Monza: Barrichello prvý, Hamilton havaroval

Štvrtok, 17 september 2009

Stratég Ross Brawn a jeho monoposty s jazdcami Barichellom a Buttonom ovládli Veľkú cenu Talianska v Monze. Brazílčan vyhral už druhú veľkú cenu za sebou, Button skončil druhý, Hamiltom po veľkej chybe havaroval v poslednom kole a otvoril tak cestu na stupne víťazov pre Räikkönena.

Rubens Barrichello
Rubens Barrichello v tíme Brawn GP omladol a ako 37ročný prežíva veľmi úspešnú sezónu

Taktika Rossa Brawn na Veľkej cene Talianska vrátila tím na začiatok tohtoročnej série majstrovstiev sveta formuly 1, kedy tím Brawn GP a jeho jazdec Jenson Button vyhrával jednu veľkú cenu za druhou. Piatimi víťazstvami sa stal bezkonkurenčne už vtedy jednoznačným a takmer jediným kandidátom na titul majstra sveta týchto rýchlych monopostov. Potom prišiel menší ústup, náskok monopostov Brawn GP ostatné tímy, najmä Red Bull, dohnali a dokonca sa okolo brawnov s ľahkosťou prehnali. Brawny sa však znovu vrátili.

Vlastne na stupne víťazov ich vrátil druhý jazdec tímu Rubens Barrichello. Vyhral už vo Valencii a teraz aj v Taliansku na Monze znovu potvrdil, že aj vo veku 37 rokov je skvelým jazdcom a na tomto okruhu zvíťazil už po tretí raz v kariére. Dobre mu asistoval Button, ktorý skončil hneď za ním. Barrichello tak znížil Battonov náskok v priebežnom hodnotení seriálu majstrovstiev sveta len o dva body – na 16 bodov. Do konca seriálu však ešte zostáva odjazdiť štvoro pretekov a stať ešte môže všeličo. Takmer isté však je, že najväčšími kandidátmi na titul majstra sveta zostávajú práve Button a Barrichello.

Preteky v Monze vyhral tím Brawn GP vlastne už v kvalifikácii. Natankoval do oboch monopostov viac paliva tak, aby jazdcom stačila jedna zastávka v boxoch. Nešlo im v kvalifikácii o prvý rad na štarte, pretože Ferrari i McLaren používajú systém KERS a v prvej zákrute by vďaka nemu i tak boli skôr. Piate a šieste miesto na štartovom rošte pre Barrichella a Buttona bolo optimálne na neskorší útok na prvé pozície. Tento plán stratéga Rosso Brawna vyšiel na sto percent a oba Brawny prišli do cieľa ako prvé. Hamiltom jazdil tretí, v závere, keď si robil chuť na druhú priečku a snažil sa o nemožné – dohnať druhého Buttona, zbytočne havaroval a prepustil tak tretie miesto Räikkönenovi.

Skvelú kvalifikáciu mal aj Adrian Sutil z tímu Force India. Monoposty tohto tímu "vstali z mŕtvych" a už na predchádzajúcich pretekoch v Belgicku Fisichella potvrdil, aké rýchle sú monoposty tímu, ktorý donedávna jazdil na chvoste pretekárskeho pola. Sutil štartoval do pretekov na Monze z druhého miesta a dlho si pozíciu aj držal. Neskôr sa dostal pred neho Räikkönen a vďaka výbornej taktike aj oba Brawny. Sutil tak skončil štvrtý, tesne pod stupňami víťazov. Piate miesto si vyjazdil Alonso na Renaute, šieste Kovalainen na McLarene a dve posledné bodované miesta patrili Heidfeldovi na BMW a Vettelovi na monoposte Red Bull. Fisichella po skvelom výkone v Belgicku (skončil druhý za Räikkönen) jazdil v rodnom Taliansku vo vysnívanom Ferrari (nahradil neúspešného Badoera) a končil deviaty, čo na začiatok možno hodnotiť ako celkom úspešný vstup do veľkého tímu.

Seriál formuly 1 pokračuje 27. septembra v poradí 14. pretekmi, ktorými je Veľká cena Singapuru.

Výsledky Veľkej ceny Talianska

1. Rubens BarrichelloBraz./Brawn GP1:16:21,706 hod
2. Jenson ButtonV. Brit./Brawn GP+2,866 s
3. Kimi RäikkönenFín./Ferrari30,664
4. Adrian SutilNem./Force India31,131
5. Fernando AlonsoŠpan./Renault59,182
6. Heikki KovalainenFín./McLaren+1:00,693 min
7. Nick HeidfeldNem./BMW Sauber+1:22,412
8. Sebastian VettelNem./Red Bull+1:25,407
9. Giancarlo FisichellaTal./Ferrari+1:26,856
10. Kazuki NakadžimaJap./Williams+2:42,163
11. Timo GlockNem./Toyota+2:43,925
12. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren-1 kolo
13. Sebastien BuemiŠvajč./Toro Rosso-1 kolo
14. Jarno TrulliTal./Toyota-1 kolo
15. Sebastien GrosjeanFranc./Renault-1 kolo
16. Nico RosbergNem./Williams-2 kolá

Preteky nedokončili

  • Mark Webber - Austr./Red Bull
  • Jaime Alguersuari - Špan./Toro Rosso
  • Robert Kubica - Poľ./BMW-Sauber
  • Vitantonio Liuzzi - Tal./Force India

Priebežné poradie jazdcov (po 13 zo 17 pretekov)

1. Jenson Button80 b.
2. Rubens Barrichello66
3. Sebastian Vettel54
4. Mark Webber51,5
5. Kimi Räikkönen40
6. Nico Rosberg30,5
7. Lewis Hamilton27
8. Jarno Trulli22,5
9. Felipe Massa221
10.-11. Heikki Kovalainen20
Fernando Alonso20
12. Timo Glock16
13. Nick Heidfeld12
14.-15, Giancarlo Fisichella8
Robert Kubica8
16. Adrian Sutil5
17. Sebastien Buemi3
18. Sebastien Bourdais2

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Brawn GP146 b.
2. Red Bull105,5
3. Ferrari62
4. McLaren-Mercedes47
4. Toyota38,5
6. Williams30,5
7.-8. BMW-Sauber20
7.-8. Renault po20
9. Force India13
10. Toro Rosso5

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.