Hungaroring: pohroma favoritov

Utorok, 05 august 2008

Veľká cena Maďarska formuly 1 sa počas víkendu jazdila už 23. raz na okruhu Hungaroring neďaleko Budapešti. Jej priebeh bol relatívne pokojný, ale nakoniec sa predsa len dostali k slovu prekvapenia s premiérovým víťazstvom Kovalainena na McLarene, prvým pódiom Glocka na Toyote a povinným tretím miestom Raikkonena na Ferrari.

Hungaroring Hungaroring

Najlepšie postavenie na štarte si v kvalifikácii vyjazdili jazdci McLarenu Hamilton a vedľa neho sa na druhú pozíciu postavil Kovalainen. Massa a Kubica tvorili druhý rad, tretí Glock a Räikkönen. Vo štvrtom rade stáli Alonso a Webber a prvú desiatku v piatom rade uzatvárali Trulli a Piquet. Lotériou pred pretekmi bola voľba zmesi pneumatík. Na štartový rošt sa všetci postavili s pneumatikami s tvrdšou zmesou, len Coulthard mal obuté pneumatiky s mäkšou zmesou.

Robert Kubica bol na Hungaroringu takpovediac domácim jazdcom – 50 tisíc poľských fanúšikov "prehrmelo" krížom cez Slovensko, aby podporili svojho miláčika, víťaza tohtoročnej kanadskej Grand prix. Po slabších výsledkoch z ostatných podujatí, keď ho dobrými výkonmi vystriedal spolujazdec Nick Heidfeld, očakávali mnohí Robertov návrat do formy.

Počas sobotňajšej kvalifikácie mal obrovskú smolu Heidfeld, ktorého v záverečnom rýchlom kole prvej časti blokoval Bourdais na Toro Rosso a Nemec tesne nepostúpil ďalej. Komisári nerozhodli o Francúzovej penalizácii okamžite, ale až po kvalifikácii, takže pilot BMW-Sauber nedostal príležitosť bojovať ďalej a posun na štarte o jedno miesto na štrnástu priečku nebol dostatočným zadosťučinením. Na rozdiel od neho bol Kubica v kvalifikácii suverénnejší a štvrtá priečka bola nádejou, že v pretekoch môže byť opäť rýchly.

Hungaroring

Štart skvele vyšiel Massovi, keď sa hneď dostal pred Hamiltona i Kovalainena. Druhý jazdec Ferrari Räikkönen, naopak, klesol zo šiesteho na siedme miesto. Massa po desatinách sekundy zvyšoval svoj náskok a krátko pred svojou prvou návštevou boxov v 18. kole mal už k dobru približne tri a pol sekundy. Náskok i vedúce postavenie si udržal aj po tom, ako postupne navštívili boxy aj ostatní pretekári. Massa si udržiaval malý náskok pred Hamiltonom, ktorý však mal potom veľký problém s ľavou prednou pneumatikou, zašiel do boxov a zvyšok pretekov, až 28 kôl, musel odjazdiť na mäkšej zmesi.

Ani zastávka v boxoch Massu nepribrzdila a vyzeralo to tak, že preteky, v ktorých viedol od začiatku, bez problémov vyhrá. Tri kolá pred koncom sa však stalo to, čo nikto u Ferrari nečakal a čo sa v tejto stajni už dávno-dávno nestalo. Massa a jeho monopost zostali stáť na trati po poruche motora a bolo po nádeji na prvenstvo v pretekoch i na celkové vedenie. Ak by Massa bol na Hungarogingu vyhral, bol by sa dostal do čela priebežného bodovania v seriáli majstrovstiev sveta a jeho šance na titul by sa rapídne zvýšili.

Vedenie po odstúpení Massu prevzal Kovalainen, druhý jazdil prekvapujúco Glock na Toyote a na tretiu priečku sa prebojoval Räikkönen. V takomto poradí prešli aj cieľom. Prémiové víťazstvo v kariére tak získal Kovalainen, prémiové pódium nováčik seriálu Nemec Glock a Räikkönen si tretím miestom trošku polepšil bodovo. Štvrtý skončil Alonso, piaty Hamilton a šiesty Piquet. Dva a jeden bod za siedme a ôsme miesto získali ešte Trulli a Kubica.

Poliakovi chýbala tentoraz rýchlosť a mal problémy aj s priľnavosťou, auto bolo silne pretáčavé a tak nedokázal ísť naplno. Po tvrdom boji s vlastným monopostom je jediný získaný bod malým zadosťučinením. Inú stratégiu zvolil tím pre Heidfelda. Štartoval z druhej polovice pola s autom naplneným palivom po okraj na jedinú zastávku v boxoch. Ukázalo sa to veľmi náročné a nedarilo sa mu držať krok s konkurenciou. Preteky v Maďarsku tomuto tímu jednoducho nesadli. Ani jeden z pilotov nebol schopný dosahovať časy, aké po piatku a sobote očakávali.

Lepší deň ako BMW-Sauber mal tím Toyoty. Glock obsadil vynikajúce druhé miesto a úspech zavŕšil siedmym miestom Trulli. Timo Glock takto komentoval v cieli svoje pocity: "Úžasné. Nemohol som tomu uveriť, keď Felipemu odišiel motor a ja som sa posunul na druhé miesto. Získať v prvom roku umiestnenie na stupňoch víťazov je fantastické. Keď som v spätných zrkadlách zahliadol Kimiho, bolo mi jasné, že nesmiem urobiť nijakú chybu. Tento víkend je pre mňa viac ako náhrada za Hockenheim, kde som nie vlastnou vinou havaroval."

Ďalšie preteky seriálu F1 sú na programe 24. augusta na novom okruhu v španielskej Valencii.

Výsledky

1. Heikki KOVALAINENMcLaren-Mercedes1:37:27,07 hod
2. Timo GLOCKToyota+11,06 s
3. Kimi RAIKKONENFerrari+16,86
4. Fernando ALONSORenault+21,61
5. Lewis HAMILTONMcLaren-Mercedes+23,05
6. Nelson PIQUETRenault+32,29
7. Jarno TRULLIToyota+36,45
8. Robert KUBICABMW-Sauber+48,32
9. Mark WEBBERRed Bull+58,83
10. Nick HEIDFELDBMW-Sauber+1:07,71 min
11. David COULTHARDRed Bull+1:10,41
12. Jenson BUTTONHonda+1 kolo
13. Kazuki NAKAJIMAWilliams+1 kolo
14. Nico ROSBERGWilliams+1 kolo
15. Giancarlo FISICHELLAForce India+1 kolo
16. Rubens BARRICHELLOHonda+2 kolá
17. Sebastien BOURDAISToro Rosso+3 kolá
18. Felipe MASSAFerrari+3 kolá

Najrýchlejšie kolo

Kimi Räikkönen - Ferrari - 1:21,19

Priebežné poradie jazdcov

1. L. HAMILTON62 bodov
2. K. RAIKKONEN57
3. F. MASSA54
4. R. KUBICA49
5. N. HEIDFELD41
6. H.KOVALAINEN38
7. J.TRULLI22
8. M.WEBBER18
9. F.ALONSO18
10. N.PIQUET13
11. T.GLOCK13
12. R.BARRICHELLO11
13. N.ROSBERG8
14. K.NAKAJIMA8
15. D.COULTHARD6
16. S.VETTEL6
17. J.BUTTON3
18. S.BOURDAIS2

Priebežné poradie tímov

1. FERRARI111 bodov
2. McLAREN100
3. BMW-SAUBER90
4. TOYOTA35
5. RENAULT31
6. RED BULL24
7. WILLIAMS16
8. HONDA14
9. TORO ROSSO8

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW, Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.