Formula1: v Turecku vládol Massa

Štvrtok, 15 máj 2008

Brazílčan Massa na Ferrari úradoval v Turecku aj teraz, keď vyhral piate tohtoročné preteky seriálu majstrovstiev sveta formuly1 a Veľkú cenu Turecka tretí rok za sebou.

Veľká cena Turecka

Po prvý raz sa Veľká cena Turecka išla v novom májovom termíne. Felipe Massa po zisku pole position v sobotňajšej kvalifikácii obhájil prvenstvo aj v pretekoch a po víťazstvách v rokoch 2006 a 2007 zvíťazil v Turecku tretí raz za sebou. Naznačil zároveň, že jeho predošlé vyhlásenia o ambíciách bojovať o titul majstra sveta myslí vážne. Bodovo sa Massa dotiahol na jedného z vážnych ašpirantov na titul Lewisa Hamiltona na McLarene a na lídra šampionátu a svojho tímového kolegu Kimiho Räikkönena stráca už len sedem bodov. Táto trojica bude zrejme rozhodovať medzi sebou, ktorý z nich získa tohtoročný titul, aj keď do konca seriálu je ešte ďaleko. Pribudnúť k tejto trojici najvážnejších kandidátov na titul majstra sveta môže ešte jazdec BMW-Sauber Poliak Kubica, aj keď sa to vidí málo pravdepodobné.

Massa dobre odštartoval, dlho viedol pred druhým Hamiltonom. Ani prvé zastávky v boxoch na tomto poradí však nič nezmenili. Až v dvadsiatom piatom kole na konci dlhej rovinky vyrazil zo "závesu" Hamilton a pomerne ľahko a prekvapujúco sa dostal pred Massu. Taktika na tri zastávky v boxoch nepriniesla McLarenu úspech, naopak, o značný náskok, ktorý mal Hamilton pred druhým Massom, po tretích boxoch prišiel. Pred záverom pretekov musel ešte čeliť druhému pilotovi Ferrari Räikkönenovi, ktorý potom prešiel cieľom ako tretí. Poliak Kubica i Heidfeld nadviazali na predchádzajúce dobré výkony monopostov BMW-Sauber a skončili štvrtý a piaty. Body má aj šiesty v cieli Alonso na Renaulte, ale aj Webber (Red Bull) a Rosberg (Williams).

Historický zápis do dejín F1 si zaknihoval Rubens Barrichello, ktorý v Turecku nastúpil na svoju 257. veľkú cenu a má o jednu viac ako doterajší rekordér Riccardo Patrese. V pretekoch však Barrichello s Hondou obsadil až 14. miesto a Honda ani teraz nebodovala. Novým zápisom do histórie je aj fakt, že od roku 2005 bolo na štarte F1 znovu len 20 jazdcov, keď tím Super Aguri skrachoval a zo seriálu odstúpil. Na Turecko nebude v dobrom spomínať ani Fisichella, ktorý krátko po štarte nabehol zozadu na Japonca Nakadžimu a do cieľa musel po svojich. Japonec absolvoval po boxoch ešte tri okruhy, ale potom aj on odstúpil. Body sa neušli ani Coulthardovi, keď skončil na deviatom, prvom nebodovanom mieste, ale pred Trullim.

Výsledky

1. Felipe MassaFerrari1:26:49,451 hod
2. Lewis HamiltonMcLaren-Mercedes+3,7 s
3. Kimi RäikkönenFerrari+4,2
4. Robert KubicaBMW Sauber+21,9
5. Nick HeidfeldBMW Sauber+38,7
6. Fernando AlonsoRenault+53,7
7. Mark WebberRed Bull-Renault+1:04,2 min
8. Nico RosbergWilliams-Toyota+1:11,4
9. David CoulthardRed Bull-Renault+1:15,2
10. Jarno TrulliToyota+1:16,3
11. Jenson ButtonHonda+1 kolo
12. Heikki KovalainenMcLaren-Mercedes+1 kolo
13. Timo GlockToyota+1 kolo
14. Rubens BarrichelloHonda+1 kolo
15. Nelson PiquetRenault+1 kolo
16. Adrian SutilForce India-Ferrari+1 kolo
17.Sebastian VettelSTR-Ferrari+1 kolo

Nedokončili

  • Sébastien Bourdais - STR-Ferrari
  • Kazuki Nakadžima - Williams-Toyota
  • Giancarlo Fisichella - Force India-Ferrari

Priebežné poradie

1. Kimi Räikkönen35
2. Felipe Massa28
3. Lewis Hamilton28
4. Robert Kubica24
5. Nick Heidfeld20
6. Heikki Kovalainen14
7. Mark Webber10
8. Jarno Trulli9
9. Fernando Alonso9
10. Nico Rosberg8
11. Kazuki Nakajima5
12. Jenson Button3
13. Sébastien Bourdais2

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.