F1: Räikkönen a KERS zneškodnili Fisichellu

Utorok, 01 september 2009

Veľké veci sa diali na Veľkej cene Belgicka v pretekoch formuly 1. Fisichella na monoposte Force India štartoval z prvej pozície, Button a Hamilton, dvaja veľkí favoriti havarovali už krátko po štarte, Barrichello sa po zlom štarte prepadol na posledné miesto a Räikkönen s Ferrari získali prvé víťazstvo.

Ferrari

Zaujímavo sa vyvíjajúce preteky vyriešil Fín, ktorý sa na dlhej rovinke v stúpaní vďaka KERSu dostal pred Fisichellu a v takomto poradí prešli aj cieľom. Tretí skončil Vettel. Pre Fína a Ferrari je to prvé tohtoročné víťazstvo v seriáli majstrovstiev sveta v F1 a zároveň návrat na stratené pozície. Pre Fisichellu, ale aj Force India druhé miesto znamená prvé historické body a hneď aj pódiové umiestnenie, a pre 36ročného Taliana možno aj vstup do začarovaného tímu Ferrari. Räikkönena i Fisichella zvádzali počas pretekov, od začiatku až do posledných metrov dlhý boj. Po týchto pretekoch by práve Fisichella mohol byť tým mužom, ktorý nahradí nevýrazného a neistého Badoera v monoposte Ferrari už na najbližších pretekoch v talianskej Monze.

Nemec Vettel sa z ôsmeho miesta na štarte postupne prepracovával dopredu, jazdil ku koncu pretekov najrýchlejšie časy. V cieli bol zaslúžene tretí, postúpil v priebežnom hodnotení na tretiu priečku a zostáva ďalej ako vážny kandidát na titul. Webber znovu nebodoval, ale aj on zostáva v hre o titul majstra sveta. Po prvý raz nebodoval vedúci jazdec priebežného hodnotenia Button, ale keďže Barrichello, druhý jazdec z celkového poradia, skončil až siedmy s dvoma bodmi, vedúci Button má stále dostatočný 16bodový náskok práve pred Barrichellom.

Šťastie sa odvrátilo aj od Alonsa. Najprv prišli problémy pri výmene kolies v boxoch, následne musel spomaliť a nakoniec zamieriť znovu do boxov a skončiť. Naopak, svetlý deň mali obaja jazdci tímu BMW Sauber Kubica a Heidfeld. Obsadili štvrté a piate miesto a ich monoposty po prvý raz v tejto sezóne a po tom, čo BMW oznámilo odchod z F1, zabrali tak, ako to bývalo v minulosti. Kovalainen, druhý jazdec McLarenu, zvádzal boj sám so sebou i o udržanie sa v tíme, a výsledkom je šieste miesto a po odstúpení Hamiltona po havárii aspoň malá náplasť na nezahojené rany tímu. Posledné bodované miesto po tuhom boji získal Rosberg, Webber skončil so stratou 0,7 sekundy na nebodovanej deviatej priečke. Desiatku najlepších uzatváral Glock z Toyoty, kým jeho tímový spolujazdec Trulli po kolízii do cieľa neprišiel.

Najbližšími pretekmi seriálu F1 bude Veľká cena Talianska na okruhu Monza 13. septembra.

Výsledky Veľkej ceny Belgicka

1. Kimi RäikkönenFerrari1:23:50,995
2. Giancarlo FisichellaForce India+0,9 s
3. Sebastian VettelRed Bull3,8
4. Robert KubicaBMW Sauber9,9
5. Nick HeidfeldBMW Sauber11,2
6. Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes32,7
7. Rubens BarrichelloBrawn35,4
8. Nico RosbergWilliams36,2
9. Mark WebberRed Bull36,9
10. Timo GlockToyota41,4
11. Adrian SutilForce India42,6
12. Sebastien BuemiToro Rosso46,1
13. Kazuki NakajimaWilliams54,2
14. Luca BadoerFerrari+102,1 min

Preteky nedokončili

  • Fernando Alonso Renault
  • Jarno Trulli Toyota
  • Jenson Button Brawn
  • Romain Grosjean Renault
  • Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
  • Jaime Alguersuari Toro Rosso

Priebežné poradie jazdcov

1. Jenson Button72
2. Rubens Barrichello56
3. Sebastian Vettel53
4. Mark Webber51,5
5. Kimi Räikkönen34
6. Nico Rosberg30,5
7. Lewis Hamilton27
8. Jarno Trulli22,5
9. Felipe Massa22
10. Heikki Kovalainen17
11. Timo Glock16
12. Fernando Alonso16
13. Nick Heidfeld10
14. Giancarlo Fisichella8
15. Robert Kubica8
16. Sebastien Buemi3
17. Sebastien Bourdais2

Priebežné poradie tímov

1. Brawn128 b.
2. Red Bull104,5
3. Ferrari56
4. McLaren-Mercedes44
5. Toyota38,5
6. Williams30,5
7. BMW Sauber18
8. Renault16
9. Force India8
10. Toro Rosso5

Autor: J. Goldberger
Foto: Ferrari
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.