Monza: víťaz Vettel, skvelý Schumacher

Pondelok, 12 september 2011

Monza sľubuje každoročne skvelé preteky. Sú tu úžasní diváci, skvelý okruh i enormná ctižiadostivosť pretekárov vyhrať na Monze. Práve také boli aj včerajšie preteky formuly 1, Veľká cena Talianska, ktorú pomerne suverénne vyhral Sebastian Vettel na Red Bulle pred Britom Buttonom jazdiacim na McLarene a Španielom Alonso na Ferrari.

Schumacher Hamilton
Schumacher a Hamilton zviedli najväčší boj vo svojich doterajších vzájomných súbojoch

Okruh v Monze je výnimočný. Má najrýchlejšie úseky a aj priemerná rýchlosť je najvyššia zo všetkých, na ktorých sa seriál F1 jazdí. Navyše, talianski tifosi dokážu vytvoriť neuveriteľnú atmosféru. Všetci sú "červení", ako ich Ferrari, a svoju náklonnosť a neskrývané fandenie dávajú aj vášnivo najavo. Počas pretekov i po ich skončení.

Už samotný štart sľuboval, že Veľká cena Talianska bude od prvých okamihov nesmierne napínavá. Vettel na prvej pozícii, Hamilton druhý, Button tretí a Alonso štvrtý, také bolo poradie na štartovom rošte v prvých dvoch radoch. Najlepšie odštartoval Alonso, ktorý aj s pomocou trávnika pri trati bol v prvej zákrute-šikane na čele pred Vettelom, Hamiltonom a Schumacherom, ktorý vďaka výbornému štartu poskočil z ôsmeho miesta až na štvrté.

Na trávnik sa však dostal aj Talian Liuzzi, jeho monopost však nabral najprv nesprávny smer a potom bral všetko, čo sa mu postavilo do cesty. Najviac na to doplatili Rosberg a Petrov, ktorých zdemolované monoposty spolu s Talianovým musel z trate odpratávať žeriav, ale aj Barrichello a ďalší. Na trať vyšiel Safety Car a keď po troch kolách opustil trať, začal Vettel veľkú stíhaciu jazdu za Alonsom, ktorý jazdil na čele. Netrvalo dlho a podarilo sa mu dostať sa pred Alonsa, potom neustále zvyšoval svoj náskok a "vydržal" na čele až do cieľa.

Tretí v tom čase jazdil Schumacher, štvrtý Hamilton a piaty Button. Schumacher dlho odolával Hamiltonovi, aj keď bolo vidieť, že Britov monopost je rýchlejší. Britovi pri predbiehaní nepomohol ani systém DRS. Pri jednom z mnohých neúspešných pokusov to však vyšlo Buttonovi a razom sa z piateho miesta dostal na tretie. Neskôr sa pred Schumachera dostal aj Hamilton. V druhej časti pretekov zaútočil Button aj na Alonsa a jazdil na druhom mieste.

Vettel mal pred Buttonom náskok štvrť minúty a to už bol veľký náskok na to, aby mohol pomýšľať na útok na prvé miesto Vettela. Tretí Hamilton jazdil s odstupom približne štyroch sekúnd za Alonsom, ale aj keď dosahoval rýchlejšie časy, dostať sa pred neho sa mu už nepodarilo. A tak poradie Vettel, Button, Alonso, Hamilton a Schumacher sa potom až po cieľ nemenilo.

Šiesty v cieli bol Massa, ktorý mal už vo štvrtom kole pretekov nezavinenú kolíziu s Webberom. Práve po nej Webber namiesto toho, aby zašiel do boxov vymeniť si poškodené predné krídlo, nezvládol bez neho rýchlosť, keďže mu chýbal prítlak na predné kolesá, havaroval a do depa musel potom odkráčať po svojich.

Seriál majstrovstiev sveta formuly 1 pokračuje 25. septembra Veľkou cenou Singapuru.

Výsledky VC Talianska (53 kôl, 306,720 km)

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:20:46,172 hod
2. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+ 9,590 s
3. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+ 16,909
4. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+ 17,417
5. Michael SchumacherNem./Mercedes+ 32,677
6. Felipe MassaBraz./Ferrari+ 42,993
7. Jaime AlguersuariŠpan./Toro Rosso- 1 kolo
8. Paulo di RestaV. Brit./Force India- 1 kolo
9. Bruno SenaBraz./Renault- 1 kolo
10. Sebastien BuemiŠvaj./Toro Rosso- 1 kolo
11. Pastor MaldonadoVen./Williams- 1 kolo
12. Rubens BarrichelloBraz.úWilliams- 1 kolo
13. Heikki KovalainenFín./Lotus- 2 kolá
14. Jarno TrulliTal./Lotus- 2 kolá
15. Timo GlockNem./Virgin- 2 kolá

Preteky nedokončili

  • Vitantonio Liuzzi - Tal./HRT
  • Nico Rosberg - Nem./Mercedes
  • Vitalij Petrov - Rus./Renault
  • Jerome D'Ambrosio - Belg./Virgin
  • Mark Webber - Aus./Red Bull
  • Adrian Sutil - Nem./Force India
  • Kamui Kobayashi - Jap./Sauber-Ferrari
  • Sergio Perez - Mex./Sauber
  • Daniel Ricciardo - Aus./HRT

Priebežné poradie jazdcov (po 13 z 19 pretekov)

1. Sebastian Vettel284 bodov
2. Fernando Alonso172
3. Jenson Button167
4. Mark Webber167
5. Lewis Hamilton158
6. Felipe Massa82
7. Nico Rosberg56
8. Michael Schumacher52
9. Nick Heidfeld34
10. Vitalij Petrov34

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull451 bodov
2. McLaren325
3. Ferrari254
4. Mercedes108
5. Renault70
6. Force India36
7. Sauber35
8. Toro Rosso29
9. Williams5

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.