Daždivé Monte Carlo patrilo Hamiltonovi

Streda, 28 máj 2008

Okruh v Monte Carlo je výnimočný úzkou kľukatou traťou mestskými uličkami, rýchlym tunelom a svojou atmosférou. Ťažko sa tu predbieha a tak kvalifikácia a postavenie na štarte zohrávajú podstatnú rolu.

Fernando Alonso

Tohtoročná Veľká cena Monaka, šieste preteky seriálu majstrovstiev sveta F1, bola plná nepredvídaných zvratov. Po jedenástich rokoch znovu pršalo, miestami až lialo, čo v uliciach Monte Carla zvyšuje nebezpečenstvo kolízií a havárií. Preto nudné preteky, kde o poradí v cieli často rozhodovalo poradie na štartovom rošte, tentoraz nehrozili. Ani keď prestalo pršať a trať vysýchala, čo vyvolalo v niektorých tímoch zlé rozhodnutia v stratégii pretekov a to potom malo vplyv na ich priebeh i poradie v cieli.

Viacerých chýb sa dopustili v tíme Ferrari. Napriek tomu, že po kvalifikácii Massa a Räikkönen obsadili prvé dve miesta na štartovom rošte, v pretekoch ťahali za kratší koniec. Naopak skvele manažoval svoj tím McLaren-Mercedes Ron Denis a vďaka tomu v pretekoch jeho tím uspel. Prvou chybou v tíme Ferrari bolo, že Räikkönen nemal nasadené pneumatiky v požadovanom limite troch minút pred štartom, za čo ho penalizovali prejazdom boxovou uličkou. Potom zmenilo stratégiu, keď očakávali dážď, ponechali mokré pneumatiky, načerpali veľa benzínu, na čo najviac doplatil Massa. Nebyť tohto omylu, možno mohol v Monte Carlo zvíťaziť. Keďže dážď neprišiel, tí čo mali pneumatiky na suchú trať, jazdili rýchlejšie i bezpečnejšie. A Hamilton aj s ľahším monopostom.

Celé pretekárske pole vyrazilo na trať za dažďa na mokrých pneumatikách. Najlepšie odštartoval najrýchlejší jazdec z kvalifikácie Massa. Tretí z kvalifikácie Hamilton sa hneď po štarte šikovne dostal pred Räikkönena. Za nich sa zaradili Kubica a Alonso. Druhý jazdec McLarenu Kovalainen musel štartovať z boxov ako posledný, keď do zahrievacieho kola sa mu nepodarilo zaradiť žiadny prevod. Dážď a úzka mokrá trať vytvárali dramatické situácie, väčšinou s následnými kolíziami a haváriami. Nevyhli sa im Hamilton, Massa, Alonso, Coulthard, Bourdais, Heidfeld, Rosberg, Fisichella, Piquet, Glock, v závere ani Räikkönen a Sutil, a dvakrát musel na trať vyjsť aj safety car. Tých, čo po kolízii nemohli pokračovať, odpratal z trate žeriav, iných zachraňovali mechanici v depe, aby sa mohli vrátiť na trať.

V pretekoch plných dramatických a vzrušujúcich situácií s množstvom kolízií a havárií dominoval jazdec McLarenu Lewis Hamilton. Najprv sa pred vedúceho Massu po jazdeckej chybe, keď vyšiel z trate, dostal Kubica. Keď potom v 33. kole zamieril Massa do boxov, jazdil Hamilton najrýchlejšie časy a dostal sa do vedenia, ktoré si udržal až do cieľa. Kubica sa vyvaroval chýb a druhé miesto je odmenou jemu i pre BMW-Sauber. Na zlý odhad situácie a na dážď, ktorý neprišiel, doplatil Massa. No i tak sa Brazílčan dostal na tretiu priečku a už štvrtý raz za sebou na pódium. Massa je v priebežnom hodnotení seriálu tretí štyri body za Hamiltonom a len jeden bod za Räikkönenon.

Hamilton teda zvíťazil pred Kubicom a Massom. Webber skončil štvrtý, Vettel piaty a šiesty Barrichello na Honde, ktorý tak ukončil po zisku troch bodov dlhé bezbodové prekliatie. Posledné dve bodované miesta patrili Nakadžimovi a Kovalainenovi.Nedarilo sa Kimimu Räikkönenovi, ktorý po viacerých chybách, povinnom prejazde boxovou uličkou i nárazom zozadu do Adriana Sutila pri výjazde z tunela skončil na nebodovanom mieste. Sutil jazdil vtedy na štvrtom mieste a bol blízko svojho historického úspechu, po incidente s Räikkönenom však z pretekov musel odstúpiť.

Najbližšie pokračuje seriál F1 v Kanade 8. júna na okruhu Gillesa Villeneuvea.

Výsledky

1. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 2:00:42,742 hod
2. Robert Kubica BMW-Sauber +3,0 s
3. Felipe Massa Ferrari +4,8
4. Mark Webber Red Bull +19,2
5. Sebastian Vettel STR-Ferrari +24,6
6. Rubens Barrichello Honda +28,4
7. Kazuki Nakadžima Williams +30,1
8. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes +33,1
9. Kimi Räikkönen Ferrari +33,7
10. Fernando Alonso Renault +1 kolo
11. Jenson Button Honda +1 kolo
12. Timo Glock Toyota +1 kolo
13. Jarno Trulli Toyota +1 kolo
14. Nick Heidfeld BMW-Sauber +4 kolá

Nedokončili

  • Adrian Sutil - Force India - 67 bodov
  • Nico Rosberg - Williams - 59
  • Nelson Piquet - Renault - 47
  • Giancarlo Fisichella - Force India - 36
  • David Coulthard - Red Bull - 7
  • Sébastien Bourdais - STR-Ferrari - 7

Priebežné poradie jazdcov

1. Lewis Hamilton 38 bodov
2. Kimi Räikkönen 35
3. Felipe Massa 34
4. Robert Kubica 32
5. Nick Heidfeld 20
6. Heikki Kovalainen 15
7. Mark Webber 15
8. Jarno Trulli 9
9. Fernando Alonso 9
10. Nico Rosberg 8
11. Kazuki Nakadžima 7
12. Sebastian Vettel 4
13. Jenson Button 3
14. Rubens Barrichello 3
15. Sébastien Bourdais 2

Priebežné poradie Pohára konštruktérov

1. Ferrari 69 bodov
2. McLaren-Mercedes 53
3. BMW-Sauber 52
4. Red Bull 15
5. Williams 15
6. Renault 9
7. Toyota 9
8. Toro Rosso 6
9. Honda 6
10. Force India 0

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.
vw-id3
Podľa zahraničných médií sa nemecký koncern Volkswagen chystá vyrábať elektrické modely, ktoré by svojou nízkou cenou mohli v Európe pre európskych zákazníkov konkurovať čínskym modelom, alebo aj modelom ako Dacia Spring. Nové cenovo prístupnejšie elektromobily by sa na trh mohli dostať v roku 2027. Volkswagen na túto cestu nastupuje sám, bez kooperácie s inou automobilkou, aj keď pôvodne ako o partnerovi uvažoval, že by ním mohol byť francúzsky Renault. Už základný model uvažovaného elektromobilu od Volkswagenu bude obsahovať štandardy používaných technológií, kvalitu a dizajn, ktoré nemecký výrobca aplikuje na svojich modeloch.
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring