Hungaroring: pohroma favoritov

Utorok, 05 august 2008

Veľká cena Maďarska formuly 1 sa počas víkendu jazdila už 23. raz na okruhu Hungaroring neďaleko Budapešti. Jej priebeh bol relatívne pokojný, ale nakoniec sa predsa len dostali k slovu prekvapenia s premiérovým víťazstvom Kovalainena na McLarene, prvým pódiom Glocka na Toyote a povinným tretím miestom Raikkonena na Ferrari.

Hungaroring Hungaroring

Najlepšie postavenie na štarte si v kvalifikácii vyjazdili jazdci McLarenu Hamilton a vedľa neho sa na druhú pozíciu postavil Kovalainen. Massa a Kubica tvorili druhý rad, tretí Glock a Räikkönen. Vo štvrtom rade stáli Alonso a Webber a prvú desiatku v piatom rade uzatvárali Trulli a Piquet. Lotériou pred pretekmi bola voľba zmesi pneumatík. Na štartový rošt sa všetci postavili s pneumatikami s tvrdšou zmesou, len Coulthard mal obuté pneumatiky s mäkšou zmesou.

Robert Kubica bol na Hungaroringu takpovediac domácim jazdcom – 50 tisíc poľských fanúšikov "prehrmelo" krížom cez Slovensko, aby podporili svojho miláčika, víťaza tohtoročnej kanadskej Grand prix. Po slabších výsledkoch z ostatných podujatí, keď ho dobrými výkonmi vystriedal spolujazdec Nick Heidfeld, očakávali mnohí Robertov návrat do formy.

Počas sobotňajšej kvalifikácie mal obrovskú smolu Heidfeld, ktorého v záverečnom rýchlom kole prvej časti blokoval Bourdais na Toro Rosso a Nemec tesne nepostúpil ďalej. Komisári nerozhodli o Francúzovej penalizácii okamžite, ale až po kvalifikácii, takže pilot BMW-Sauber nedostal príležitosť bojovať ďalej a posun na štarte o jedno miesto na štrnástu priečku nebol dostatočným zadosťučinením. Na rozdiel od neho bol Kubica v kvalifikácii suverénnejší a štvrtá priečka bola nádejou, že v pretekoch môže byť opäť rýchly.

Hungaroring

Štart skvele vyšiel Massovi, keď sa hneď dostal pred Hamiltona i Kovalainena. Druhý jazdec Ferrari Räikkönen, naopak, klesol zo šiesteho na siedme miesto. Massa po desatinách sekundy zvyšoval svoj náskok a krátko pred svojou prvou návštevou boxov v 18. kole mal už k dobru približne tri a pol sekundy. Náskok i vedúce postavenie si udržal aj po tom, ako postupne navštívili boxy aj ostatní pretekári. Massa si udržiaval malý náskok pred Hamiltonom, ktorý však mal potom veľký problém s ľavou prednou pneumatikou, zašiel do boxov a zvyšok pretekov, až 28 kôl, musel odjazdiť na mäkšej zmesi.

Ani zastávka v boxoch Massu nepribrzdila a vyzeralo to tak, že preteky, v ktorých viedol od začiatku, bez problémov vyhrá. Tri kolá pred koncom sa však stalo to, čo nikto u Ferrari nečakal a čo sa v tejto stajni už dávno-dávno nestalo. Massa a jeho monopost zostali stáť na trati po poruche motora a bolo po nádeji na prvenstvo v pretekoch i na celkové vedenie. Ak by Massa bol na Hungarogingu vyhral, bol by sa dostal do čela priebežného bodovania v seriáli majstrovstiev sveta a jeho šance na titul by sa rapídne zvýšili.

Vedenie po odstúpení Massu prevzal Kovalainen, druhý jazdil prekvapujúco Glock na Toyote a na tretiu priečku sa prebojoval Räikkönen. V takomto poradí prešli aj cieľom. Prémiové víťazstvo v kariére tak získal Kovalainen, prémiové pódium nováčik seriálu Nemec Glock a Räikkönen si tretím miestom trošku polepšil bodovo. Štvrtý skončil Alonso, piaty Hamilton a šiesty Piquet. Dva a jeden bod za siedme a ôsme miesto získali ešte Trulli a Kubica.

Poliakovi chýbala tentoraz rýchlosť a mal problémy aj s priľnavosťou, auto bolo silne pretáčavé a tak nedokázal ísť naplno. Po tvrdom boji s vlastným monopostom je jediný získaný bod malým zadosťučinením. Inú stratégiu zvolil tím pre Heidfelda. Štartoval z druhej polovice pola s autom naplneným palivom po okraj na jedinú zastávku v boxoch. Ukázalo sa to veľmi náročné a nedarilo sa mu držať krok s konkurenciou. Preteky v Maďarsku tomuto tímu jednoducho nesadli. Ani jeden z pilotov nebol schopný dosahovať časy, aké po piatku a sobote očakávali.

Lepší deň ako BMW-Sauber mal tím Toyoty. Glock obsadil vynikajúce druhé miesto a úspech zavŕšil siedmym miestom Trulli. Timo Glock takto komentoval v cieli svoje pocity: "Úžasné. Nemohol som tomu uveriť, keď Felipemu odišiel motor a ja som sa posunul na druhé miesto. Získať v prvom roku umiestnenie na stupňoch víťazov je fantastické. Keď som v spätných zrkadlách zahliadol Kimiho, bolo mi jasné, že nesmiem urobiť nijakú chybu. Tento víkend je pre mňa viac ako náhrada za Hockenheim, kde som nie vlastnou vinou havaroval."

Ďalšie preteky seriálu F1 sú na programe 24. augusta na novom okruhu v španielskej Valencii.

Výsledky

1. Heikki KOVALAINENMcLaren-Mercedes1:37:27,07 hod
2. Timo GLOCKToyota+11,06 s
3. Kimi RAIKKONENFerrari+16,86
4. Fernando ALONSORenault+21,61
5. Lewis HAMILTONMcLaren-Mercedes+23,05
6. Nelson PIQUETRenault+32,29
7. Jarno TRULLIToyota+36,45
8. Robert KUBICABMW-Sauber+48,32
9. Mark WEBBERRed Bull+58,83
10. Nick HEIDFELDBMW-Sauber+1:07,71 min
11. David COULTHARDRed Bull+1:10,41
12. Jenson BUTTONHonda+1 kolo
13. Kazuki NAKAJIMAWilliams+1 kolo
14. Nico ROSBERGWilliams+1 kolo
15. Giancarlo FISICHELLAForce India+1 kolo
16. Rubens BARRICHELLOHonda+2 kolá
17. Sebastien BOURDAISToro Rosso+3 kolá
18. Felipe MASSAFerrari+3 kolá

Najrýchlejšie kolo

Kimi Räikkönen - Ferrari - 1:21,19

Priebežné poradie jazdcov

1. L. HAMILTON62 bodov
2. K. RAIKKONEN57
3. F. MASSA54
4. R. KUBICA49
5. N. HEIDFELD41
6. H.KOVALAINEN38
7. J.TRULLI22
8. M.WEBBER18
9. F.ALONSO18
10. N.PIQUET13
11. T.GLOCK13
12. R.BARRICHELLO11
13. N.ROSBERG8
14. K.NAKAJIMA8
15. D.COULTHARD6
16. S.VETTEL6
17. J.BUTTON3
18. S.BOURDAIS2

Priebežné poradie tímov

1. FERRARI111 bodov
2. McLAREN100
3. BMW-SAUBER90
4. TOYOTA35
5. RENAULT31
6. RED BULL24
7. WILLIAMS16
8. HONDA14
9. TORO ROSSO8

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW, Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.