Po Brazílii: Vettel oslavuje, Alonso smúti

Pondelok, 26 november 2012

Nemecký jazdec Sebastian Vettel vybojoval vo svojich dvadsiatich piatich rokoch už tretí titul majstra sveta. Na Veľkej cene Brazílie na okruhu Interlagos, poslednom podujatí seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 síce nezvíťazil, ale na zisk titulu mu stačilo aj šieste miesto. Jeho jediný konkurent v boji o titul, Španiel Fernando Alonso, bol v cieli druhý, ale aby získal titul, musel by v Brazílii pri šiestom mieste Vettela zvíťaziť. To mu však nedovolil Brit Jenson Button, ktorý na Interlagose pomerne jasne vyhral.

Adrian Newey- Sebastian Vettel - Christian Horner
Strojcovia úspechu v tíme Red Bull: Adrian Newey, Sebastian Vettel a Christian Horner

Aj keď posledné preteky sezóny Vettelovi nevyšli podľa predstáv, na ich konci mohol oslavovať titul. Napriek tomu, že nemal vydarenú kvalifikáciu, že krátko po štarte mal kolíziu a až do konca pretekov jazdil s poškodeným monopostom a že pár kôl pred koncom pretekov dvakrát "prezúval". Povestná Vettelova húževnatosť však nakoniec slávila úspech a nemecký jazdec si vybojoval umiestnenie, ktoré mu stačilo na získanie titulu majstra sveta pre rok 2012.

Vettel bol pred Veľkou cenou Brazílie oproti Alonsovi vo veľkej výhode. Ako líder priebežného poradia mal pred druhým Alonsom náskok trinástich bodov, takže šance Alonsa boli skôr teoretické a pri súčasnej prevahe Red Bullov nad Ferrari len málokto veril v úspech Alonsa. Navyše na štarte stál Alonso na siedmej pozícii, kým Vettel štartoval zo štvrtého miesta. Povzbudivé pre Ferrari bolo aspoň to, že piaty na štartovom rošte stál Alonsov tímový kolega Massa, ktorý mohol Španielovi účinne pomôcť.

Víťaz kvalifikácie Lewis Hamilton na štarte nezaváhal a dostal sa do čela. Skvele odštartoval domáci Massa a dostal sa na druhé miesto. Tretí bol Jenson Button a štvrtý Alonso. Vettel neodštartoval dobre, podobne ani jeho tímový kolega Webber, a prepadol na siedme miesto. Tu do neho narazil zozadu Brazílčan Bruno Senna. Nemec mal pritom aj obrovské šťastie, že doňho nenarazili jazdci, ktorí sa mu ešte stačili vyhnúť. Vettel sa po "otočke" s poškodeným monopostom mohol z posledného miesta vydať na stíhaciu jazdu a jeho nádej živil zrejme trinásťbodový náskok, ktorý mal pred Alonsom.

Preteky v ďalšom priebehu komplikoval dážď. Po chybe Hamiltona sa na vedúcu pozíciu dostal Nemec Hülkenberg. Za ním jazdili Hamilton, Button, Alonso a Massa. Po Hülkenbergovom šmyku sa Hamilton znovu dostal do čela, ale keď sa Hülkenberg pokúšal dostať sa späť na vedúcu pozíciu, na mokrej trati mu ustrelil zadok monopostu a trafil Hamiltonovo predné koleso. McLarenu to zlomilo záves kolesa a Hamilton skončil.

Keďže chvíľami pršalo, tímoví režiséri nevedeli, či ponechať pneumatiky na sucho, alebo prezuť na pneumatiky do dažďa. Raz pršalo, potom dážď ustal, potom znovu zosilnel. Keď to vyzeralo, že pršať nebude a do konca pretekov nezostávalo veľa, Vettel vymenil značne opotrebované pneumatiky za "suché". Len čo sa vrátil na trať, spustil sa dážď a Vettel po dvoch kolách musel znovu do boxov. V tejto chvíli to vyzeralo, že bližšie k titulu má Alonso.

Vettel sa však nevzdával. Po viacerých kolíziách na mokrej trati a meniacej sa intenzite dažďa odpadli ďalší jazdci a Vettel sa dotiahol cez Schumachera na šiestu priečku. Lídrom pretekov bol v tej chvíli Button, druhý jazdil Alonso, tretí Massa, štvrtý Webber, piaty Hülkenberg a šiesty Vettel. To už bolo takmer isté, že ak sa nič mimoriadne nestane, majstrom sveta bude Sebastian Vettel. Alonso v tom momente strácal na vedúceho Buttona dvadsať sekúnd a do konca pretekov zostávalo pár kôl. Bolo takmer vylúčené, že Alonso za tejto situácie v Brazílii zvíťazí. Ak by však Button urobil fatálnu chybu, Alonsa by víťazstvo katapultovalo pred Vettela a stal by sa majstrom sveta.

V závere pretekov skomplikoval situáciu Brit Di Resta, keď po šmyku rozbil svoj monopost Force India. Na trať vyšiel Safety Car. To bolo dve kolá pred koncom pretekov, takže bolo takmer isté, že keď bezpečnostné vozidlo opustí trať, zostávajúcich pár sto metrov bude málo na to, aby sa Alonso dostal pred Buttona.

Zázrak sa nekonal a Button zvíťazil pred Alonsom, Massom, Webberom, Hülkenbergom a Vettelom. Siedmy skončil v posledných rozlúčkových pretekoch svojej bohatej kariéry sedemnásobný majster sveta Michael Schumacher a v týchto pretekoch ako lepší z dvojice jazdcov Mercedesu ukončil trápenie sa tohto tímu v sezóne 2012.

Novým majstrom sveta formuly 1 je Sebastian Vettel. Je už tretíkrát majstrom, a to v rade za sebou, keď prvý titul získal v roku 2010. Alonso si tretí titul nepripísal. Chýbalo mu k tomu málo, ale o titul neprišiel v Brazílii. Obrali ho oň nie vlastnou vinou nedokončené preteky. Napríklad tie v Belgicku, kde Alonsovi po Grosjaenom spôsobenej a hrôzostrašne vyzerajúcej havárii išlo o život. Alebo v Japonsku, keď pár sto metrov po štarte ho nárazom do jeho monopostu vyradil Räikkönen.

Aj preto Alonso svoj až 42 bodový náskok postupne stratil. Treba však priznať, že Red Bully nabrali v druhej časti seriálu úžasnú formu, a keďže ju mal aj Vettel, ktorý štyrikrát po sebe zvíťazil (v Singapure, Japonsku, Južnej Kórei a Indii, ešte predtým aj v Bahrajne), položil tak základ svojmu úspechu.

Alonso nemal tak dobrý monopost, jazdil však výborne a spoľahlivo, nerobil chyby a trpezlivo zbieral body. Ani to mu však v súboji o titul s Vettelom nestačilo. Rozdiel len troch bodov v prospech Vettela po dvadsiatich pretekoch nie je veľký a hovorí o veľkej vyrovnanosti týchto dvoch jazdcov.

Výsledky Veľkej ceny Brazílie

1. Jenson ButtonV. Brit./McLaren1:45:22,656 h
2. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+2,754 s
3. Felipe MassaBraz./Ferrari+3,615
4. Mark WebberAustr./Red Bull+4,936
5. Nico HülkenbergNem./Force India+5,708
6. Sebastian VettelNem./Red Bull+9,453
7. Michael SchumacherNem./Mercedes+11,900
8. Jean-Eric VergneFranc./Toro Rosso+28,600
9. Kamui KobayashiJap./Sauber+31,200
10. Kimi RäikkönenFín./Lotus- 1 kolo

Konečné poradie jazdcov

1. Sebastian Vettel281 bodov
2. Fernando Alonso278
3. Kimi Räikkönen207
4. Lewis Hamilton190
5. Jenson Button188
6. Mark Webber179
7. Felipe Massa122
8. Romain Grosjean96
9. Nico Rosberg93
10. Sergio Perez66

Konečné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull460 bodov
2. Ferrari400
3. McLaren378
4. Lotus303
5. Mercedes142
6. Sauber126
7. Force India109
8. Williams76
9. Toro Rosso26

Adrian Newey- Sebastian Vettel - Christian Horner Fernando Alonso Vettel - Schumacher
Autor: J. Goldberger
Foto: formula 1
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-SX4-S-Cross
V rebríčku počtu predaných osobných áut na Slovensku v roku 2019 sa Suzuki medzi 39 značkami umiestnila s počtom 3709 predaných vozidiel na veľmi peknom jedenástom mieste. Pričinili sa o to hlavne modely SUV Vitara a SX4 S-Cross. Modernizovaná Vitara v segmente SUV obsadila podľa štatistiky registrácií Zväzu automobilového priemyslu šieste a SX4 S-Cross ôsme miesto. O úspech v celkovej predajnosti modelov Suzuki v roku 2019 sa postarali tiež modely Swift a Ignis. Novou posilou značky v roku 2020 budú nový hit, malý off-road Jimny, a trvalka značky Swift.
Benzina-Tank
Benzina rozširuje svoje služby na Slovensku o Tank Kartu Business. Umožní firmám a podnikateľom okrem čerpania pohonných látok využívať aj rad benefitov, a to od zvýhodnenej ceny až po jednoduché vyúčtovanie a správu tankovacích kariet. Je to ďalší krok v stratégii Benziny, ktorá sa po rokoch vrátila znovu na Slovensko a má vo svojej sieti už desať čerpacích staníc. V pláne má tiež zavedenie karty Tank Karta Easy pre bežných motoristov. Marek Zouvala, riaditeľ siete čerpacích staníc Benzina: "Firmy a podnikatelia potrebujú šetriť každý cent. Preto sme pre nich pripravili nástroj na znižovanie prevádzkových nákladov aj administratívy. Tank Karta Business je nielen efektívnym riešením pre pohodlné tankovanie so zľavou, ale tiež vhodným nástrojom ako si ušetriť starosti a zjednodušiť účtovníctvo."
Elektrické-roznášky
Spoločnosť DPD začala doručovať zásielky v centre hlavného mesta prostredníctvom cyklokuriéra. Ide o pilotný projekt, ktorý má šancu rozšíriť sa aj do iných miest. Spoločnosť tiež výrazne rozširuje svoje doručovanie zásielok flotilou elektrických dodávkových automobilov, a to nielen v Bratislave, ale po celom Slovensku. Doručovanie elektrickou dopravou v mestách je jedným zo spôsobov, ako spoločnosť DPD podporuje svoj záväzok doručovať všetky zásielky do cieľa bez uhlíkovej stopy.