,474
5. Vitalij PetrovRenault+1:13,192 min
6. Nico HülkenbergWilliams+1:16,723
7. Pedro de la RosaSauber- 1 kolo
8. Jenson ButtonMcLaren- 1 kolo
9. Kamui KobayashiSauber- 1 kolo
10.Rubens BarrichelloWilliams- 1 kolo
11.Michael SchumacherMercedes- 1 kolo
12.Sébastien BuemiToro Rosso- 1 kolo
13.Vitantonio LiuzziForce India- 1 kolo
14.Heikki KovalainenLotus- 3 kolá
15.Jarno TrulliLotus- 3 kolá
16.Timo GlockVirgin- 3 kolá
17.Bruno SennaHRT- 3 kolá
18.Lucas di GrassiVirgin- 4 kolá
19.Sakon YamamotoHRT- 4 kolá

Preteky nedokončili

  • Lewis Hamilton - McLaren
  • Robert Kubica - Renault
  • Nico Rosberg - Mercedes
  • Adrian Sutil - Force India
  • Jaime Alguersuari - Toro Rosso

Priebežné poradie jazdcov (po 12 z 19 podujatí)

1.Mark Webber161 bodov
2.Lewis Hamilton157
3.Sebastian Vettel151
4.Jenson Button147
5.Fernando Alonso141
6.Felipe Massa97
7.Nico Rosberg94
8.Robert Kubica89
9.Michael Schumacher38
10.Adrian Sutil35
11.Rubens Barrichello30
12.Vitaly Petrov17
13.Kamui Kobayashi17
14.Vitantonio Liuzzi12
15.Nico Hulkenberg10
16.Sebastien Buemi7
17.Pedro de la Rosa6
18.Jaime Alguersuari3

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull312 bodov
2. McLaren304
3. Ferrari238
4. Mercedes132
5. Renault106
6. Force India47
7. Williams40
8. Sauber23
9. Toro Rosso10

Autor: Andrej Kuruc
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.