Hungaroring: pohroma favoritov

Utorok, 05 august 2008

Veľká cena Maďarska formuly 1 sa počas víkendu jazdila už 23. raz na okruhu Hungaroring neďaleko Budapešti. Jej priebeh bol relatívne pokojný, ale nakoniec sa predsa len dostali k slovu prekvapenia s premiérovým víťazstvom Kovalainena na McLarene, prvým pódiom Glocka na Toyote a povinným tretím miestom Raikkonena na Ferrari.

Hungaroring Hungaroring

Najlepšie postavenie na štarte si v kvalifikácii vyjazdili jazdci McLarenu Hamilton a vedľa neho sa na druhú pozíciu postavil Kovalainen. Massa a Kubica tvorili druhý rad, tretí Glock a Räikkönen. Vo štvrtom rade stáli Alonso a Webber a prvú desiatku v piatom rade uzatvárali Trulli a Piquet. Lotériou pred pretekmi bola voľba zmesi pneumatík. Na štartový rošt sa všetci postavili s pneumatikami s tvrdšou zmesou, len Coulthard mal obuté pneumatiky s mäkšou zmesou.

Robert Kubica bol na Hungaroringu takpovediac domácim jazdcom – 50 tisíc poľských fanúšikov "prehrmelo" krížom cez Slovensko, aby podporili svojho miláčika, víťaza tohtoročnej kanadskej Grand prix. Po slabších výsledkoch z ostatných podujatí, keď ho dobrými výkonmi vystriedal spolujazdec Nick Heidfeld, očakávali mnohí Robertov návrat do formy.

Počas sobotňajšej kvalifikácie mal obrovskú smolu Heidfeld, ktorého v záverečnom rýchlom kole prvej časti blokoval Bourdais na Toro Rosso a Nemec tesne nepostúpil ďalej. Komisári nerozhodli o Francúzovej penalizácii okamžite, ale až po kvalifikácii, takže pilot BMW-Sauber nedostal príležitosť bojovať ďalej a posun na štarte o jedno miesto na štrnástu priečku nebol dostatočným zadosťučinením. Na rozdiel od neho bol Kubica v kvalifikácii suverénnejší a štvrtá priečka bola nádejou, že v pretekoch môže byť opäť rýchly.

Hungaroring

Štart skvele vyšiel Massovi, keď sa hneď dostal pred Hamiltona i Kovalainena. Druhý jazdec Ferrari Räikkönen, naopak, klesol zo šiesteho na siedme miesto. Massa po desatinách sekundy zvyšoval svoj náskok a krátko pred svojou prvou návštevou boxov v 18. kole mal už k dobru približne tri a pol sekundy. Náskok i vedúce postavenie si udržal aj po tom, ako postupne navštívili boxy aj ostatní pretekári. Massa si udržiaval malý náskok pred Hamiltonom, ktorý však mal potom veľký problém s ľavou prednou pneumatikou, zašiel do boxov a zvyšok pretekov, až 28 kôl, musel odjazdiť na mäkšej zmesi.

Ani zastávka v boxoch Massu nepribrzdila a vyzeralo to tak, že preteky, v ktorých viedol od začiatku, bez problémov vyhrá. Tri kolá pred koncom sa však stalo to, čo nikto u Ferrari nečakal a čo sa v tejto stajni už dávno-dávno nestalo. Massa a jeho monopost zostali stáť na trati po poruche motora a bolo po nádeji na prvenstvo v pretekoch i na celkové vedenie. Ak by Massa bol na Hungarogingu vyhral, bol by sa dostal do čela priebežného bodovania v seriáli majstrovstiev sveta a jeho šance na titul by sa rapídne zvýšili.

Vedenie po odstúpení Massu prevzal Kovalainen, druhý jazdil prekvapujúco Glock na Toyote a na tretiu priečku sa prebojoval Räikkönen. V takomto poradí prešli aj cieľom. Prémiové víťazstvo v kariére tak získal Kovalainen, prémiové pódium nováčik seriálu Nemec Glock a Räikkönen si tretím miestom trošku polepšil bodovo. Štvrtý skončil Alonso, piaty Hamilton a šiesty Piquet. Dva a jeden bod za siedme a ôsme miesto získali ešte Trulli a Kubica.

Poliakovi chýbala tentoraz rýchlosť a mal problémy aj s priľnavosťou, auto bolo silne pretáčavé a tak nedokázal ísť naplno. Po tvrdom boji s vlastným monopostom je jediný získaný bod malým zadosťučinením. Inú stratégiu zvolil tím pre Heidfelda. Štartoval z druhej polovice pola s autom naplneným palivom po okraj na jedinú zastávku v boxoch. Ukázalo sa to veľmi náročné a nedarilo sa mu držať krok s konkurenciou. Preteky v Maďarsku tomuto tímu jednoducho nesadli. Ani jeden z pilotov nebol schopný dosahovať časy, aké po piatku a sobote očakávali.

Lepší deň ako BMW-Sauber mal tím Toyoty. Glock obsadil vynikajúce druhé miesto a úspech zavŕšil siedmym miestom Trulli. Timo Glock takto komentoval v cieli svoje pocity: "Úžasné. Nemohol som tomu uveriť, keď Felipemu odišiel motor a ja som sa posunul na druhé miesto. Získať v prvom roku umiestnenie na stupňoch víťazov je fantastické. Keď som v spätných zrkadlách zahliadol Kimiho, bolo mi jasné, že nesmiem urobiť nijakú chybu. Tento víkend je pre mňa viac ako náhrada za Hockenheim, kde som nie vlastnou vinou havaroval."

Ďalšie preteky seriálu F1 sú na programe 24. augusta na novom okruhu v španielskej Valencii.

Výsledky

1. Heikki KOVALAINENMcLaren-Mercedes1:37:27,07 hod
2. Timo GLOCKToyota+11,06 s
3. Kimi RAIKKONENFerrari+16,86
4. Fernando ALONSORenault+21,61
5. Lewis HAMILTONMcLaren-Mercedes+23,05
6. Nelson PIQUETRenault+32,29
7. Jarno TRULLIToyota+36,45
8. Robert KUBICABMW-Sauber+48,32
9. Mark WEBBERRed Bull+58,83
10. Nick HEIDFELDBMW-Sauber+1:07,71 min
11. David COULTHARDRed Bull+1:10,41
12. Jenson BUTTONHonda+1 kolo
13. Kazuki NAKAJIMAWilliams+1 kolo
14. Nico ROSBERGWilliams+1 kolo
15. Giancarlo FISICHELLAForce India+1 kolo
16. Rubens BARRICHELLOHonda+2 kolá
17. Sebastien BOURDAISToro Rosso+3 kolá
18. Felipe MASSAFerrari+3 kolá

Najrýchlejšie kolo

Kimi Räikkönen - Ferrari - 1:21,19

Priebežné poradie jazdcov

1. L. HAMILTON62 bodov
2. K. RAIKKONEN57
3. F. MASSA54
4. R. KUBICA49
5. N. HEIDFELD41
6. H.KOVALAINEN38
7. J.TRULLI22
8. M.WEBBER18
9. F.ALONSO18
10. N.PIQUET13
11. T.GLOCK13
12. R.BARRICHELLO11
13. N.ROSBERG8
14. K.NAKAJIMA8
15. D.COULTHARD6
16. S.VETTEL6
17. J.BUTTON3
18. S.BOURDAIS2

Priebežné poradie tímov

1. FERRARI111 bodov
2. McLAREN100
3. BMW-SAUBER90
4. TOYOTA35
5. RENAULT31
6. RED BULL24
7. WILLIAMS16
8. HONDA14
9. TORO ROSSO8

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW, Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5