F1 Spa: "víťaz" Hamilton po penalizáci tretí

Streda, 10 september 2008

Veľká cena Belgicka v Spa je tradičnou súčasťou seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 už od prvej sezóny v roku 1950. Tohtoročná víkendová priniesla najmä neuveriteľný záver.

VC Belgicka VC Belgicka

V Belgicku nezvíťazil Kimi Räikkönen, ktorý sa už videl na najvyššom stupienku a ktorý viedol takmer od začiatku pretekov. Ani jeho prenasledovateľ Lewis Hamilton, ktorého odmávli v cieli ako víťaza a na počesť ktorého hrali pri vyhodnocovaní výsledkov anglickú hymnu. Body za prvé miesto si zo Spa odnáša Felipe Massa. V cieli bol síce Massa až druhý, ale po penalizácii Hamiltona si desať bodov do priebežného hodnotenia majstrovstiev sveta odváža jazdec Ferrari. Pred Hamiltona sa dostal aj Nick Heidfeld, ktorý pomyselnú cieľovú pásku pretrhol ako tretí, ale penalizačných dvadsaťpäť sekúnd Hamiltona mu stačilo na to, aby poskočil na druhú osembodovú priečku.

Situácia, ktorá zdramatizovala záver pretekov v Spa, sa odohrala v samotnom závere pretekov. Na čele bezpečne jazdiaci Räikkönen na Ferrari začal strácať niekoľkosekundový náskok, ktorý mal pred jazdcom McLarenu Hamiltonom. Keď sa potom Hamilton v 41. kole tesne dotiahol na Räikkönena, začal sa tvrdý boj kto z koho. Pri súboji o prvé miesto "vynechal" Hamilton "šikanu" a za ňou sa dostal pred Räikkönena. Potom pustil pred seba Fína, aby ho za získanie výhody nestihol trest. Hneď v nasledujúcej zákrute však Hamilton úspešne zopakoval pokus o predbehnutie Räikkönena.

Do toho prišli prvé kvapky dažďa, ktoré zneistili Räikkönenovo Ferrari i Hamiltonov McLaren. Pri druhých "hodinách" Räikkönen nezvládol svoj monopost a skončil s poškodeným autom v bariére. Hamilton mieril k cieľu, Massa sa dostal na druhé miesto, ale na útok na Hamiltona už bolo neskoro, keďže cieľ bol už veľmi blízko. Zato Heidfeld na BMW Sauber, ktorému pri poslednej zastávke v boxoch nasadili pneumatiky do dažďa, prešiel s výhodou mokrých pneumatík zo siedmej priečky na tretiu veľmi hladko.

Keď potom po vyhlásení výsledkov stewardi prirátali Hamiltonovi k výslednému času 25sekúndovú penalizáciu, poskočil Heidfeld z tretieho miesta na druhé a Massa na prvé. Hamilton klesol na tretie miesto a namiesto desiatich bodov získal len šesť. V priebežnom hodnotení seriálu je síce Hamilton prvý, ale má na Massu k dobru len dva body. Robert Kubica na BMW Sauber sa vďaka zisku troch bodov posunul na tretie miesto šampionátu tesne pred Räikkönena, Heidfeld je piaty. Do konca zostáva odjazdiť ešte päť veľkých cien, takže záver seriálu o majstra sveta bude zaručene dramatický.

Seriál F1 pokračuje už 14. septembra Veľkou cenou Talianska na Monze, ktorá bude tohtoročnou rozlúčkou so starým kontinentom.

Výsledky VC Belgicka

1. Felipe Massa Ferrari 1:22:59,394 h
2. Nick Heidfeld BMW Sauber +9,383 s
3. Lewis Hamilton McLaren +10,539
4. Fernando Alonso Renault +14,478
5. Sebastian Vettel Toro Rosso +14,576
6. Robert Kubica BMW +15,037
7. Sebastien Bourdais Toro Rosso +16,735
8. Mark Webber Red Bull +42,776
9. Timo Glock Toyota +1:07,045 min
10. Heikki Kovalainen McLaren +1 kolo
11. David Coulthard Red Bull +1 kolo
12. Nico Rosberg Williams +1 kolo
13. Adrian Sutil Force India +1 kolo
14. Kazuki Nakadžima Williams +1 kolo
15. Jenson Button Honda +1 kolo
16. Jarno Trulli Toyota +1 kolo
17. Giancarlo Fisichella Force India +1 kolo
18. Kimi Räikkönen Ferrari +2 kolá

Priebežné poradie (po13 veľkých cenách)

1. Lewis Hamilton 76 bodov
2. Felipe Massa 74
3. Robert Kubica 58
4. Kimi Räikkönen 57
5. Nick Heidfeld 49
6. Heikki Kovalainen 43
7. Jarno Trulli 26
8. Fernando Alonso 23
9. Mark Webber 19
10. Timo Glock 15
11. Nelson Piquet 13
11. Sebastian Vettel 13
13. Rubens Barrichello 11
14. Nico Rosberg 9
15. Kazuki Nakadžima 8
16. David Coulthard 6
17. Sebastien Bourdais 4
17.Jenson Button 3

Pohár konštruktérov

1. Ferrari 131 bodov
2. McLaren-Mercedes 119
3. BMW Sauber 107
4. Toyota 41
5. Renault 36
6. Red Bull 25
7. Williams 17
9. Honda 14

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."