Hungaroring prial Hamiltonovi

Utorok, 28 júl 2009

Veľkú cenu Maďarska v pretekoch formuly 1 na okruhu Hungaroring vyhral prekvapujúco Lewis Hamilton na monoposte McLaren Mercedes. Za ním na druhom mieste prešiel cieľom Kimi Räikkönen a tretí skončil Mark Webber.

Räikkonen, Hamilton ako víťaz a Weber
Räikkonen, Hamilton ako víťaz a Weber – netradičná zostava na stupni víťazov

Možno viac ako o Hamiltonovom víťazstve sa na Veľkej cene Maďarska hovorilo o ťažkej nehode, ktorá v kvalifikácii pretekov stretla Felipe Massu. Pilot Ferrari utrpel v druhej časti kvalifikácie zranenie z odlietavajúcej kovovej časti monopostu Rubensa Barrichellu, spôsobila Massovi tržnú ranu na tvári, otras mozgu a zlomeninu lebečnej kosti. Na štart tak nastúpilo v nedeľu len 19 monopostov, na ktoré čakalo 70 okruhov kľukatej trate Hungaroringu.

Kvalifikáciu vyhral Fernando Alonso, po prvý raz odvtedy, čo sa znovu vrátil do tímu Renault. Podarilo sa mu získať pole position s ľahkým monopostom a podľa všetkého s nie najlepšou stratégiou troch predpokladaných zastávok v boxoch. Vedľa Alonsa stál na štarte Vettel, za nimi Webber a Hamilton, Rosberg a Kovalainen, Räikkönen a Button, Nakajima, Buemi a ďalší. Barrichello stál na štarte na pozícii číslo 13. A keďže kvalifikácia nevyšla ani Butonovi, bolo jasné, že monoposty Brawn GP nebudú hrať prvé husle.

Alonzo aj najlepšie odštartoval, za neho sa zaradili Webber, Hamilton a Räikkönen. Vettel si neudržal pozíciu a prepadol sa dozadu až Kovalainena. Hamilton sa potom v piatom kole dostal pred Webbera na druhé miesto a dal sa stíhať vedúceho Alonsa. Ten v 12. kole zamieril do boxov, po výjazde znovu na trať mal problém s pneumatikou na pravom prednom kolese, ktoré mu vzápätí aj odletelo. Smoliar Alonso sa pomaly "doplazil" do boxov, vyšiel znovu na trať, potom však z pretekov odstúpil.

štart veľkej ceny Maďarska
Boj o pozície po štarte skrývajú v sebe náboj napätia, ale nebezpečenstvo z havárie

Hamilton prevzal jeho vedúcu pozíciu, ktorú si udržal až do cieľa. O ďalšie miesta bojovali Webber a Räikkönen, ktorí si neskôr svoje pozície vymenili. Räikkönen si druhé miesto udržal až do cieľa, Webber prišiel do cieľa tretí. Za ním potom Kavalainen a Rosberg. Šiesty bol pilot Toyoty Timo Glock, siedmy Button na Brawne GP. Posledné bodované miesto patrilo druhej Toyote s jazdcom Trullim. Desiatku uzatvárali Nakajima na Williamse a druhý jazdec Brawnu GP Barrichello.

Výsledky Veľkej ceny Maďarska

1. Lewis HAMILTONMcLaren-Mercedes1:38:23,876 hod
2. Kimi RAIKKONENFerrari+11,529 s
3. Mark WEBBERRed Bull16,886
4. Nico ROSBERGWilliams26,967
5. Heikki KOVALAINENMcLaren-Mercedes34,392
6. Timo GLOCKToyota35,237
7. Jenson BUTTONBrawn-Mercedes55,088
8. Jarno TRULLIToyota+1:08,172 min
9. Kazuki NAKAJIMAWilliams+1:08,774
10. Rubens BARRICHELLOBrawn-Mercedes+1:09,256
11. Nick HEIDFELDBMW Sauber+1:10,612
12. Nelson PIQUETRenault+1:11,512
13. Robert KUBICABMW Sauber+1:14,046
14. Giancarlo FISICHELLAForce India- 1 kolo
15. Jamie ALGUERSUARIToro Rosso- 1 kolo
16. Sebastien BUEMIToro Rosso- 1 kolo

Preteky nedokončili

  • A. Sutil
  • F. Alonso
  • S. Vettel

Priebežné poradie jazdcov

1. J.BUTTON70 bodov
2. M.WEBBER51,5
3. S.VETTEL47
4. R.BARRICHELLO44
5. N.ROSBERG25,5
6. J.TRULLI22,5
7. F.MASSA22
8. L.HAMILTON19
9. K.RAIKKONEN18
10. T.GLOCK16
11. F.ALONSO13
12. H.KOVALAINEN9
13. N.HEIDFELD6
14. S.BUEMI3
15. R.KUBICA2
16. S.BOURDAIS2

Priebežné poradie tímov

1. BRAWN GP114 b.
2. RED BULL98,5
3. FERRARI40
4. TOYOTA38,5
5. McLAREN28
6. WILLIAMS25,5
7. RENAULT13
8. BMW SAUBER8
9. TORO ROSSO5

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.