Formula 1: Austrália patrila Rosbergovi

Nedeľa, 16 marec 2014

Veľkú cenu Austrálie, prvé podujatie tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 vyhral systémom štart – cieľ Nemec Nico Rosberg na Mercedese pred Austrálčanom Danielom Ricciardom a nováčikom vo formuly 1 Dánom Kevinom Magnussenom.

Ricciardo-Rosberg-Cowell-Magnussen
Rosbergovi (druhý zľava) na stupni víťazov asistovali Ricciardo (2.) a Magnussen (3.)

Štart tohtoročnej sezóny sprevádzali zásadné technické zmeny, ktoré sa najviac dotkli pohonných jednotiek. Zdôvodňuje sa to tak, že zmeny majú znamenať väčšiu bezpečnosť, vyššiu dramatickosť pretekov a zníženie finančných nákladov tímov počas sezóny. Motory po 16 rokoch sú znovu preplňované, zdvihový objem sa znížil na 1600 cm³, počet valcov na šesť, otáčky sa znížili z 18.000 na 15.000 a výfuk môže byť len jeden. Zvýšila sa hmotnosť formuly zo 642 kg na 690 kg. Každý motor musí mať zariadenie na zachytávanie prebytočnej kinetickej energie pri brzdení a tepelnej z turbodúchadla.

Sedemstupňové prevodovky nahradili osemstupňové. Znížilo sa množstvo paliva na jedny preteky na 100 kg (približne 125 litrov). Tieto zmeny si vynútili ďalšie úpravy, keďže zásoby paliva od štartu po cieľ nemusia vystačiť. Preto sa využije zostatková kinetická či tepelná energia a zachytáva v akumulátoroch a následne využíva pomocou zariadení ERS na pohon. Zmeny sú aj na karosérii, napríklad má nižší nos, menšie predné krídlo a jednoduchšie zadné.

Vítaz Nico Rosberg - Mercedes
Nemec Nico Rosberg sa ujal vedenia hneď po štarte a pozíciu si udržal až do cieľa

Už v predchádzajúcich sezónach sa vo formule 1 mnohé menilo: zmizli hladké "bezdezénové" (slicky) pneumatiky, prišiel zákaz dopĺňania pohonných hmôt počas pretekov, pribudli systémy KERS (krátkodobé využívania elektrickej energie získanej rekuperáciou) a RDS (zmena geometrie zadného prítlačného krídla). Aký bude prínos týchto posledných zmien, to preverí čas a začínajúca sezóna, ktorá by práve vďaka posledným novinkám mala byť dramatickejšia a boj o titul majstra sveta napínavejší a zaujímavý až do posledných pretekov, najmä aj vďaka novému systému bodovania, keď v posledných pretekoch pôjde o dvojnásobný počet bodov.

Poďme však k samotným pretekov na okruh v Albert Parku, kde sa Veľká cena Austrálie išla po prvý raz v roku 1996 a rekord na jeden okruh drží od roku 2004 Michael Schumacher časom 1:24,125 minúty. Spomienkou na neho a jeho štarty boli nápisy, ktoré niesli na svojich prilbách niektorí jazdci, napríklad Brazílčan Felipe Massa, s ktorým Schumacher jazdil vo Ferrari. Teraz, keď bojuje po zranení na lyžovačke o život vo francúzskej nemocnici, si to podobne pripomínal v Austrálii aj Nemec Vettel.

Kvalifikácii neprialo počasie, keď ju v jej závere skomplikoval dážď. Najlepšie postavenie na štarte si z nej odniesol Lewis Hamilton. Vedľa neho sa postavil Austrálčan Ricciardo, ktorý v tíme Red Bull nahradil svojho krajana Marka Webbera po tom čo ukončil svoju kariéru v F1. Tretia pozícia na štarte patrila Rosbergovi a štvrtá nováčikovi Magnussenovi z Dánska. Piaty v kvalifikácii bol Španiel Alonso na Ferrari a šiesty Francúz Vergne z Toro Rosso. Až traja majstri sveta sa neprebojovali medzi prvú desiatku: Fín Räikkönen (kvôli havárii), Brit Button a Nemec Vettel.

Do pretekov najlepšie odštartoval Rosberg, za ním jazdili Ricciardo, Hamilton, Magnussen, Alonso a Räikkönen. Ale už v prvej zákrute po štarte Japonec Kobayashi, ktorý sa vrátil do F1, neubrzdil svoj monopost a zozadu narazil do Brazílčana Massu (odišiel od Ferrari k Williamnsu) a obaja mali po pretekoch. Dlho sa v poli jazdcov neudržal ani Hamilton, ktorého zradila technika, ale ani Vettel a obaja odstúpili. Poradie sa potom príliš nemenilo a nedošlo k žiadnym dramatickým zvratom. Hádam len Fín Bottas na Williamse po kontakte s oplotením dráhy, následnom defekte pneumatiky a výmene kolesa v boxoch predviedol peknú stíhaciu jazdu a zo 16. miesta sa prebojoval na šieste miesto v cieli.

Austrálcan Daniel Ricciardo a Kevin Gamnussen
Austrálčan Daniel Ricciardo a Kevin Magnussen tesne pred cieľom v boji o druhé miesto

Rosberg jazdil suverénne a s miernym náskokom na čele od štartu až do cieľa, Ricciardo si držal druhú priečku, aj keď to v závere vyzeralo, že z tretej pozície by ho Magnussen mohol ohroziť, ale nestalo sa tak. Vydarené preteky mal Brit Button, ktorý z jedenásteho miesta na štarte bol v cieli štvrtý a Alonso piaty, keď jeho monopost Ferrari na viac nemal. Räikkönen urobil pár menších jazdeckých chýb, takže na lepšie ako ôsme miesto v cieli mu to nevyšlo. Nemec Hülkenberg dlho jazdil na štvrtej pozícii, po zastávke v boxoch však klesol a do cieľa prišiel ako ôsmy. Skvele si viedol nový muž v tíme Toro Rosso, 19ročný Rus Daniil Kviat. Dlho jazdil na deviatej pozícii, v cieli mu však patrilo prekrásne debutové desiate miesto a prvý bod do hodnotenia F1.

Druhé preteky seriálu sa pôjdu 30. marca, kedy je na programe Veľká cena Malajzie na okruhu v Kuala Lumpur.

Výsledky Veľkej ceny Austrálie

1. Nico RosbergNem./Mercedes1:32:58,710 hod
2. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+24,525 s
3. Kevin MagnussenDán./McLaren+26,777
4. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+30,027
5. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+35,284
6. Valteri BottasFín./Williams+47,639
7. Nico HülkenbergNem./Force India+50,718
8. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+57,675
9. Jean-Éric VergneFranc./Toro Rosso+1:00,441 min
10. Daniil KviatRus./Toro Rosso+1:03,585

Priebežné poradie jazdcov (po 1 z 19 pretekov)

1. Nico RosbergNem./Mercedes25 bodov
2. Daniel RicciardoAus./Red Bull18
3. Kevin MagnussenDán./McLaren15
4. Jenson ButtonV. Brit./McLaren12
5. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari10
6. Valteri BottasFín./Williams8
7. Nico HülkenbergNem./Force India6
8. Kimi RäikkönenFín./Ferrari4
9. Jean-Éric VergneFranc./Toro Rosso2
10. Daniil KviatRus./Toro Rosso1

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. McLaren27 bodov
2. Mercedes25
3. Red Bull18
4. Ferrari14
5. Williams8
6. Force India6
7. Toro Rosso3

Autor: J. Goldberger
Foto: formula 1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.