Hamilton v Abú Dhabí vyhral a je majstrom sveta

Pondelok, 24 november 2014

Posledné devätnáste podujatie seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 v Abú Dhabí malo rozhodnúť o tom, kto bude pre rok 2014 majstrom sveta. Či aktuálny líder Brit Lewis Hamilton alebo jeho prenasledovateľ a tímový partner z mercedesu Nemec Nico Rosberg. Zo štartového roštu lepšie odštartoval z druhej pozície Hamilton ako z prvej Rosberg a položil tak základ svojmu víťazstvu na okruhu v hlavnom meste Spojených arabských emirátov. Rosberg po technických problémoch svojho monopostu skončil až štrnásty.

1 Lewis Hamilton
Šťastný Lewis Hamilton je po víťazstve v Abú Dhabí novým majstrom sveta vo formule 1

Už prvá sekunda po zhasnutí svetiel štartovacej rampy napovedala, kto má väčšie šance na titul majstra sveta. Nebol to Rosberg, ktorý po víťazstve v kvalifikácii hýril spokojnosťou a veril, že mu to vyjde aj v pretekoch a zvíťazí. K tomu potreboval navyše "maličkosť" – aby pred Hamiltonom skončil nejaký iný pretekár, pretože pri dvojnásobnom bodovaní (víťaz 50 bodov, druhý 36 bodov) by Rosberg nezlikvidoval Hamiltonov 17 bodový náskok. Úvod pretekov v Abú Dhabí však napovedal, že malý zázrak v podobe tohto scenára sa asi konať nebude.

Hamilton jazdil na čele pokojne s približne dva a pol sekundovým náskokom pred Rosbergom, a to bolo práve to, čo Brit potreboval. Poradie na prvých dvoch miestach sa nezmenilo ani po prvých pit stopoch. V 25. kole z celkových 55 však Rosberg začal mať problémy. Najprv so stratou výkonu motora, neskôr sa pridružili aj ďalšie.

V tej chvíli bolo už jasné, že ak sa nič mimoriadne nestane, Rosberg na titul nedosiahne. A keďže sa Rosberg ďalej prepadával a Hamilton krúžil na čele s vidinou zisku titulu, o titule bolo už takmer rozhodnuté. Ku koncu pretekov sa k Hamiltonovi nebezpečne približoval Brazílčan Massa na Williamse, ale na ohrozenie Hamiltona a prípadné víťazstvo už Brazílčan nemal dosť času. Skončil druhý, ale pred tímovým partnerom Bottasom.

Štvrtý v cieli bol Austrálčan Ricciardo na Red Bulle, aj tentoraz pred Vettelom. Piaty skončil Brit Button, ktorý možno jazdil v F1 svoju poslednú veľkú cenu. To v prípade, že do McLarenu nastúpi Španiel Alonso, ktorého vo Ferrari nahrádza Vettel. Šiesty skončil Nemec Hülkenberg a siedmy Mexičan Perez, obaja z Force India. Na ôsmom mieste prešiel cieľom Vettel. Tradične na najlepších nestačili ani tentoraz monoposty Ferrari – deviaty skončil Alonso a desiaty Räikkönen.

Novým majstrom sveta je po Abú Dhabí Hamilton z mercedesu. Po druhý raz v kariére, keď prvý titul získal v roku 2008. Možno povedať, že Brit titul získal zaslúžene, keď z 19 podujatí seriálu vyhral až jedenásť. Rosberg na druhom mercedese zvíťazil v sezóne päťkrát a je druhý. Titul pre Hamiltona je aj podľa tejto matematiky v správnych rukách, aj keď ďaleko k nemu nemal ani Rosberg. Záver seriálu mal však britský jazdec objektívne lepší, a to rozhodlo.

Nadvláda tímu Mercedes od začiatku sezóny bola taká veľká, že iné tímy, vrátane Red Bullu či Ferrari, naň jednoducho nemali. Hádam až na Williams, ktorý sa mercedesom priblížil výkonom, aerodynamikou, rýchlosťou i jazdnými vlastnosťami. Ak k tomu prirátame aj výkony jazdcov Bottasa a Massu, bol Williams pre Mercedes vlastne jediným vážnym konkurentom.

Výsledky Veľkej ceny Abú Dhabí

1. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes1:39:02,619 hod
2. Felipe MassaBraz./Williams+2,5 s
3. Valtteri BottasFín./Williams+28,8
4. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+37,2
5. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+1:00,3 min
6. Nico HülkenbergNem./Force India+1:02,1
7. Sergio PerezMex./Force India+1:11,0
8. Sebastian VettelNem./Red Bull+1:12,0
9. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+1:25,8
10. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+1:27,8
11. Kevin MagnussenDán./McLaren+1:30,3
12. Jean-Eric VergneToro Rosso+1:31,9
13. Romain GrosjeanFranc./Lotus-1 kolo
14. Nico RosbergNem./Mercedes-1 kolo
15. Esteban GutierrezMex./Sauber-1 kolo
16. Adrian SutilNem./Sauber-1 kolo
17. Will StevensV. Brit./Caterham-1 kolo

Preteky nedokončili

Kamui KobayashiJap./Caterham
Pastor MaldonadoVenez./Lotus
Daniel KvjatRus./Toro Rosso

Konečné poradie jazdcov v seriáli majstrovstiev sveta F1

1. Lewis Hamilton384 – majster sveta
2. Nico Rosberg317
3. Daniel Ricciardo238
4. Valtteri Bottas186
5. Sebastian Vettel167
6. Fernando Alonso161
7. Felipe Massa134
8. Jenson Button126
9. Nico Hülkenberg96
10. Sergio Perez59
11. Kevin Magnussen55
12. Kimi Räikkönen55
13. Jean-Eric Vergne22
14. Romain Grosjean8
15. Daniil Kvjat8
16. Pastor Maldonado2
17. Jules Bianchi2
18. Adrian Sutil0
19. Esteban Gutierrez0
20. Max Chilton0
21. Marcus Ericsson0
22. Kamui Kobayashi0
23. Andre Lotterer0
24. Will Stevens0

Konečné poradie tímov – Pohár konštruktérov

1. Mercedes701 bodov
2. Red Bull405
3. Williams320
4. Ferrari216
5. McLaren181
6. Force India155
7. Toro Rosso30
8. Lotus10
9. Marussia0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.