F1 Spa: "víťaz" Hamilton po penalizáci tretí

Streda, 10 september 2008

Veľká cena Belgicka v Spa je tradičnou súčasťou seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 už od prvej sezóny v roku 1950. Tohtoročná víkendová priniesla najmä neuveriteľný záver.

VC Belgicka VC Belgicka

V Belgicku nezvíťazil Kimi Räikkönen, ktorý sa už videl na najvyššom stupienku a ktorý viedol takmer od začiatku pretekov. Ani jeho prenasledovateľ Lewis Hamilton, ktorého odmávli v cieli ako víťaza a na počesť ktorého hrali pri vyhodnocovaní výsledkov anglickú hymnu. Body za prvé miesto si zo Spa odnáša Felipe Massa. V cieli bol síce Massa až druhý, ale po penalizácii Hamiltona si desať bodov do priebežného hodnotenia majstrovstiev sveta odváža jazdec Ferrari. Pred Hamiltona sa dostal aj Nick Heidfeld, ktorý pomyselnú cieľovú pásku pretrhol ako tretí, ale penalizačných dvadsaťpäť sekúnd Hamiltona mu stačilo na to, aby poskočil na druhú osembodovú priečku.

Situácia, ktorá zdramatizovala záver pretekov v Spa, sa odohrala v samotnom závere pretekov. Na čele bezpečne jazdiaci Räikkönen na Ferrari začal strácať niekoľkosekundový náskok, ktorý mal pred jazdcom McLarenu Hamiltonom. Keď sa potom Hamilton v 41. kole tesne dotiahol na Räikkönena, začal sa tvrdý boj kto z koho. Pri súboji o prvé miesto "vynechal" Hamilton "šikanu" a za ňou sa dostal pred Räikkönena. Potom pustil pred seba Fína, aby ho za získanie výhody nestihol trest. Hneď v nasledujúcej zákrute však Hamilton úspešne zopakoval pokus o predbehnutie Räikkönena.

Do toho prišli prvé kvapky dažďa, ktoré zneistili Räikkönenovo Ferrari i Hamiltonov McLaren. Pri druhých "hodinách" Räikkönen nezvládol svoj monopost a skončil s poškodeným autom v bariére. Hamilton mieril k cieľu, Massa sa dostal na druhé miesto, ale na útok na Hamiltona už bolo neskoro, keďže cieľ bol už veľmi blízko. Zato Heidfeld na BMW Sauber, ktorému pri poslednej zastávke v boxoch nasadili pneumatiky do dažďa, prešiel s výhodou mokrých pneumatík zo siedmej priečky na tretiu veľmi hladko.

Keď potom po vyhlásení výsledkov stewardi prirátali Hamiltonovi k výslednému času 25sekúndovú penalizáciu, poskočil Heidfeld z tretieho miesta na druhé a Massa na prvé. Hamilton klesol na tretie miesto a namiesto desiatich bodov získal len šesť. V priebežnom hodnotení seriálu je síce Hamilton prvý, ale má na Massu k dobru len dva body. Robert Kubica na BMW Sauber sa vďaka zisku troch bodov posunul na tretie miesto šampionátu tesne pred Räikkönena, Heidfeld je piaty. Do konca zostáva odjazdiť ešte päť veľkých cien, takže záver seriálu o majstra sveta bude zaručene dramatický.

Seriál F1 pokračuje už 14. septembra Veľkou cenou Talianska na Monze, ktorá bude tohtoročnou rozlúčkou so starým kontinentom.

Výsledky VC Belgicka

1. Felipe Massa Ferrari 1:22:59,394 h
2. Nick Heidfeld BMW Sauber +9,383 s
3. Lewis Hamilton McLaren +10,539
4. Fernando Alonso Renault +14,478
5. Sebastian Vettel Toro Rosso +14,576
6. Robert Kubica BMW +15,037
7. Sebastien Bourdais Toro Rosso +16,735
8. Mark Webber Red Bull +42,776
9. Timo Glock Toyota +1:07,045 min
10. Heikki Kovalainen McLaren +1 kolo
11. David Coulthard Red Bull +1 kolo
12. Nico Rosberg Williams +1 kolo
13. Adrian Sutil Force India +1 kolo
14. Kazuki Nakadžima Williams +1 kolo
15. Jenson Button Honda +1 kolo
16. Jarno Trulli Toyota +1 kolo
17. Giancarlo Fisichella Force India +1 kolo
18. Kimi Räikkönen Ferrari +2 kolá

Priebežné poradie (po13 veľkých cenách)

1. Lewis Hamilton 76 bodov
2. Felipe Massa 74
3. Robert Kubica 58
4. Kimi Räikkönen 57
5. Nick Heidfeld 49
6. Heikki Kovalainen 43
7. Jarno Trulli 26
8. Fernando Alonso 23
9. Mark Webber 19
10. Timo Glock 15
11. Nelson Piquet 13
11. Sebastian Vettel 13
13. Rubens Barrichello 11
14. Nico Rosberg 9
15. Kazuki Nakadžima 8
16. David Coulthard 6
17. Sebastien Bourdais 4
17.Jenson Button 3

Pohár konštruktérov

1. Ferrari 131 bodov
2. McLaren-Mercedes 119
3. BMW Sauber 107
4. Toyota 41
5. Renault 36
6. Red Bull 25
7. Williams 17
9. Honda 14

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.