F1: tretí raz Massa a double Ferrari

Nedeľa, 22 jún 2008

Na Veľkej cena Francúzska v Magny Cours opäť dominovali jazdci a monoposty stajne Ferrari. Už po tretí raz v tohtoročnom seriáli majstrovstiev sveta formuly1 zvíťazil Felipe Massa a stajňa Ferrari získala tretie double, čím jazdci i monoposty tejto značky potvrdili najstabilnejšie výkony.

VC Francúzska VC Francúzska

Po výhre sa Felipe Massa prebojoval aj do čela priebežného hodnotenia, keď si s víťazom kvalifikácie a tímovým kolegom Kimi Räikkönenom potom, ako fínsky jazdec začal mať približne v polovici pretekov problémy, vymenili v cieli miesta. Räikkönenovi údajne odpadlo výfukové potrubie, následne aj ďalšie neidentifikované časti. Pokračoval však v jazde a druhú priečku si obhájil pomerne suverénne pred tretím Jarnom Trullim na Toyote. Pre Trulliho i japonskú značku bolo veľkým úspechom postaviť sa na stupne víťazov, pre Taliana po vyše troch rokoch.

Bez bodu vyšiel jeden z najväčších ašpirantov na titul majstra sveta Angličan Lewis Hamilton na McLarene. V kvalifikácii si síce vybojoval tretiu pozíciu na štarte pretekov, ale penalizácia z Kanady ho odsunula o desať miest na trinástu priečku. V pretekoch sa však dopustil chyby, keď v jednej zo zákrut si skrátil trať a nedovolene predbehol Vettela, za čo musel prejsť boxovou uličkou a po výjazde z nej sa ocitol znovu vzadu – na osemnástom mieste. Desiate miesto v cieli znamenalo, že z Francúzska si neodváža do hodnotenia žiadny bod a z druhej priečky priebežného hodnotenie klesol na štvrtú.

VC Francúzska VC Francúzska

Druhý jazdec McLarenu Heikki Kovalainen musel po kvalifikácie o päť miest dozadu za blokovanie Marka Webbera v Kanade. V pretekoch si však viedol lepšie ako Hamilton, skončil štvrtý a pripísal si päť bodov do priebežného hodnotenia. Poliak Kubica z BMW-Sauber nezopakoval výsledok ani výkon z predchádzajúcich pretekov v Kanade, kde vyhral a na okruhu Magny Cours skončil piaty. Austrálčan Mark Webber z tímu Red Bull bodoval – skončil hneď za ním na šiestej priečne. Sklamaný z ôsmeho miesta môže byť bývalý majster sveta Fernando Alonso na Renaulte, v kvalifikácii prekvapivo tretí. V pretekoch skončil až ôsmy s jedným bodom, za druhým jazdcom Renaultu Nelsonom Piquetom, ktorý v úvodnej časti pretekov zvádzal tuhý a aj úspešný boj s oboma jazdcami McLarenu.

Zaujímavosťou Veľkej ceny Francúzska je, že vypadol iba jeden jediný jazdec, Jenson Button z Hondy, aj to po vlastnej chybe a po poškodení svojho monopostu. Ani druhá Honda s Barrichellom nedokázala zopakovať predchádzajúce zlepšenie a Brazílčan skončil štrnásty.

VC Francúzska

Seriál majstrovstiev sveta formuly 1 pokračuje 6. júla. Na programe je Veľká cena Veľkej Británie na okruhu v Silverstone.

Výsledky VC Francúzska

1. Felipe Massa Ferrari 1:31:50,245 hod
2. Kimi Räikkönen Ferrari +17,9 s
3. Jarno Trulli Toyota +28,2
4. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes +28,9
5. Robert Kubica BMW-Sauber +30,5
6. Mark Webber Red Bull +40,3
7. Nelson Piquet Renault +41,0
8. Fernando Alonso Renault +43,3
9. David Coulthard Red Bull +51,0
10. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +54,5
11. Timo Glock Toyota +57,7
12. Sebastian Vettel STR-Ferrari +58,0
13. Nick Heidfeld BMW Sauber +1:02,0 min
14. Rubens Barrichello Honda +1 kolo
15. Kazuki Nakadžima Williams +1 kolo
16. Nico Rosberg Williams +1 kolo
17. Sébastien Bourdais STR-Ferrari +1 kolo
18. Giancarlo Fisichella Force India +1 kolo
19. Adrian Sutil Force India +1 kolo

Nedokončil

Jenson Button - Honda - +54 kôl

Priebežné poradie jazdcov

1. Felipe Massa 48 b
2. Robert Kubica 46
3. Kimi Räikkönen 43
4. Lewis Hamilton 38
5. Nick Heidfeld 28
6. Heikki Kovalainen 20
7. Jarno Trulli 18
8. Mark Webber 18
9. Fernando Alonso 10
10. Nico Rosberg 8
11. Kazuki Nakajima 7
12. David Coulthard 6
13. Timo Glock 5
14. Rubens Barrichello 5
15. Sebastian Vettel 5
16. Jenson Button 3
17. Sébastien Bourdais 2
18. Nelson Piquet 2
19. Takuma Sato 0
20. Adrian Sutil 0
21. Giancarlo Fisichella 0
22. Anthony Davidson 0

Priebežné poradie v Pohári konštruktérov

1. Ferrari 91 b
2. BMW-Sauber 74
3. McLaren Mercedes 58
4. Red Bull 24
5. Toyota 23
6. Williams 15
7. Renault 12
8. Honda 8
9. Toro Rosso 7
10. Force India 0
11. Super Aguri 0

Autor: J. Goldberger
Foto: planetf1, BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.