F1: Vettel obhájil titul majstra sveta

Pondelok, 10 október 2011

Sebastian Vettel naplnil predpovede a obhájil titul majstra sveta vo formule 1 vo veľkom v predstihu už túto nedeľu na Veľkej cene Japonska, keď do konca seriálu zostávajú ešte štyri záverečné podujatia.

Jenson Button
Brit Jenson Button išiel od prvých kôl za víťazstvom, ktoré ešte mohlo znamenať nádej

Na okruhu v Suzuke stačilo 24ročnému nemeckému pilotovi získal aspoň bod na zisk titulu majstra sveta formuly 1 a obhájenie minuloročného prvenstva. Znamenalo to skončiť aspoň na desiatom mieste. Nakoniec bolo z toho tretie miesto za víťazným Britom Buttonom a druhým Španielom Alonsom, aj keď to spočiatku vyzeralo na Vettelov ďalší triumf.

Britský pilot bol pred japonskou veľkou cenou jediný, kto okrem Nemca Vettela mohol pomýšľať na titul majstra sveta. Aby si však túto nádej uchoval, musel v Japonsku zvíťaziť a Vettel nesmel bodovať. Bola to síce za vlasy pritiahnutá kalkulácia, ale vo svete formuly 1 je všetko možné. Ale keďže Vettel v tejto sezóne v žiadnych pretekoch neurobil väčšiu chybu, bolo málo pravdepodobné, že by sa jej dopustil práve v rozhodujúcich pretekoch.

Podobnou štatistikou ako Vettel by sa mohol chváliť aj Brit Button, nebyť technických problémov vo viacerých pretekoch. Napríklad odpadnuté koleso hneď po výjazde z boxov, keď mu na Silverstone mechanici pri výmene pneumatík zle nasadili maticu pravého predného kolesa. Alebo keď ho na Nürburgringu zradila hydraulika a preteky nedokončil. Nebyť toho, mohol byť boj o titul možno zaujímavý až do úplného záveru seriálu.

Takto 24ročný Vettel má titul už v predstihu vo vrecku a zopakoval tak minuloročné celkové prvenstvo. Je najmladším pilotom v histórii F1, ktorý obhájil titul. A tak v zostávajúcich štyroch pretekoch sa bude hrať už "len" o pozície na ďalších miestach, pretože jazdca tímu Red Bull už nemôže nikto ohroziť. V hre za štyri víťazstvá v zostávajúcich štyroch pretekoch je už len 100 bodov a Vettel má teraz pred pilotom McLarenu Buttonom 114 bodový náskok.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel obhájil ako najmladší jazdec v histórii formuly 1 titul majstra sveta

Button má po Japonsku na svojom konte celkom dvanásť víťazstiev v F1 a tretie v tejto sezóne, keď predtým vyhral v Kanade i v Maďarsku. Včerajšie víťazstvo na okruhu v Suzuke sa zrodilo po precíznej jazde, ktorej základ položila dobre zvolená taktika. Buttona nevyviedlo z miery ani to, že ho hneď po štarte vytlačil Vettel pravými kolesami na trávnik mimo trať a tak klesol z druhého na tretie miesto.

Button jazdil trpezlivo za Vettelom, ale po druhých zastávkach v boxoch sa dostal pred neho a pozíciu si suverénne držal až do cieľa. Pred Vettela sa nakoniec dostal aj Alonso, ktorý bol potom v cieli druhý za Buttonom. Vettel skončil tretí, štvrtý Webber, piaty Hamilton, ktorý mal v 21. kole kontakt s Massom a muselo vyjsť na trať bezpečnostné vozidlo.

Šiesty v cieli bol Michael Schumacher, ktorý sa dostáva do bývalej formy a po svojom návrate po troch rokoch do kolotoča F1 jazdil chvíľu dokonca na čele pretekov. Bod za desiate miesto získal Nico Rosberg, ktorý mal technické problémy v prvej časti kvalifikácie, neodjazdil v nej ani jedno kolo a tak štartoval až z predposledného 23. miesta.

Seriál formuly 1 pokračuje už najbližší víkend, keď v nedeľu 16. októbra je na programe Veľká cena Kórey.

Výsledky Veľkej ceny Japonska (53 kôl, 307,573 km)

1. Jenson ButtonV. Brit./McLaren1:30:53,427 hod
2. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+ 1,160 s
3. Sebastian VettelNem./Red Bull+ 2,006
4. Mark WebberAus./Red Bull+ 8,071
5. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+ 24,268
6. Michael SchumacherNem./Mercedes+ 27,120
7. Felipe MassaBraz./Ferrari+ 28,240
8. Sergio PerezMex./Sauber+ 39,377
9. Vitalij PetrovRus./Renault+ 42,607
10. Nico RosbergNem./Mercedes+ 44,322
11. Adrian SutilNem./Force India+ 54,447
12. Paul Di RestaV. Brit./Force India+ 1:02,326 min
13. Kamui KobayashiJap./Sauber+ 1:03,705
14. Pastor MaldonadoVen./Williams+ 1:04,194
15. Jaime AlguersuariŠpan./Toro Rosso+ 1:06,623
16. Bruno SennaBraz./Renault+ 1:12,628
17. Rubens BarrichelloBraz./Williams+ 1:14,191
18. Heikki KovalainenFín./Lotus+ 1:27,824
19. Jarno TrulliTal./Lotus+ 1:36,140
20. Timo GlockNem./Virgin- 2 kolá
21. Jerome d'AmbrosioBelg./Virgin- 2 kolá
22. Daniel RicciardoAus./HRT- 2 kolá
23. Vitantonio LiuzziTal./HRT- 3 kolá

Preteky nedokončil

  • Sebastien Buemi - Švaj./Toro Rosso

Priebežné poradie jazdcov (po 15 z 19 pretekov)

1. Sebastian Vettel324 bodov
2. Jenson Button210
3. Fernando Alonso202
4. Mark Webber194
5. Lewis Hamilton178
6. Felipe Massa90
7. Nico Rosberg63
8. Michael Schumacher60
9. Vitalij Petrov36
10. Nick Heidfeld34

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull518
2. McLaren388
3. Ferrari292
4. Mercedes123
5. Renault72
6. Force India48
7. Sauber40
8. Toro Rosso29
9. Williams5

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.