F1: v Číne suverénny Hamilton

Streda, 22 október 2008

Ani v Číne sa nerozhodlo o novom majstrovi sveta formuly 1. V hre zostali už len Hamilton a Massa. Medzi nimi sa na poslednom podujatí v Brazílii rozhodne, kto si nasadí korunu kráľa najrýchlejšieho muža najsledovanejších automobilových pretekov na svete. Väčšie šance má Hamilton, ktorý v Číne vyhral. Jeho konkurent Massa skončil hneď za ním, ale stratil ďalšie dva body a zaostáva za Hamiltonom o sedem bodov.

Veľká cena Číny Veľká cena Číny

Massa však boj nevzdáva, rovnako ani Ferrari, ktoré síce v Číne nestačili na McLareny, ale v Brazílii to môže byť naopak. Hamilton v rodnej massovej Brazílii nemusí nutne vyhrať, aby získal titul. Jeho sedembodový náskok mu zabezpečuje, že aj keď by Massa vyhral, Hamilton môže prísť do cieľa na piatom mieste. Mal by potom o bod viac ako Massa a bol by majstrom. Ak by Hamilton skončil šiesty a Massa vyhral, o titule rozhoduje väčší počet víťazstiev v tomto ročníku seriálu. Takže počkajme si radšej na posledné preteky.

Hamilton, aby sa stal majstrom sveta, nenechal ani v Číne nič na náhodu. Vyhral kvalifikáciu, do pretekov štartoval z prvého miesta, prvý bol aj v prvej zákrute po štarte a aj v cieli. Neurobil žiadnu chybu, mal rýchlejší monopost ako boli Ferrari Massu i druhého pilota Ferrari Räikkönena, a tak bez problémov zvíťazil. Massa v kvalifikácii skončil tretí a tak štartoval z druhého radu, Räikkönen z prvého vedľa Hamiltona. Štvrtý v kvalifikácii bol Alonso, piaty Kovalainen a šiesty Webber. Prekvapením bolo, že do Veľkej ceny Číny tretí muž, ktorý mal ešte šance získať tohtoročný titul majstra sveta, Poliak Kubica, skončil v kvalifikácii až na 12. mieste a šance dobre bodovať prakticky stratil.

Veľká cena Číny

Veľmi pokojný priebeh pretekov prakticky nič nenarušilo, až na Kovalainenov defekt pneumatiky na pravom prednom kolese, čím stratil šancu na dobré umiestnenie. Ak by sa niečo podobné bolo pritrafilo aj Hamiltonovi, bolo by to vyrovnalo šance Massu a Hamiltona pred poslednými pretekmi. Hamilton však pokojne dojazdil na prvej priečke, na druhého Räikkönena sa dotiahol v závere pretekov Massa a na konci cieľovej rovinky sa bez problémov a väčšieho boja dostal na druhú pozíciu (aj keď je tímová réžia zakázaná). Tak aj prešli cieľom: Massa druhý, Räikkönen tretí. Alonsovi (a Renaultu) to ďalej šliape – skončil štvrtý. Heidfeld bol v cieli piaty a Kubica sa z dvanásteho miesta na štarte prebojoval na miesto šieste, ale to na udržanie sa v boji o titul nestačilo.

Seriál majstrovstiev sveta F1 uzavrie Veľká cena Brazílie na okruhu Autodromo Carlos Pace dňa 2. novembra.

Výsledky Veľkej ceny Číny

1. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren-Mercedes1:31:57,403 h
2. Felipe MassaBraz./Ferrari+14,925 s
3. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+16,445
4. Fernando AlonsoŠpan./Renault+18,370
5. Nick HeidfeldNem./BMW Sauber+28,923
6. Robert KubicaPoľ./BMW Sauber+33,219
7. Timo GlockNem./Toyota+41,722
8. Nelson PiquetBraz./Renault+56,645
9. Sebastian VettelNem./Toro Rosso+1:04,339 min
10. David CoulthardV. Brit./Red Bull+1:14,842
11. Rubens BarrichelloBraz./Honda+1:25,061
12. Kazuki NakadžimaJap./Williams+1:30,847
13. Sebastien BourdaisFranc./Toro Rosso+1:31,457
14. Mark WebberAustr./Red Bull+1:32,422
15. Nico RosbergNem./Williams-1 kolo
16. Jenson ButtonV. Brit./Honda-1 kolo
17. Giancarlo FisichellaTal./Force India-1 kolo

Preteky nedokončili:

  • Jarno Trulli - Tal./Toyota
  • Adrian Sutil - Nem./Force India
  • Heikki Kovalainen - Fín./McLaren

Priebežné poradie jazdcov

1. Lewis Hamilton94 bodov
2. Felipe Massa87
3. Robert Kubica75
4. Kimi Räikkönen69
5. Nick Heidfeld60
6. Fernando Alonso53
7. Heikki Kovalainen51
8. Sebastian Vettel30
9. Jarno Trulli30
10. Timo Glock22

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Ferrari156 bodov
2. McLaren-Mercedes145
3. BMW-Sauber135
4. Renault72
5. Toyota Racing52
6. Toro Rosso34
7. Red Bull Racing29
8. Williams26
9. Honda14

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW, internet
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.