F1: v Turecku nič nové. Opäť Vettel.

Pondelok, 09 máj 2011

V piatok v tréningu rozbil na mokrej trati svoj monopost, v sobotu bol najrýchlejší v kvalifikácii a nedeľňajšiu Veľkú cenu Turecka formuly 1 na okruhu v Istambule vyhral. Po triumfoch v Austrálii a Malajzii ( a druhom mieste v Číne) vystúpil tak minuloročný majster sveta Sebastian Vettel tretí raz na najvyššiu priečku na stupni víťazov.

Sebastian Vettel
Vettel vládol na istambulskom okruhu suverénne a štvrté preteky vyhral presvedčivo

Spôsob akým Vettel vyhral v krajine Šeherezády a Onura tak môže budiť v kruhoch najrýchlejšieho automobilového seriálu na svete obavy, či pri forme monopostov Red Bull si historicky najmladší majster sveta nevyárendoval miesto na najvyššom stupienku v každých pretekoch len pre seba. V Turecku vyhral v podstate systémom štart - cieľ. Pri forme, ktorú Vettel i Webber majú a pri rýchlosti monopostov rakúskej stajne je to celkom možné. Mimochodom – Webber. Jazdí skvele, ale tie štarty! Ani teraz nevyužil druhé najlepšie postavenie na štarte a potom musel stratené doháňať.

V Turecku sa veľa čakalo od Mercedesov s Rosbergom a Schumacherom, keď v oboch tréningoch patrili medzi najrýchlejších. Nemec s fínskymi koreňmi splnil očakávania tak na osemdesiat percent, keď po výbornom štarte sa dostal na druhé miesto hneď za Vettela. Aj keď sa neskôr prepadol viac dozadu, ku koncu pretekov bol jeho monopost na neudržanie a v cieli bol na peknom piatom mieste. Schumachera však znovu premohla prílišná ctižiadostivosť a po útoku Rusa Petrova musel po kontakte s jeho monopostom zájsť do boxov na výmenu predného krídla a tých vyše dvadsať sekúnd, ktoré takto stratil, ho odsunuli poriadne dozadu. Nevyužil tak svoje najlepšie tohtoročné postavenie na štarte na to, aby mohol bodovať. Skončil dvanásty, hneď za Massom (Ferrari), ktorý taktiež nemal svoj najlepší deň.

Nemal ho, nie však svojou vinou, ani Hamilton z tímu McLaren, víťaz posledných pretekov v Číne. Problémy pri výmene pravého zadného kolesa ho zdržali v boxoch, čo sa potom prejavilo v ďalšom priebehu pretekov a v cieli bol štvrtý. Button, druhý jazdec tímu McLaren, bol v cieli horší o dve miesta – šiesty. Opotrebované pneumatiky ho v závere pretekov pribrzdili natoľko, že Hamilton i Rosberg sa pomerne ľahko dostali pred neho.

Austrálčan Webber, podobne ako v Číne, bol aj teraz v Turecku ku koncu pretekov ako odtrhnutý z reťaze. Postupne sa predieral dopredu a poslednú prekážku, Alonsa na Ferrari, dostal vďaka systému DRS za seba na konci dlhej rovinky s ľahkosťou rýchleho BMW, ktoré predbieha Trabanta. Vettel na druhom Red Bulle však už bol príliš ďaleko pred ním a cieľ na možný útok veľmi blízko.

Minuloročný majster Vettel tak zvíťazil s náskokom takmer deviatich sekúnd pred Webberom. Tretí v cieli bol Alonso, keď jeho Ferrari bolo oproti Číne opäť rýchlejšie. Heidfeld, Petrov (obaja Renault), Buemi (Toro Rosso) a Kobayashi (Sauber) bodovali za siedme až desiate priečky. A tak Massa a Schumacher boli jediní, ktorí svoje prémiové značky monopostov nedoviedli do cieľa na bodovaných miestach.

Výsledky VC Turecka

1. Sebastian Vettel Nem./Red Bull 1:30:17,558 h
2. Mark Webber Aus./Red Bull +8,807 s
3. Fernando Alonso Špan./Ferrari +10,075
4. Lewis Hamilton V. Brit./McLaren +40,232
5. Nico Rosberg Nem./Mercedes +47,539
6. Jenson Button V. Brit./McLaren +59,431
7. Nick Heidfeld Nem./Renault +1:00,857 min
8. Vitalij Petrov Rus./Renault +1:08,168
9. Sébastien Buemi Švaj./Toro Rosso +1:09,394
10. Kamui Kobajaši Jap./Sauber +1:18,021
11. Felipe Massa Braz./Ferrari +1:19,823
12. Michael Schumacher Nem./Mercedes +1:25,444
13. Adrian Sutil Nem./Force India - 1 kolo
14. Sergio Pérez Mex./Sauber -1 kolo
15. Rubens Barrichello Braz./Williams -1 kolo
16. Jaime Alguersuari Špan./Toro Rosso - 1 kolo
17. Pastor Maldonado Ven./Williams - 1 kolo
18. Jarno Trulli Tal./Lotus - 1 kolo
19. Heikki Kovalainen Fín./Lotus - 2 kolá
20. Jérome d'Ambrosio Belg./Virgin - 2 kolá
21. Narain Karthikeyan India/Hispania - 3 kolá
22. Vitantonio Liuzzi Tal./Hispania - 5 kôl

Nedokončili:

  • Timo Glock - Nem./Virgin
  • Paul Di Resta - V. Brit./Force India

Priebežné poradie (po 4 z 20 pretekov)

1. Sebastian Vettel 93 bodov
2. Lewis Hamilton 59
3. Mark Webber 55
4. Jenson Button 46
5. Fernando Alonso 41
6. Felipe Massa 24
7.-8. Vitalij Petrov 21
7.-8. Nick Heidfeld 21
9. Nico Rosberg 20
10. Kamui Kobajaši 8
11.-12. Michael Schumacher 6
11.-12. Sébastien Buemi 6
13.-14. Adrian Sutil 2
13.-14. Paul Di Resta 2

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull Racing 148 bodov
2. McLaren 105
3. Ferrari 65
4. Renault 42
5. Mercedes 26
6. Sauber 8
7. Toro Rosso 6
8. Force India 4

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.