Monaco: šou jedného muža

Utorok, 26 máj 2009

Kto v Monte Carlo, meste herní a boháčov, očakával dramatické preteky, bol skôr sklamaný ako nadšený. Šieste preteky seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 boli dosť jednotvárne a opraty aj tentoraz pevne držali v rukách piloti tímu Brawn GP. Už piaty raz v tejto sezóne zvíťazil Jenson Button, pred tímovým spolujazdcom Rubensom Barrichellom. Tretí bol v cieli minuloročný majster sveta Räikkönen zo stajne Ferrari.

Jenson Button
Víťazi: šťastní Jenson Button a Rubens Berrichello, "chladný" Kimmi Räikkönen

Už kvalifikácia v uliciach slávneho mesta naznačila možnosti jazdcov a tímov. Muziku tvrdili oba monoposty Brawn GP. Prvé miesto na štarte si vybojoval víťaz predchádzajúcich štyroch veľkých cien Button. Medzi neho a tretieho Barrichella sa postavil prekvapujúco Räikkönen na Ferrari. Nasledoval Vettel z tímu Red Bull a druhý pilot Ferrari Massa. Bezoblačné počasie a teplota nad dvadsať stupňov navrávali, že minuloročná upršaná Veľká cena Monaca sa opakovať nebude a keďže v uliciach hlavného mesta monackého kniežatstva sa ťažko predbieha, víťaza bolo treba hľadať medzi prvými piatimi z kvalifikácie. Hamilton mal v kvalifikácii haváriu a navyše menil aj prevodovku, takže štartoval úplne zozadu. A nedarilo sa ani jazdcom BMW Sauber, ani Toyotám.

Štart vyšiel Buttonovi, ale aj Barrichellovi, ktorý sa už pred prvou zákrutou dostal pred Räikkönena. Vettel zostal štvrtý a Massa piaty. Rosberg, ktorý bol najrýchlejší v tréningu pred kvalifikáciou, jazdil na šiestom mieste, Kovalainen na siedmom a Webber na ôsmom. Ak niekto očakával Hamiltonovu stíhaciu jazdu zo zadných pozícii, bol sklamaný, pretože bývalý majster sveta krúžil vzadu. Podobne bol na tom aj Kubica z BMW Sauber a o nič lepšie neboli ani Kubicov tímový spolujazdec Heidfeld, či Trulli a Glock z Toyoty. Trochu vzruchu vniesol do pretekov predbiehací manéver Massu. Pri pokuse dostať sa pred Vettela nezvládol "šikanu", čo využil Rosberg a dostal sa pred neho.

Dramatickejšie chvíle však prišli o niečo neskôr, keď sa pred Vettela dostalo viacero jazdcov. Vyzeralo to tak, akoby mladému Nemcovi ulice Monte Carla príliš nesedeli a zamieril do boxov. Vzápätí došlo ku kolízii medzi Buemim a Piquetom a pre oboch sa preteky skončili. Vettel sa vrátil, ale krátko na to aj on havaroval a bol tretím jazdcom, ktorý z pretekov musel odstúpiť. Neskôr pre poruchu svojho monopostu skončil aj Poliak Kubica. Aj po zastávkach v boxoch jazdili na čele Buttom, Barrichello a Räikkönen. Na štvrtú priečku postúpil Massa, piaty jazdil Webber a šiesty Rosberg. V druhej polovici pretekov havaroval Kovalainen a bol ďalším jazdcom, ktorý z pretekov odstúpil, v predposlednom kole havaroval aj Nakajima (Williams).

Jenson Button
Jenson Button kraľoval aj v uliciach Monte Carla, za ním je Barrichello a Räikkönen

Záver Veľkej ceny Monaca už nepriniesol zásadnejšie zmeny. Vari iba to, že Alonso vďaka len jednej zastávke v boxoch prešiel cieľom na siedmom mieste a jeden bod za ôsme miesto patrí Bourdaisovi. Fisichella bol celkom blízko k prvému bodu v histórii indického tímu, skončil však so stratou necelých dvoch sekúnd na nebodovanom deviatom mieste. V týchto pretekoch sa viditeľne zlepšili monoposty Ferrari, tím Brawn GP kraľuje ďalej a v Monacu sklamali McLareny, BMW Sauber, Toyoty a čiastočne aj Red Bull, resp. jeho jazdec Vettel.

Najbližšie preteky seriálu formuly 1 sú na programe 7. júna v Istanbule ako Veľká cena Turecka.

Výsledky Veľkej ceny Monaca

1. Jenson Button Brawn GP 1:40:44,282 hod
2. Rubens Barrichello Brawn GP + 7,666 s
3. Kimi Räikkönen Ferrari + 13,442
4. Felipe Massa Ferrari + 15,110
5. Mark Webber Red Bull + 15,730
6. Nico Rosberg Williams + 33,586
7. Fernando Alonso Renault + 37,839
8. Sébastien Bourdais Toro Rosso + 1:03,100 min
9. Giancarlo Fisichella Force India + 1:05,000
10. Timo Glock Toyota - 1 kolo
11. Nick Heidfeld BMW Sauber - 1 kolo
12. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes - 1 kolo
13. Jarno Trulli Toyota - 1 kolo
14. Adrian Sutil Force India - 1 kolo
15. Kazuki Nakajima Williams - 2 kolá

Preteky nedokončili

Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes
Robert Kubica BMW Sauber
Sebastina Vettel Red Bull
Nelson Piquet jr. Renault
Sébastien Buemi Toro Rosso

Priebežné poradie jazdcov

1. J.Button 51 bodov
2. R.Barrichello 35
3. S.Vettel 23
4. M.Webber 19,5
5. J.Trulli 14,5
6. T.Glock 12
7. F.Alonso 11
8. K.Räikkönen 9
9. L.Hamilton 9
10. F. Massa 8
11. N.Rosberg 7,5
12. N.Heidfeld 6
13. H.Kovalainen 4
14. S.Buemi 3
15. S.Bourdais 2

Priebežné poradie v Pohári konštruktérov

1. Brawn GP 86 bodov
2. Red Bull 42,5
3. Toyota 26,5
4. Ferrari 17,0
5. McLaren 13,0
6. Renault 11
7. Williams 7,5
8. BMW Sauber 6
9. Toro Rosso 5

Autor: J. Goldberger
Foto: f1-live
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.