Nočnú VC Singapuru vyhral Vettel

Pondelok, 21 september 2015

Je to koniec nadvlády mercedesov vo formule 1, alebo len chvíľkové zaváhanie či zlyhanie tímu, ktorý doteraz suverénne vládol seriálu majstrovstiev sveta? Jazdcom nemeckého tímu sa na Veľkej cene Singapuru, trinástych pretekoch seriálu F1, neušlo na stupni víťazov žiadne miesto. Navyše Hamilton preteky ani nedokončil a Rosberg bol až štvrtý. Vyhral Nemec Vettel na Ferrari, druhý bol Austrálčan Ricciardo na Red Bulle a tretí Fín Räikkönen na druhom Ferrari.

Ricciardo-Vettel-Raikkonen
Stupeň víťazov na VC Singapuru: Daniel Ricciardo, Sebastien Vettel a Kimi Räikkönen

Už tréningy a potom aj kvalifikácia naznačili, že v mercedese to neklape tak ako zvyčajne, keď Hamilton i Rosberg suverénne vyhrávali. Rosberg mal problémy s motorom už na predchádzajúcich pretekoch na talianskej Monze a Hamilton teraz na singapurskom mestskom okruhu. Po sobotňajšej kvalifikácii sa v nedeľu do prvého radu postavili Vettel ako víťaz kvalifikácie a Ricciardo, do druhého Räikkönen a Rus Kvjat. Mercedesy s Hamiltonom s Rosbergom stáli na štarte až v treťom rade.

Lepšie sa mercedesom neviedlo ani v pretekoch. Od začiatku jazdil na čele Vettel, druhú pozíciu si držal Ricciardo a tretiu Räikkönen. V takomto poradí prešli potom aj cieľom. Vettel si už po štvrtom kole vytvoril štyri a pol sekundový náskok a až po cieľ nebol nikým obzvlášť ohrozovaný, aj keď Ricciardo sa o to dosť usiloval. Vettel tak vyhral už tretí raz v tomto roku, v kariére zaznamenal už 42 víťazstiev a v historických tabuľkách prekonal brazílsku legendu Ayrtona Sennu.

Spestrením nočných pretekov pri umelom osvetlení bola kolízia medzi Nemcom Hülkenbergom a Brazílčanom Massom, ktorý sa vracal z výmeny pneumatík na trať. Športoví komisári pripísali vinu Nemcovi, ktorý už potom s demolovaným autom v pretekoch nepokračoval. Navyše ho potrestali penalizáciou troch miest na štarte na budúcich pretekoch v japonskej Suzuke. Massa nemal poškodený monopost a v pretekoch pokračoval, neskôr pre poruchu prevodovky tiež odstúpil.

Z pretekov odstúpil pre technické problémy aj jazdec McLarenu Brit Button, potom aj druhý jazdec tohto tímu Španiel Alonso. Hamilton jazdil na piatej pozícii pred Rosbergom, začal však mať problémy s pohonnou jednotkou. Strácal na jedno kolo až okolo desať sekúnd, a keď sa pred neho dostal aj posledný jazdec štartového pola Američan Rossi (vymenil v sedle Marussie Španiela Merhiho), Hamilton zabočil do boxov a z pretekov odstúpil.

Preteky po havárii Hülkenberga najprv spomalil virtuálny safety car, potom aj skutočný, aby organizátori odstránili z trate nebezpečné trosky. Druhýkrát vtedy, keď sa po trati prechádzal jeden z divákov, ktorý nevedno ako, vnikol z tribún na trať. Našťastie tak ako sa objavil, zakrátko z trate aj zmizol a preteky mohli pokračovať bez bezpečnostného vozidla.

Vettel si za víťazstvo pripísal ďalších 25 bodov a na lídra Hamiltona stráca už len 49 bodov. Druhý je stále Rosberg, ktorý má na Hamiltona manko 41 bodov. Do konca seriálu zostáva odjazdiť ešte päť veľkých ciel, takže boj o majstra sveta je teraz naozaj otvorený len pre týchto troch jazdcov.

Najbližšie 14. preteky seriálu majstrovstiev sveta F1 budú už 27. septembra v Suzuke, kde sa bude jazdiť Veľká cena Japonska.

Výsledky Veľkej ceny Singapuru

1. Sebastian VettelNem./Ferrari2:01:22,118 hod
2. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+1,478 s
3. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+17,154
4. Nico RosbergNem./Mercedes+24,720
5. Valtteri BottasFín./Williams+34,204
6. Daniil KvjatRus./Red Bull+35,508
7. Sergio PerezMex./Force India+50.836
8. Max VerstappenHol./Toro Rosso+51.450
9. Carlos SainzŠpan./Toro Rosso+52.860
10. Felipe NasrBraz./Sauber+1:30,045 min
11. Marcus EricssonŠvéd./Sauber+1:37,507
12. Pastor MaldonadoVenez./Lotus+1:37,718
13. Romain GrosjeanFranc./LotusDNF
14. Alexander RossiUSA/Marussia- 2 kolá
15. Will StevensV. Brit./Marussia- 2 kolá

Preteky nedokončili

  • Jenson Button - V. Brit./McLaren
  • Fernando Alonso - Špan./McLaren
  • Lewis Hamilton - V. Brit./Mercedes
  • Felipe Massa - Braz./Williams
  • Nico Hulkenberg - Nem./Force India

Priebežné poradie jazdcov (po 13 z 19 podujatí)

1. Lewis Hamilton252 bodov
2. Nico Rosberg211
3. Sebastian Vettel203
4. Kimi Räikkönen107
5. Valtteri Bottas101
6. Felipe Massa97
7. Daniel Ricciardo73
8. Daniil Kvjat66
9. Sergio Perez39
10. Romain Grosjean38
11. Max Verstappen30
12. Nico Hülkenberg30
13. Felipe Nasr17
14. Pastor Maldonado12
15. Fernando Alonso11
16. Carlos Sainz11
17. Marcus Ericsson9
18. Jenson Button6

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes463 bodov
2. Ferrari310
3. Williams198
4. Red Bull139
5. Force India69
6. Lotus50
7. Toro Rosso41
8. Sauberi26
9. McLaren17

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.