F1: Button opäť vyhral

Utorok, 09 jún 2009

Britský jazdec formuly 1 Jenson Button s monopostom Brawn GP pokračoval aj v siedmych pretekoch seriálu majstrovstiev sveta vo víťaznom ťažení a stal sa suverénnym víťazom Veľkej ceny Turecka. Za ním skončili jazdci tímu Red Bull Mark Webber a Sebastian Vettel. Šiestym víťazstvom zo siedmich úvodných pretekov sa Button zapísal do histórie formuly 1.

Jenson Button
Brit Jenson Button vyhral zo siedmich tohtoročných veľkých cien už svoju šiestu

Veľkú cenu Turecka doteraz vždy vyhral víťaz kvalifikácie. Tento rok sa jej víťazom stal mladý Vettel s veľmi tesným náskokom pred Buttonom, Barrichellom a Webberom. Za nimi v treťom rade stáli na štarte Trulli a Räikkönen, vo štvrtom Massa s Alonsom a desiatku uzatvárali Rosberg a Kubica. Monoposty McLaren nestačili na prvú desiatku, Hamilton skončil v kvalifikácii až sedemnásty. Aj v Turecku sa ukázalo, že najrýchlejšie monoposty majú Red Bull a Brawn GP a aj tentoraz získali najlepšie pozície na štarte. Ak by turecká tradícia nemala byť porušená ani tentokrát, víťazom sa mal stať Vettel. V Turecku to bola v tomto roku už jeho tretia pol position, pričom raz ju už premenil na víťazstvo. Bude mu aj Turecko naklonené?

Proti boli určite Button, ale aj Barrichello žil v nádeji, že konečne prelomí smolu a vyhrá. O tom sa však malo rozhodnúť na modernom okruhu dlhom 5334 metrov, ktorý jazdci museli absolvovať 58 krát. Vettel vzal svoju šancu pevne do rúk. Aspoň tak sa to javilo na štarte, keď najlepšie odštartoval. Druhú priečku si uchoval Button, ale priam katastrofálne odštartoval Barrichello, ktorý sa z tretej priečky prepadol až na koniec prvej desiatky. V deviatej zákrute však Vettel vyrobil jazdeckú chybu, čo využil Button a postupne zväčšoval svoj náskok pred Vettelom a Webberom. Barrichellovi sa cez pomalších jazdcov nedarilo dostať dopredu. Pri pokuse dostať sa pred Kovalainena mal s ním kontakt, nasledovali "hodiny" a prepadol sa až na 17. miesto a stratil šancu bojovať čo len o body, nie o pódium. Neskôr mal ďalší kontakt so Sutilom a svoju nerozvážnu a nervóznu jazdu ukončil v 47. kole odstúpením z pretekov.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel vyhral síce kvalifikáciu v Turecku, ale v pretekoch končil až tretí

Ani zastávky v boxoch nič nezmenili na tom, že Button jazdil na čele suverénne. Medzitým sa Webber dostal na druhú priečku a Vettel klesol na tretiu. Button svoj náskok pred Webberom postupne zvýšil až 18 sekúnd, Vettel mal stratu približne o desať sekúnd vyššiu. Mladý Nemec išiel na tri zastávky v boxoch, čo sa ukázalo ako veľká nevýhoda. Ku koncu pretekov sa veľmi usilovať dotiahnuť na Webbera a zaútočiť na druhú priečku, jeho tímový spolujazdec bol však rovnako rýchly a tak mu to nemohlo vyjsť. Button si pred koncom pretekov už iba pohodlne kontroloval svoj náskok a jasne zvíťazil pred Webberon a Vettelom. Štvrtý skončil Trulli a hneď za ním Rosberg. Body za šieste miesto mal Massa, siedmy skončil Kubica a má prvé dva body, kým Glock si pripísal jeden bod za ôsme miesto.

Nasledujúce preteky seriálu formuly 1 sú na programe 21. júna vo Veľkej Británii na okruhu v Silverstone. Ak by tu Jenson Button v domácom prostredí pokračoval vo svojej víťaznej sérii, bol by prvým jazdcom v histórii, ktorý by z úvodných ôsmich pretekov vyhral plných sedem. Šesťkrát to zo siedmich úvodných pretekov dokázali len legendy ako Juan Manuel Fangio, Jim Clark a Michael Schumacher.

Výsledky Veľkej ceny Turecka

1. Jenson Button Brawn-Mercedes 1:26:24,848 2 hod
2. Mark Webber RBR-Renault +6,7 s
3. Sebastian Vettel RBR-Renault +7,4
4. Jarno Trulli Toyota +27,8
5. Nico Rosberg Williams-Toyota +31,5
6. Felipe Massa Ferrari +39,9
7. Robert Kubica BMW Sauber +46,2
8. Timo Glock Toyota +46,9
9. Kimi Räikkönen Ferrari +50,2
10. Fernando Alonso Renault +62,4
11. Nick Heidfeld BMW Sauber +64,3
12. Kazuki Nakajima Williams-Toyota +66,3
13. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +80,4
14. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes +1 kolo
15. Sebastien Buemi STR-Ferrari +1 kolo
16. Nelsinho Piquet Renault +1 kolo
17. Adrian Sutil Force India-Mercedes +1 kolo
18. Sebastien Bourdais STR-Ferrari +1 kolo

Nedokončili

Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 47 kôl
Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 4 kolá

Priebežné poradie jazdcov

1. J.Button 61 bodov
2. R.Barrichello 35
3. S.Vettel 29
4. M.Wettel 27,5
5. J.Trulli 19,5
6. T.Glock 13
7. N.Rosberg 11,5
8. F.Massa 11
9. F.Alonso 11
10. K.Räikkönen 9
11. L.Hamilton 9
12. N.Haidfeld 6
13. H.Kovalainen 4
14. S.Buemi 3
15. R.Kubica 2
16. S.Bourdais 2

Priebežné poradie tímov

1. Brawn GP 96 bodov
2. Red Bull 56,5
3. Toyota 32,5
4. Ferrari 20
5. McLaren 13
6. Williams 11,5
7. Renault 11
8. BMW Sauber 8
9. Toro Rosso 5

Autor: J. Goldberger
Foto: f1-live.com
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.