Formula 1: Austrália patrila Rosbergovi

Nedeľa, 16 marec 2014

Veľkú cenu Austrálie, prvé podujatie tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 vyhral systémom štart – cieľ Nemec Nico Rosberg na Mercedese pred Austrálčanom Danielom Ricciardom a nováčikom vo formuly 1 Dánom Kevinom Magnussenom.

Ricciardo-Rosberg-Cowell-Magnussen
Rosbergovi (druhý zľava) na stupni víťazov asistovali Ricciardo (2.) a Magnussen (3.)

Štart tohtoročnej sezóny sprevádzali zásadné technické zmeny, ktoré sa najviac dotkli pohonných jednotiek. Zdôvodňuje sa to tak, že zmeny majú znamenať väčšiu bezpečnosť, vyššiu dramatickosť pretekov a zníženie finančných nákladov tímov počas sezóny. Motory po 16 rokoch sú znovu preplňované, zdvihový objem sa znížil na 1600 cm³, počet valcov na šesť, otáčky sa znížili z 18.000 na 15.000 a výfuk môže byť len jeden. Zvýšila sa hmotnosť formuly zo 642 kg na 690 kg. Každý motor musí mať zariadenie na zachytávanie prebytočnej kinetickej energie pri brzdení a tepelnej z turbodúchadla.

Sedemstupňové prevodovky nahradili osemstupňové. Znížilo sa množstvo paliva na jedny preteky na 100 kg (približne 125 litrov). Tieto zmeny si vynútili ďalšie úpravy, keďže zásoby paliva od štartu po cieľ nemusia vystačiť. Preto sa využije zostatková kinetická či tepelná energia a zachytáva v akumulátoroch a následne využíva pomocou zariadení ERS na pohon. Zmeny sú aj na karosérii, napríklad má nižší nos, menšie predné krídlo a jednoduchšie zadné.

Vítaz Nico Rosberg - Mercedes
Nemec Nico Rosberg sa ujal vedenia hneď po štarte a pozíciu si udržal až do cieľa

Už v predchádzajúcich sezónach sa vo formule 1 mnohé menilo: zmizli hladké "bezdezénové" (slicky) pneumatiky, prišiel zákaz dopĺňania pohonných hmôt počas pretekov, pribudli systémy KERS (krátkodobé využívania elektrickej energie získanej rekuperáciou) a RDS (zmena geometrie zadného prítlačného krídla). Aký bude prínos týchto posledných zmien, to preverí čas a začínajúca sezóna, ktorá by práve vďaka posledným novinkám mala byť dramatickejšia a boj o titul majstra sveta napínavejší a zaujímavý až do posledných pretekov, najmä aj vďaka novému systému bodovania, keď v posledných pretekoch pôjde o dvojnásobný počet bodov.

Poďme však k samotným pretekov na okruh v Albert Parku, kde sa Veľká cena Austrálie išla po prvý raz v roku 1996 a rekord na jeden okruh drží od roku 2004 Michael Schumacher časom 1:24,125 minúty. Spomienkou na neho a jeho štarty boli nápisy, ktoré niesli na svojich prilbách niektorí jazdci, napríklad Brazílčan Felipe Massa, s ktorým Schumacher jazdil vo Ferrari. Teraz, keď bojuje po zranení na lyžovačke o život vo francúzskej nemocnici, si to podobne pripomínal v Austrálii aj Nemec Vettel.

Kvalifikácii neprialo počasie, keď ju v jej závere skomplikoval dážď. Najlepšie postavenie na štarte si z nej odniesol Lewis Hamilton. Vedľa neho sa postavil Austrálčan Ricciardo, ktorý v tíme Red Bull nahradil svojho krajana Marka Webbera po tom čo ukončil svoju kariéru v F1. Tretia pozícia na štarte patrila Rosbergovi a štvrtá nováčikovi Magnussenovi z Dánska. Piaty v kvalifikácii bol Španiel Alonso na Ferrari a šiesty Francúz Vergne z Toro Rosso. Až traja majstri sveta sa neprebojovali medzi prvú desiatku: Fín Räikkönen (kvôli havárii), Brit Button a Nemec Vettel.

Do pretekov najlepšie odštartoval Rosberg, za ním jazdili Ricciardo, Hamilton, Magnussen, Alonso a Räikkönen. Ale už v prvej zákrute po štarte Japonec Kobayashi, ktorý sa vrátil do F1, neubrzdil svoj monopost a zozadu narazil do Brazílčana Massu (odišiel od Ferrari k Williamnsu) a obaja mali po pretekoch. Dlho sa v poli jazdcov neudržal ani Hamilton, ktorého zradila technika, ale ani Vettel a obaja odstúpili. Poradie sa potom príliš nemenilo a nedošlo k žiadnym dramatickým zvratom. Hádam len Fín Bottas na Williamse po kontakte s oplotením dráhy, následnom defekte pneumatiky a výmene kolesa v boxoch predviedol peknú stíhaciu jazdu a zo 16. miesta sa prebojoval na šieste miesto v cieli.

Austrálcan Daniel Ricciardo a Kevin Gamnussen
Austrálčan Daniel Ricciardo a Kevin Magnussen tesne pred cieľom v boji o druhé miesto

Rosberg jazdil suverénne a s miernym náskokom na čele od štartu až do cieľa, Ricciardo si držal druhú priečku, aj keď to v závere vyzeralo, že z tretej pozície by ho Magnussen mohol ohroziť, ale nestalo sa tak. Vydarené preteky mal Brit Button, ktorý z jedenásteho miesta na štarte bol v cieli štvrtý a Alonso piaty, keď jeho monopost Ferrari na viac nemal. Räikkönen urobil pár menších jazdeckých chýb, takže na lepšie ako ôsme miesto v cieli mu to nevyšlo. Nemec Hülkenberg dlho jazdil na štvrtej pozícii, po zastávke v boxoch však klesol a do cieľa prišiel ako ôsmy. Skvele si viedol nový muž v tíme Toro Rosso, 19ročný Rus Daniil Kviat. Dlho jazdil na deviatej pozícii, v cieli mu však patrilo prekrásne debutové desiate miesto a prvý bod do hodnotenia F1.

Druhé preteky seriálu sa pôjdu 30. marca, kedy je na programe Veľká cena Malajzie na okruhu v Kuala Lumpur.

Výsledky Veľkej ceny Austrálie

1. Nico RosbergNem./Mercedes1:32:58,710 hod
2. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+24,525 s
3. Kevin MagnussenDán./McLaren+26,777
4. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+30,027
5. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+35,284
6. Valteri BottasFín./Williams+47,639
7. Nico HülkenbergNem./Force India+50,718
8. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+57,675
9. Jean-Éric VergneFranc./Toro Rosso+1:00,441 min
10. Daniil KviatRus./Toro Rosso+1:03,585

Priebežné poradie jazdcov (po 1 z 19 pretekov)

1. Nico RosbergNem./Mercedes25 bodov
2. Daniel RicciardoAus./Red Bull18
3. Kevin MagnussenDán./McLaren15
4. Jenson ButtonV. Brit./McLaren12
5. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari10
6. Valteri BottasFín./Williams8
7. Nico HülkenbergNem./Force India6
8. Kimi RäikkönenFín./Ferrari4
9. Jean-Éric VergneFranc./Toro Rosso2
10. Daniil KviatRus./Toro Rosso1

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. McLaren27 bodov
2. Mercedes25
3. Red Bull18
4. Ferrari14
5. Williams8
6. Force India6
7. Toro Rosso3

Autor: J. Goldberger
Foto: formula 1
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.