F1: Na Silverstone dominoval Vettel

Utorok, 23 jún 2009

Nadvládu monopostov formuly 1 Brawn GP prerušil Red Bull práve na ich domácej pôde vo Veľkej Británii, keď v Silverstone získali double v podaní víťaza Vettela a druhého Webbera. Pre Vettela je to už druhé tohtoročné víťazstvo v seriáli majstrovstiev sveta. Česť doteraz suverénneho tímu obhajoval len Barrichello, ktorý si za tretie miesto vybojoval pódium. Víťaz tohtoročných piatich veľkých cien, Jenson Button, bol v cieli šiesty, keď sa pred ním umiestnili Massa a Rosberg.

Sebastian Vettel

Tímu Brawn GP nevyšla už kvalifikácia, najmä Buttonovi. Lepšie si viedol druhý jazdec Brawnu GP Barrichello, ktorý na štartovom rošte zaujal druhú pozíciu. V prvom rade na štarte pretekov stáli Vettel s Barrichellom, za nimi Webber a Trulli. Štart sa prvým trom vydaril, Trulli spadol až na ôsme miesto. Naopak z konca prvej desiatky postúpil na piatu priečku Räikkönen.

Vettel sa po štarte vzďaľoval Barrichellovi i Webberovi. Medzi týmito troma jazdcami sa v ďalšom priebehu pretekov rozhodovalo o tom, v akom poradí sa postavia na stupne víťazov. Prekvapivo nepatril medzi nich suverén doterajších veľkých cien Button, ktorému podľa jeho slov najviac prekážalo v rýchlejšej jazde to, že pneumatiky jeho monopostu sa nedokázali zohriať na takú teplotu, aby rýchlosťou mohol konkurovať Red Bullom. Prvé zastávky v boxoch zmenili poradie na druhom a treťom mieste, keď Webber sa zásluhou rýchlejšie práce svojich mechanikov dostal pred Barrichella. V takomto poradí jazdili a aj prešli cieľovou čiarou. Vyhral Vettel pred Webberom a Barrichelom.

Viac sa bojovalo za touto trojicou, najmä medzi jazdcami Rosbergom, Massom, Trullim, Räikkonenom a Buttonom, ale aj medzi Hamiltonom, Alonsom a Piquetom. Došlo aj ku kolízii medzi Kovalainenom a Bourdaisom, po ktorej obaja muselo do boxov, ale v nasledujúcich kolách i tak museli obaja z pretekov pre poškodenie monopostov odstúpiť. V ďalšom sa Massa dostal pred Rosberga a na nich sa doťahoval Button. Pozície sa však už nemenili a tak v takomto poradí prešli aj cieľom.

Dvojité víťazstvo Red Bullu je už druhým tohtoročným. Z tímu Brawn GP zabral Barrichello, na lepšie ako tretie miesto však jeho monopost tentoraz nemal. Dobre si viedol tím Ferrari, najmä vďaka Massovi, ktorý skončil štvrtý. Zlepšuje sa Williams, čo dokumentoval Rosberg piatym miestom. Sklamanie prežíval na Silverstone Button, keď na domácej pôde skončil až šiesty. Podobne sklamaná bola aj Toyota, ktorá očakávala lepšie umiestnenie od Trulliho i od Glocka.

Seriál pretekov formuly 1 pokračuje na nemeckom Nürburgringu 12.júla deviatym podujatím sedemnásťdielneho seriálu.

Výsledky Veľkej ceny Veľkej Británie

1. Sebastina VettelRed Bull1:22:49,328 hod
2. Mark WebberRed Bull+ 15,188 s
3. Rubens BarrichelloBrawn GP+ 41,175
4. Felipe MassaFerrari+ 45,043
5. Nico RosbergWilliams+ 45,915
6. Jenson ButtonBrawn GP+ 46,285
7. Jarno TrulliToyota+ 1:08,307 min
8. Kimi RäikkönenFerrari+ 1:09,622
9. Timo GlockToyota+ 1:09,823
10. Giancarlo FisichellaForce India+ 1:11,522
11. Kazuki NakajimaWilliams+ 1:14,023
12. Nelson Piquet jr.Renault- 1 kolo
13. Robert KubicaBMW Sauber- 1 kolo
14. Fernando AlonsoRenault- 1 kolo
15. Nick HeidfeldBMW Sauber- 1 kolo
16. Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes- 1 kolo
17. Adrian SutilForce India- 1 kolo
18. Sébastien BuemiToro Rosso- 1 kolo

Preteky nedokončili

  • Sébastien Bourdais - Toro Rosso - 23 kôl
  • Heikki Kovalainen - McLaren-Mercedes - 24 kôl

Priebežné poradie jazdcov

1. J. Button64 bodov
2. R. Barrichello41
3. S. Vettel39
4. M. Webber35,5
5. J. Trulli21,5
6. F. Massa16
7. N. Rosberg15,5
8. T. Glock13
9. F. Alonso11
10. K. Räikkönen10
11. L. Hamilton9
12. N. Heidfeld6
13. H. Kovalainen4
14. S. Buemi3
15. R. Kubica2
16. S. Bourdais2

Priebežné poradie tímov

1. Brawn GP105 bodov
2. Red Bull74,5
3. Toyota34,5
4. Ferrari26
5. Williams15,5
6. McLaren13
7. Renault11
8. BMW Sauber8
9. Toro Rosso5

Autor: J. Goldberger
Foto: Red Bull
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.