F1: Spa v réžii Vettela a Red Bullu

Pondelok, 29 august 2011

Aj keď viacerí predpovedali koniec víťaznej série Sebastiana Vettela vrátane popredných pilotov F1, nemecký mladík naďalej vládne na okruhoch svetovej série formuly 1. Tohtoročnú víťaznú šnúru natiahol prvenstvom na Veľkej cene Belgicka na číslicu sedem a len v piatich zostávajúcich pretekoch prenechal víťazstvo inému jazdcovi.

S. Vettel
Jeden z momentov pretekov na VC Belgicka, keď sa neskorší víťaz Vettel dostáva na čelo

Víťazstvo Sebastiana Vettela v Belgicku na okruhu Spa Francorchamps sa odrazilo aj v priebežnom poradí seriálu majstrovstiev sveta, keď svoj náskok pilot Red Bullu znovu zvýšil už siedmym víťazstvom z doteraz dvanástich odjazdených tohtoročných veľkých cien. Je to už jeho sedemnáste víťazstvo v kariére formuly 1. Druhý v cieli bol Austrálčan Mark Webber na monoposte rovnakej značky a tretí Brit Jenson Button z McLarenu.

Sebastian Vettel po vyhratej kvalifikácii naznačil, že aj v Belgicku mieni útočiť na najvyššiu priečku. Aj do pretekov odštartoval dobre, ale na čele ho krátko po štarte vystriedal Nico Rosberg na Mercedese. Ale už v štvrtom kole prevzal Vettel vedenie a aj keď zastávky v boxoch v ďalšom priebehu pretekov menili poradie na čele, bolo zrejmé, že prvenstvo mu, pokiaľ neurobí väčšiu chybu, nemôže ujsť.

Mark Webber, druhý pilot Red Bullu a druhý z kvalifikácie, pokazil štart aj tentoraz a prepadol sa na koniec prvej desiatky. Veľký bojovník z Austrálie sa však len tak ľahko nevzdáva. Postupne sa predieral dopredu, a keď mu réžia tímu cez rádio oznámila povzbudzujúcu správu, že na druhého Alonsa získava v jednej zo sekcií trate pol sekundy, Webberovi to trvalo necelé tri kolá, pokiaľ sa "zavesil" za Španiela a na dlhej rovinke sedem kôl pred koncom pretekov sa aj pomocou systému DSR s otvoreným zadným krídlom hravo dostal pred neho na druhé miesto.

Na vedúceho Vettela však v tej chvíli, tri kolá pred koncom, strácal viac ako šesť sekúnd a tak na jeho dostihnutie a blízkosť cieľa to už nestačilo. K tretiemu Alonsovi sa však nebezpečne približoval Jenson Button, ktorý štartoval do pretekov až z trinásteho miesta (v druhej časti kvalifikácie dostal z réžie svojho tímu McLaren správu, že siedme miesto, na ktorom v tom momente bol, mu stačí na postup do záverečnej časti kvalifikácie - a nestačilo, takže do záverečnej časti kvalifikácie nepostúpil). Avšak Button, pokiaľ mu technika funguje ako má, je na neudržanie. A tak ani Alonsovi nedoprial byť v cieli tretí a pódiové umiestnenie patrilo po peknom predbiehacom manévri Buttonovi. Alonso bol v cieli štvrtý.

Z posledného dvadsiateho štvrtého miesta štartoval do pretekov veterán Michael Schumacher, keď mu v kvalifikácii odpadlo zadné koleso a nemohol ju dokončiť. V pretekoch však už krátko po štarte bol na výbornom štrnástom mieste. V ďalšom priebehu pretekov jazdil bez chýb a posúval sa dopredu. Schumacher po stíhacej jazde, keď sa desať kôl pred koncom pretekov dostal pred Sutila, dostihol svojho tímového kolegu Rosberga a dve kolá pred cieľom aj pred neho. Piate miesto v cieli je Schumacherovo najlepšie umiestnenie po tom, čo sa v minulom roku po štyroch rokoch pauzy znovu vrátil do formuly 1.

Šiesty skončil Rosberg. Schumacher i tímoví šéf Ross Brawn dali tak jasnú odpoveď novinárovi, ktorý sa pred pretekmi spýtal Brawna, koľko jazdcov nad štyridsať rokov vyhralo v pretekoch F1. Brawn dal novinárovi odpoveď protiotázkou: Koľko pretekárov nad štyridsať rokov má sedem titulov majstra sveta? Schumacher po svojom návrate do F1 síce ešte žiadne preteky nevyhral, ale jeho posledné výsledky naznačujú, že jazdeckú kvalitu si drží aj naďalej.

A čo Hamilton? V kvalifikácii bol druhý a ako vždy myslí v každých pretekoch na víťazstvo. Jazdí tvrdo, nebojácne a pritom robí aj chyby, na ktoré potom sám dopláca. To, či na Francorchamps šlo o jeho chybu alebo pochybil Kobayashi (Sauber), nech posúdia kompetentní. Po kolízii v 14. kole s Japoncom však Hamilton rozbil svoj McLaren a preteky musel zabaliť. Prišiel tak o možné dobré umiestnenie a body do celkového hodnotenia, čo je škoda nielen pre neho, ale aj pre tím McLaren.

Dobre sa neviedlo ani ďalšiemu z širšieho okruhu favoritov, Brazílčanovi Massovi na Ferrari. Časté zastávky v boxoch, najmä však defekt pneumatiky, ho pripravili o lepšie ako ôsme miesto. Pred ním na siedmom mieste skončil Sutil. Deviate a desiate miesto obsadili Rus Petrov na Renaulte a Venezuelčan Maldonado na monoposte Willians.

Seriál majstrovstiev sveta formuly 1 bude pokračovať 11. septembra trinástou časťou, ktorou bude Veľká Cena Talianska na Monze.

Výsledky Veľkej ceny Belgicka (44 kôl, 308,052 km)

1. Sebastian Vettel Nem./Red Bull1:26:44,893 hod
2. Mark Webber Aus./Red Bull+ 3,741 s
3. Jenson Button V. Brit./McLaren+ 9,669
4. Fernando Alonso Špan./Ferrari+ 13,022
5. Michael Schumacher Nem./Mercedes+ 47,464
6. Nico Rosberg Nem./Mercedes+ 48,674
7. Adrian Sutil Nem./Force India+ 59,713
8. Felipe Massa Braz./Ferrari+ 1:06,076 min
9. Vitalij Petrov Rus./Renault+ 1:11,917
10. Pastor Maldonado Ven./Williams+ 1:17,615
11. Paulo di Resta V. Brit./Force India+ 1:23,994
12. Kamui KobayashiJap./Sauber+ 1:31,976
13. Bruno Sena Nem./Renault + 1:32,985
14. Jarno Trulli Tal./Lotus+ 1:32,985
15. Heikki Kovalainen Fín./Team Lotus- 1 kolo
16. Rubens Barrichello Braz./Williams- 1 kolo
17. Jerome D'Ambrosio Belg./Virgin- 1 kolo
18. Timo Glock Nem./Virgin- 1 kolo
19. Vitantonio Liuzzi Tal./HRT- 1 kolo

Preteky nedokončili

  • Jaime Alguersuari - Špan./Toro Rosso
  • Sebastien Buemi - Švaj./Toro Rosso
  • Lewis Hamilton - V. Brit./McLaren
  • Daniel Ricciardo - Aus./HRT
  • Sergio Pérez - Mex./Sauber

Priebežné poradie jazdcov (po 12 z 19 pretekov)

1. Sebastian Vettel259 bodov
2. Mark Webber167
3. Fernando Alonso157
4. Jenson Button149
5. Lewis Hamilton146
6. Felipe Massa74
7. Nico Rosberg56
8. Michael Schumacher42
9. Nick Heidfeld34
10. Vitalij Petrov34
11. Kamui Kobayashi27
12. Adrian Sutil24
13. Sébastien Buemi12
14. Jaime Alguersuari10
15. Sergio Pérez8
16. Paul Di Resta8
17. Rubens Barrichello4
18. Pastor Maldonado1

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull426 bodov
2. McLaren295
3. Ferrari231
4. Mercedes98
5. Renault68
6. Sauber35
7. Force India32
8. Toro Rosso22
9. Williams5

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.