F1 Monza: rozvážny mladík Vettel

Utorok, 16 september 2008

Dážď, mokrá trať, mladícka rozvážnosť a až treťoradý monopost. Mix namiešaný dvadsaťjedenročným nemeckým mladíkom Sebastianom Vettelom na monoposte Toro Rosso slávil úspech na Veľkej cene Talianska. Zvíťazil na legendárnom okruhu v Monze, štrnástych pretekoch seriálu majstrovstiev sveta formuly 1, a stal sa najmladším víťazným pilotom v celej histórii pretekov.

Sebastian Vettel Felipe Massa

Mladý Nemec zvíťazil suverénnym spôsobom pred druhým Fínom Heikki Kovalainenom na McLarene a Poliakom Robertom Kubicom na BMW Sauber. Vettel prepisoval na Monze históriu viac razy. Ako najmladší pilot F1 získal pole position i víťazstvo v pretekoch a prvé miesto na štartovom rošte zaujal aj jeho monopost Toro Rosso.

Toro Rosso

Neprekážalo mu ani nepriaznivé počasie v kvalifikácii, ktorá bola pohromou pre favoritov (Massa 6., Kubica 11., Räikkönen 14. a Hamilton 15.), ani na druhý deň v pretekoch. Vettel už v kvalifikácii ukázal, ako sa jazdí na mokrej trati a do pretekov si vybojoval po prvý raz v kariére najlepšiu pozíciu na štarte.

Do nedeľňajších pretekov sa namiesto klasického pevného štartu za trvalého dažďa a na mokrej trati štartovalo za spomaľovacím vozidlom. Skvelý štart z prvého miesta predviedol práve mladý Vettel. Ujal sa vedenie a budoval si malý náskok. Aj v ďalšom priebehu pretekov sa ukázal ako skúsený a nezdolateľný. Vedenie prenechal iba počas návštevy boxov. Počínal si suverénne, neurobil žiadnu väčšiu chybu a bez zaváhania zvíťazil. Druhú priečku si udržiaval druhý jazdec McLarenu Kovalainen pred Kubicom. Na štvrté miesto sa prepracoval Alonso, na piate Heidfeld a obaja si ich udržali až do cieľa.

Zo zadných pozícii sa očakávala stíhacia jazda najmä od Hamiltona, ale aj Räikkönena. Jednoduchšie to mal ďalší vážny kandidát na majstra sveta Brazílčan Massa, keďže do pretekov štartoval zo šiesteho miesta. Postupne sa prebojoval na štvrté, ale po druhej zastávke v boxoch doplatil na pomalšie monoposty pred ním a znovu klesol na šiestu priečku.

Hamiltona by taktika McLarenu bola možno vyniesla minimálne na stupeň víťazov, ale nevyšiel im plán na jednu zastávku. Trať totiž v záverečnej fáze pretekov vyschla natoľko, že intermediálne pneumatiky by neuniesli záťaž a Hamilton musel do boxov na výmenu pneumatík. Za siedme miesto získal dva body, jeho najväčší súper Massa o jeden viac. Hamilton si udržal vedenie, má 78 bodov, ale Massa je hneď za ním so 77 bodmi.

Räikkönen skončil v Monze na nebodovanom deviatom mieste, má 57 bodov a s najväčšou pravdepodobnosťou už do bojov o titul nezasiahne. Kubica prešiel síce cieľom ako tretí, v priebežnom hodnotení má 64 bodov, takže teoretické šance na titul má. Odpoveď na to, kto bude majstrom sveta teda dajú posledné štyri preteky, všetky v zámorí. Najbližšie sa bude jazdiť v Singapúre 28. septembra.

Výsledky Veľkej ceny Talianska

1. Sebastian VettelNem./Toro Rosso1:26:47,49 h
2. Heikki KovalainenFín./McLaren+12,51 s
3. Robert KubicaPoľ./BMW Sauber+20,47
4. Fernando AlonsoŠpan./Renault+23,90
5. Nick HeidfeldNem./BMW Sauber+27,75
6. Felipe MassaBraz./Ferrari+28,82
7. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+29,91
8. Mark WebberAustr./Red Bull+32,05
9. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+39,47
10. Nelson PiquetBraz./Renault+54,44
11. Timo GlockNem./Toyota+58,89
12. Kazuki NakadžimaJap./Williams+1:02,01 min
13. Jarno TrulliTal./Toyota+1:05,95
14. Nico RosbergNem./Williams+1:08,63
15. Jenson ButtonV. Brit./Honda+1:13,32
16. David CoulthardV. Brit./Red Bull+1 kolo
17. Rubens BarrichelloBraz./Honda+1 kolo
18. Sebastien BourdaisFranc./Toro Rosso+1 kolo
19. Adrian SutilNem./Force India+2 kolá

Nedokončil

  • G.-C. Fisichella - Tal./Force India

Priebežné poradie

1. Lewis Hamilton78 b
2. Felipe Massa77
3. Robert Kubica64
4. Kimi Räikkönen57
5. Nick Heidfeld53
6. Heikki Kovalainen51
7. Fernando Alonso28
8. Jarno Trulli26
9. Sebastian Vettel23
10. Mark Webber20
11. Timo Glock15
12. Nelson Piquet13
13. Rubens Barrichello11
14. Nico Rosberg9
15. Kazuki Nakadžima8
16. David Coulthard6
17. Sebastien Bourdais4
18. Jenson Button3

Pohár konštruktérov

1. Ferrari134 b
2. McLaren-Mercedes129
3. BMW-Sauber117
4. Toyota Racing41
5. Renault41
6. Scuderia Toro Rosso27
7. Red Bull Racing26
8. Williams F1 Team17
9. Honda Racing F1 Team14

Autor: J. Goldberger
Foto: Toro Rosso a Ferrari
Pridať komentár
Bleskovky
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.
2-Ultragrip-performance
Výrobca pneumatík Goodyear rozšíril rad zimných pneumatík UltraGrip a majitelia menších mestských modelov, úžitkových vozidiel a silných áut si budú môcť na zimu obuť pneumatiky UltraGrip9+, UltraGrip Cargo a UltraGrip Performance+. Model UltraGrip 9+ ponúka dlhší kilometrový výkon a vyššiu priľnavosť na snehovej pokrývke a zľadovatenej ceste, UltraGrip Cargo zlepšujú brzdné vlastnosti úžitkových vozidiel na zľadovatených cestách a Ultra Grip Performance+ ponúkajú lepšie brzdné vlastnosti a vyššiu priľnavosť pre vodičov výkonných áut a mimoriadne jazdné vlastnosti na mokrom aj suchom povrchu v zimných podmienkach. Základom technológie WinterGrip je nová zmes, ktorá zlepšuje pružnosť gumy za nízkych teplôt a zvyšuje tak priľnavosť na zasneženej a zľadovatenej vozovke.