Hamilton v Abú Dhabí vyhral a je majstrom sveta

Pondelok, 24 november 2014

Posledné devätnáste podujatie seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 v Abú Dhabí malo rozhodnúť o tom, kto bude pre rok 2014 majstrom sveta. Či aktuálny líder Brit Lewis Hamilton alebo jeho prenasledovateľ a tímový partner z mercedesu Nemec Nico Rosberg. Zo štartového roštu lepšie odštartoval z druhej pozície Hamilton ako z prvej Rosberg a položil tak základ svojmu víťazstvu na okruhu v hlavnom meste Spojených arabských emirátov. Rosberg po technických problémoch svojho monopostu skončil až štrnásty.

1 Lewis Hamilton
Šťastný Lewis Hamilton je po víťazstve v Abú Dhabí novým majstrom sveta vo formule 1

Už prvá sekunda po zhasnutí svetiel štartovacej rampy napovedala, kto má väčšie šance na titul majstra sveta. Nebol to Rosberg, ktorý po víťazstve v kvalifikácii hýril spokojnosťou a veril, že mu to vyjde aj v pretekoch a zvíťazí. K tomu potreboval navyše "maličkosť" – aby pred Hamiltonom skončil nejaký iný pretekár, pretože pri dvojnásobnom bodovaní (víťaz 50 bodov, druhý 36 bodov) by Rosberg nezlikvidoval Hamiltonov 17 bodový náskok. Úvod pretekov v Abú Dhabí však napovedal, že malý zázrak v podobe tohto scenára sa asi konať nebude.

Hamilton jazdil na čele pokojne s približne dva a pol sekundovým náskokom pred Rosbergom, a to bolo práve to, čo Brit potreboval. Poradie na prvých dvoch miestach sa nezmenilo ani po prvých pit stopoch. V 25. kole z celkových 55 však Rosberg začal mať problémy. Najprv so stratou výkonu motora, neskôr sa pridružili aj ďalšie.

V tej chvíli bolo už jasné, že ak sa nič mimoriadne nestane, Rosberg na titul nedosiahne. A keďže sa Rosberg ďalej prepadával a Hamilton krúžil na čele s vidinou zisku titulu, o titule bolo už takmer rozhodnuté. Ku koncu pretekov sa k Hamiltonovi nebezpečne približoval Brazílčan Massa na Williamse, ale na ohrozenie Hamiltona a prípadné víťazstvo už Brazílčan nemal dosť času. Skončil druhý, ale pred tímovým partnerom Bottasom.

Štvrtý v cieli bol Austrálčan Ricciardo na Red Bulle, aj tentoraz pred Vettelom. Piaty skončil Brit Button, ktorý možno jazdil v F1 svoju poslednú veľkú cenu. To v prípade, že do McLarenu nastúpi Španiel Alonso, ktorého vo Ferrari nahrádza Vettel. Šiesty skončil Nemec Hülkenberg a siedmy Mexičan Perez, obaja z Force India. Na ôsmom mieste prešiel cieľom Vettel. Tradične na najlepších nestačili ani tentoraz monoposty Ferrari – deviaty skončil Alonso a desiaty Räikkönen.

Novým majstrom sveta je po Abú Dhabí Hamilton z mercedesu. Po druhý raz v kariére, keď prvý titul získal v roku 2008. Možno povedať, že Brit titul získal zaslúžene, keď z 19 podujatí seriálu vyhral až jedenásť. Rosberg na druhom mercedese zvíťazil v sezóne päťkrát a je druhý. Titul pre Hamiltona je aj podľa tejto matematiky v správnych rukách, aj keď ďaleko k nemu nemal ani Rosberg. Záver seriálu mal však britský jazdec objektívne lepší, a to rozhodlo.

Nadvláda tímu Mercedes od začiatku sezóny bola taká veľká, že iné tímy, vrátane Red Bullu či Ferrari, naň jednoducho nemali. Hádam až na Williams, ktorý sa mercedesom priblížil výkonom, aerodynamikou, rýchlosťou i jazdnými vlastnosťami. Ak k tomu prirátame aj výkony jazdcov Bottasa a Massu, bol Williams pre Mercedes vlastne jediným vážnym konkurentom.

Výsledky Veľkej ceny Abú Dhabí

1. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes1:39:02,619 hod
2. Felipe MassaBraz./Williams+2,5 s
3. Valtteri BottasFín./Williams+28,8
4. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+37,2
5. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+1:00,3 min
6. Nico HülkenbergNem./Force India+1:02,1
7. Sergio PerezMex./Force India+1:11,0
8. Sebastian VettelNem./Red Bull+1:12,0
9. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+1:25,8
10. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+1:27,8
11. Kevin MagnussenDán./McLaren+1:30,3
12. Jean-Eric VergneToro Rosso+1:31,9
13. Romain GrosjeanFranc./Lotus-1 kolo
14. Nico RosbergNem./Mercedes-1 kolo
15. Esteban GutierrezMex./Sauber-1 kolo
16. Adrian SutilNem./Sauber-1 kolo
17. Will StevensV. Brit./Caterham-1 kolo

Preteky nedokončili

Kamui KobayashiJap./Caterham
Pastor MaldonadoVenez./Lotus
Daniel KvjatRus./Toro Rosso

Konečné poradie jazdcov v seriáli majstrovstiev sveta F1

1. Lewis Hamilton384 – majster sveta
2. Nico Rosberg317
3. Daniel Ricciardo238
4. Valtteri Bottas186
5. Sebastian Vettel167
6. Fernando Alonso161
7. Felipe Massa134
8. Jenson Button126
9. Nico Hülkenberg96
10. Sergio Perez59
11. Kevin Magnussen55
12. Kimi Räikkönen55
13. Jean-Eric Vergne22
14. Romain Grosjean8
15. Daniil Kvjat8
16. Pastor Maldonado2
17. Jules Bianchi2
18. Adrian Sutil0
19. Esteban Gutierrez0
20. Max Chilton0
21. Marcus Ericsson0
22. Kamui Kobayashi0
23. Andre Lotterer0
24. Will Stevens0

Konečné poradie tímov – Pohár konštruktérov

1. Mercedes701 bodov
2. Red Bull405
3. Williams320
4. Ferrari216
5. McLaren181
6. Force India155
7. Toro Rosso30
8. Lotus10
9. Marussia0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.