Chutne okorenený Hungaroring a nechutný Schumacher

Utorok, 03 august 2010

Tí, čo si na začiatku tohtoročnej sezóny F1 mysleli, že bude nudná (a nebolo ich málo), sa aj pri Veľkej cene Maďarska na Hungaroringu presvedčili, ako veľmi sa mýlili. Napínavé boli dokonca aj tréningy, nehovoriac o kvalifikácii a samotné preteky ponúkli takmer všetko. Chýbala len drastická havária, ale ani od tej nebolo ďaleko...

Mark Webber
Radosť víťaza Marka Webbera na Hungaroringu bola vynikajúcom výkone obrovská

O Hungaroringu sa často hovorí, že sa tam ťažko predbieha a teda dalo sa očákavať že boj o pozíciu na štarte bude tvrdý. Obaja jazdci tímu Red Bull však ukázali, že ostatné tímy jazdia asi inú ligu. Strata 1,2 s tretieho Alonsa na štarte na Vettela, ktorý kvalifikáciu vyhral pred Webberom, to je večnosť. Za nimi sa zoradili ostatní, pričom dobrým umiestením prekvapil Petrov (Renault) a už menej prekvapilo ďalšie slabé umiestenie Schumachera, ktorý na svojho tímového kolegu Rosberga strácal 10 miest.

Vettel tentokrát neodštartoval zle, ale aj tak bol na nájazde do prvej zákruty Alonso o pol vozu vpredu, pozíciu si však neubránil a Vettela pustil dopredu. Webber aj Hamilton na štarte stratili. Vettel nezadržateľne odchádzal a keď na traťv 11. kole vyšiel Safety Car potom, čo Liuzzi stratil koncovú plôšku predného krídla, mal už vyše 11 s náskok. Začalo sa hektické vymieňanie pneumatík, na pôvodných zostali len Webber a Barichello. V boxoch sa Hamilton bez boja dostal pred Massu. Za Safety Carom jazdil ako prvý Webber, za ním Vettel a Alonso. Vettel zjavne chcel umožniť Webberovi získanie náskoku na prezutie pneumatík a pred stiahnutím Safety Caru ho nechal poodísť asi o 4 sekundy, čo je v jasnom rozpore s maximálnou povolenou vzdialenosťou desiatich vozov.

Vettel dostal zásluhe trest prejazdu boxovou uličkou, a po ňom klesol na tretie miesto. Aj samotná výmena pneumatík bola korenená – Kubicu pustil mechanik tesne pred Sutila, ktorý práve zahýbal do svojho boxu a zrážke už nezabránil. Kubica sa pokúsil pokračovať, ale po dvoch kolách aj on pre poruchu odstúpil. Rosbergovi zasa mechanik zle dotiahol maticu na pravom zadnom kolese, ktoré sa po jeho odštartovaní "osamostatnilo" a zastavilo sa až na chrbte mechanika Williamsu – ten ale zostal bez vážnejšej ujmy na zdraví. Renault aj Mercedes dostali pokutu po 50 000 USD. V 24 kole odstúpil Hamilton pre poruchu prevodovky, s ktorou mal problémy už na štarte.

Webber si vpredu vyjazdil 23 sekundový náskok, ktoý mu umožnil výmenu pneumatík v 43 kole bez straty pozície. Barichello sa vozil na peknom piatom mieste až kým v 55 kole nešiel vymeniť pneumatiky, pričom klesol na 11. miesto. Dostal sa tak za Schumachera (od tretiny pretekov bojoval s mäkkými brzdami a jazdil desiaty) a bolo len otázkou času, kedy sa dostane pred neho. V 66. kole sa v štartovej rovinke dostal na pravú stranu Schumacherovho vozu a ten ho bezohľadne začal tlačiť na stenu oddeľujúcu boxy od trate. Barichello ukázal že má srdce bojovníka a nepovolil, aj keď v najkritickejšom momente bolo jeho pravé zadné koleso len asi 3 cm od steny. Po incidente kričal do rádia: "Bolo to hrozné, mal by dostať čiernu vlajku!!!"

Nuž, čiernu vlajku nedostal, ale jeho spôsob jazdy "odmenili" stewardi tým, že v najbližších pretekoch v Spa stratí desať miest na štarte. Preteky potom prebehli bez ďalších hororov. Vyvrcholením boli rozhovory po pretekoch. Barichello, zjavne ešte otrasený, vyhlásil, že "Schumacher takto jazdil vždy, ale ak sa chce rýchle dostať do neba, nech ma tam neberie so sebou". Ostrej kritike podrobil Schumachera aj Niki Lauda, ktorý označil jeho spôsob jazdy za neprijateľný a životunebezpečný. Po zopakovaní záberov dodal, že to bolo brutálne.

Ak sme v titulku napísali, že Schumacher bol nechutný, tak sme mali na mysli jeho vyhlásenie: "Ľutujem, že som mu nechal toľko miesta – keby som mu ho bol nechal menej, nebol by ma predišiel..." Asi mu je jedno, že Barichello už naozaj nemal kam ísť a oplieskať sa o stenu v rýchlosti nad 280 km/h by mohlo dopadnúť fatálne... V svetovej tlači (vrátane nemeckej) bol a ešte stále je tento Schumacherov incident predmetom tvrdej kritiky a znechutenia, väčšina vyslovuje názor, že psychicky nezvládol svoj pomerne neúspešný návrat do F1. Najbližšie preteky v Spa (29.8.) možno napovedia viac.

Výsledky veľkej ceny Maďarska

1. Mark WebberRed Bull1:41:05,571 hod
2. Fernando AlonsoFerrari+0:17,821 s
3. Sebastian VettelRed Bull+0:19,252
4. Felipe MassaFerrari+0:27,474
5. Vitalij PetrovRenault+1:13,192 min
6. Nico HülkenbergWilliams+1:16,723
7. Pedro de la RosaSauber- 1 kolo
8. Jenson ButtonMcLaren- 1 kolo
9. Kamui KobayashiSauber- 1 kolo
10.Rubens BarrichelloWilliams- 1 kolo
11.Michael SchumacherMercedes- 1 kolo
12.Sébastien BuemiToro Rosso- 1 kolo
13.Vitantonio LiuzziForce India- 1 kolo
14.Heikki KovalainenLotus- 3 kolá
15.Jarno TrulliLotus- 3 kolá
16.Timo GlockVirgin- 3 kolá
17.Bruno SennaHRT- 3 kolá
18.Lucas di GrassiVirgin- 4 kolá
19.Sakon YamamotoHRT- 4 kolá

Preteky nedokončili

  • Lewis Hamilton - McLaren
  • Robert Kubica - Renault
  • Nico Rosberg - Mercedes
  • Adrian Sutil - Force India
  • Jaime Alguersuari - Toro Rosso

Priebežné poradie jazdcov (po 12 z 19 podujatí)

1.Mark Webber161 bodov
2.Lewis Hamilton157
3.Sebastian Vettel151
4.Jenson Button147
5.Fernando Alonso141
6.Felipe Massa97
7.Nico Rosberg94
8.Robert Kubica89
9.Michael Schumacher38
10.Adrian Sutil35
11.Rubens Barrichello30
12.Vitaly Petrov17
13.Kamui Kobayashi17
14.Vitantonio Liuzzi12
15.Nico Hulkenberg10
16.Sebastien Buemi7
17.Pedro de la Rosa6
18.Jaime Alguersuari3

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull312 bodov
2. McLaren304
3. Ferrari238
4. Mercedes132
5. Renault106
6. Force India47
7. Williams40
8. Sauber23
9. Toro Rosso10

Autor: Andrej Kuruc
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.