F1 Monza: rozvážny mladík Vettel

Utorok, 16 september 2008

Dážď, mokrá trať, mladícka rozvážnosť a až treťoradý monopost. Mix namiešaný dvadsaťjedenročným nemeckým mladíkom Sebastianom Vettelom na monoposte Toro Rosso slávil úspech na Veľkej cene Talianska. Zvíťazil na legendárnom okruhu v Monze, štrnástych pretekoch seriálu majstrovstiev sveta formuly 1, a stal sa najmladším víťazným pilotom v celej histórii pretekov.

Sebastian Vettel Felipe Massa

Mladý Nemec zvíťazil suverénnym spôsobom pred druhým Fínom Heikki Kovalainenom na McLarene a Poliakom Robertom Kubicom na BMW Sauber. Vettel prepisoval na Monze históriu viac razy. Ako najmladší pilot F1 získal pole position i víťazstvo v pretekoch a prvé miesto na štartovom rošte zaujal aj jeho monopost Toro Rosso.

Toro Rosso

Neprekážalo mu ani nepriaznivé počasie v kvalifikácii, ktorá bola pohromou pre favoritov (Massa 6., Kubica 11., Räikkönen 14. a Hamilton 15.), ani na druhý deň v pretekoch. Vettel už v kvalifikácii ukázal, ako sa jazdí na mokrej trati a do pretekov si vybojoval po prvý raz v kariére najlepšiu pozíciu na štarte.

Do nedeľňajších pretekov sa namiesto klasického pevného štartu za trvalého dažďa a na mokrej trati štartovalo za spomaľovacím vozidlom. Skvelý štart z prvého miesta predviedol práve mladý Vettel. Ujal sa vedenie a budoval si malý náskok. Aj v ďalšom priebehu pretekov sa ukázal ako skúsený a nezdolateľný. Vedenie prenechal iba počas návštevy boxov. Počínal si suverénne, neurobil žiadnu väčšiu chybu a bez zaváhania zvíťazil. Druhú priečku si udržiaval druhý jazdec McLarenu Kovalainen pred Kubicom. Na štvrté miesto sa prepracoval Alonso, na piate Heidfeld a obaja si ich udržali až do cieľa.

Zo zadných pozícii sa očakávala stíhacia jazda najmä od Hamiltona, ale aj Räikkönena. Jednoduchšie to mal ďalší vážny kandidát na majstra sveta Brazílčan Massa, keďže do pretekov štartoval zo šiesteho miesta. Postupne sa prebojoval na štvrté, ale po druhej zastávke v boxoch doplatil na pomalšie monoposty pred ním a znovu klesol na šiestu priečku.

Hamiltona by taktika McLarenu bola možno vyniesla minimálne na stupeň víťazov, ale nevyšiel im plán na jednu zastávku. Trať totiž v záverečnej fáze pretekov vyschla natoľko, že intermediálne pneumatiky by neuniesli záťaž a Hamilton musel do boxov na výmenu pneumatík. Za siedme miesto získal dva body, jeho najväčší súper Massa o jeden viac. Hamilton si udržal vedenie, má 78 bodov, ale Massa je hneď za ním so 77 bodmi.

Räikkönen skončil v Monze na nebodovanom deviatom mieste, má 57 bodov a s najväčšou pravdepodobnosťou už do bojov o titul nezasiahne. Kubica prešiel síce cieľom ako tretí, v priebežnom hodnotení má 64 bodov, takže teoretické šance na titul má. Odpoveď na to, kto bude majstrom sveta teda dajú posledné štyri preteky, všetky v zámorí. Najbližšie sa bude jazdiť v Singapúre 28. septembra.

Výsledky Veľkej ceny Talianska

1. Sebastian VettelNem./Toro Rosso1:26:47,49 h
2. Heikki KovalainenFín./McLaren+12,51 s
3. Robert KubicaPoľ./BMW Sauber+20,47
4. Fernando AlonsoŠpan./Renault+23,90
5. Nick HeidfeldNem./BMW Sauber+27,75
6. Felipe MassaBraz./Ferrari+28,82
7. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+29,91
8. Mark WebberAustr./Red Bull+32,05
9. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+39,47
10. Nelson PiquetBraz./Renault+54,44
11. Timo GlockNem./Toyota+58,89
12. Kazuki NakadžimaJap./Williams+1:02,01 min
13. Jarno TrulliTal./Toyota+1:05,95
14. Nico RosbergNem./Williams+1:08,63
15. Jenson ButtonV. Brit./Honda+1:13,32
16. David CoulthardV. Brit./Red Bull+1 kolo
17. Rubens BarrichelloBraz./Honda+1 kolo
18. Sebastien BourdaisFranc./Toro Rosso+1 kolo
19. Adrian SutilNem./Force India+2 kolá

Nedokončil

  • G.-C. Fisichella - Tal./Force India

Priebežné poradie

1. Lewis Hamilton78 b
2. Felipe Massa77
3. Robert Kubica64
4. Kimi Räikkönen57
5. Nick Heidfeld53
6. Heikki Kovalainen51
7. Fernando Alonso28
8. Jarno Trulli26
9. Sebastian Vettel23
10. Mark Webber20
11. Timo Glock15
12. Nelson Piquet13
13. Rubens Barrichello11
14. Nico Rosberg9
15. Kazuki Nakadžima8
16. David Coulthard6
17. Sebastien Bourdais4
18. Jenson Button3

Pohár konštruktérov

1. Ferrari134 b
2. McLaren-Mercedes129
3. BMW-Sauber117
4. Toyota Racing41
5. Renault41
6. Scuderia Toro Rosso27
7. Red Bull Racing26
8. Williams F1 Team17
9. Honda Racing F1 Team14

Autor: J. Goldberger
Foto: Toro Rosso a Ferrari
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.