GP Japonska: opäť Alonso

Štvrtok, 16 október 2008

Prekvapujúcim víťazom Veľkej ceny Japonska, trinástej časti seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 je Španiel Fernando Alonso pred Poliakom Kubicom a Fínom Räikkönenom. Horúci kandidáti na titul Felipe Massa a Lewis Hamilton doplatili na vzájomnú kolíziu.

GP Japonska GP Japonska

Massa bol v cieli ôsmy a Hamilton až dvanásty, a to je veľké prekvapenie. Obaja najvážnejší ašpiranti na titul chybovali, čo ich stálo body o ktoré prišli. Massa získal len bod (po penalizácii Bourdaisa sú to body dva) za ôsme miesto, Hamilton žiadny za dvanáste. Kolízia došlo na samom začiatku pretekov. Na kontakt ich monopostov viac doplatil Hamilton, keď sa prepadol až na osemnáste miesto. Celé sa to začalo tým, že Hamilton sa snažil za každú cenu a hneď získať naspäť to, čo stratil krátko po štarte. Na začiatku pretekov kolíziu mal aj Coulthard a rozbil svoj monopost.

Preteky sa začali pekne zostra. Hamilton nemal najlepší štart a neobhájil prvé miesto z kvalifikácie. Rýchlejší bol Räikkönen, ale po tlačenici už po prvej zákrute sa z prvého miesta tešil Poliak Kubica, na druhú priečku poskočil Alonso, tretí bol Kovalainen a až štvrtý Räikkönen. Massa, až šiesty v kvalifikácii, klesol o jedno miesto a jazdil siedmy. Massa ani Hamilton však ešte netušili, že ich čaká trest od traťových komisárov v podobe prejazdom boxov. Aj na druhého jazdca McLarenu Kovaleinena prišla pohroma, keď pre poruchu musel v 17. kole odstúpiť.

GP Japonska GP Japonska

Alonso už v kvalifikácii naznačil, že jeho monopost je dostatočne rýchly, na Kubicu sa však dotiahnuť nedokázal. Až po prvých zastávkach v boxoch sa Alonso prebojoval do čela a bolo jasné, že sa nič mimoriadne nestane, po Singapure môže vyhrať aj teraz v Japonsku. Kubica jazdil druhý a Räikkönen tretí. V závere sa očakával Fínov útok na druhé miesto Poliaka, ten však túto možnosť nepripustil.

Alonso si vedenie ustrážil až do cieľa a vyhral pre Kubicom a Räikkönenon. Po dobrom výkone a taktike tímu si štvrté miesto v cieli zaistil druhý pilot Renaulta Piquet, piate Trulli na Toyote a šieste Bourdais z tímu Toro Rosso, ktorý mal menšiu kolíziu s Massom, ale vyšiel z nej šťastne. Nebyť nej, mohol Massa pomýšľať aspoň na jeho trojbodové miesto. Vettel z Toro Rosso skončil siedmy a Massa po veľmi riskantnom útoku na Webbera (tvrdom zo strany Webbera) tri kolá pred koncom obsadil ôsmu priečku. Webber si deviate miesto obhájil, desiaty skončil Nick Heidfeld (v kvalifikácii 16.), keď jeho BMW Sauber použilo stratégiu jednej zastávky v boxoch.

Športoví komisári dodatočne potrestali Bourdaisa 25sekundovou penalizáciou za priestupok proti Massovi, takže jazdci, ktorí skončili za týmto Francúzom, sa posunuli o jedno miesto dopredu. Massa tak získal nie jeden, ale dva body, a o ďalší bodík sa tak priblížil k Hamiltonovi.

Seriál majstrovstiev sveta F1 bude pokračovať Veľkou cenou Číny 19. októbra, posledné preteky sú na programe 2. novembra v Brazílii, kde najneskôr spoznáme aj nového majstra sveta.

Výsledky GP Japonska

1. Fernando Alonso Renault 1:30:21,89 hod
2. Robert Kubica BMW Sauber +5,28 s
3. Kimi Raikkonen Ferrari +6,40
4. Nelson Piquet Renault +20,57
5. Jarno Trulli Toyota +23,77
6. Sebastian Vettel Toro Rosso +39,21
7. Felipe Massa Ferrari +46,16
8. Mark Webber Red Bull +50,81
9. Nick Heidfeld BMW Sauber +54,12
10. Sebastien Bourdais Toro Rosso +59,08
11. Nico Rosberg Williams-Toyota +62,0
12. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +78,9
13. Rubens Barrichello Honda -1 kolo
14. Jenson Button Honda -1 kolo
15. Kazuki Nakajima Williams-Toyota -1 kolo

Preteky nedokončili

Giancarlo Fisichella Force India
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes
Adrian Sutil Force India
Timo Glock Toyota
David Coulthard Red Bull

Priebežné poradie jazdcov

1. Lewis Hamilton 84 bodov
2. Felipe Massa 79
3. Robert Kubica 72
4. Kimi Räikkönen 63
5. Nick Heidfeld 56
6. Heikki Kovalainen 51
7. Fernando Alonso 48
8. Jaron Trulli 30
9. Sebastian Vettel 30
10. Mark Webber 21

Priebežné poradie tímov v Pohári konštruktérov

1. Ferrari 142 bodov
2. McLaren Mercedes 135
3. BMW Sauber 128
4. Renault 66
5. Toyota 50
6. Toro Rosso 34
7. Red Bull 29
8. Williams 26
9. Honda 14

Autor: J. Goldberger
Foto: Renault a BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.