Po Japonsku mieri Vettel k tretiemu titulu

Pondelok, 08 október 2012

Nemec Sebastian Vettel zvíťazil na Veľkej cene Japonska formuly 1 pred Brazílčanom Felipe Massom a Japoncom Kamui Kobayashim. Keďže líder priebežného poradia Španiel Fernando Alonso preteky nedokončil, Vettel zlikvidoval svoje pomerne veľké bodové manko, priblížil sa Alonsovi na rozdiel štyroch bodov a mieri k tretiemu titulu majstra sveta.

Massa - Paul Monaghan-Vettel-Kobayashi
Stupeň víťazov: Felipe Massu, Paul Monaghan, Sebastian Vettel a Japonec Kobayashi

Do konca seriálu zostáva odjazdiť ešte päť pretekov, ale prevaha monopostov Red Bull naznačuje, že ak im forma vydrží do konca, titul by už po tretí raz mohol patriť tejto rakúskej stajni a získal by ho najpravdepodobnejšie Nemec Vettel. Naznačil to už víťazstvom na predchádzajúcej Veľkej cene Singapuru pred dvoma týždňami i teraz suverénnym triumfom v Japonsku.

Vettelovi vyšla kvalifikácia, na ktorej si vybojoval pole position, dobre odštartoval a keďže ani v pretekoch sa nedopustil žiadnej chyby, víťazstvo patrilo jemu. Mark Webber, druhý muž kvalifikácie a Vettelov tímový kolega, mal menej vydarený štart, navyše mal kolíziu zavinenú Francúzom Grosjeanom, musel do boxov a stíhacia jazda ho vyniesla z 23. miesta "len" na deviate v cieli.

Na rozdiel od Webbera skvelý štart predviedli Massa na Ferrari i Kobayashi na monoposte Sauber. V tomto poradí sa zaradili sa Vettela a vydržalo im to až do cieľa, keď nemecký majster sveta stále zvyšoval svoj náskok a v cieli bol prvý pred Massom o viac ako dvadsať sekúnd a Kobayashim o takmer dvadsaťpäť sekúnd. Veľmi dobrý štart mal aj Brit Button na McLarene, jeho útok na tretieho Kobayashiho v záverečných kolách pretekov už nepriniesol pre Buttona želaný výsledok a cieľom prešiel ako štvrtý. Hneď za ním skončil Buttonov tímový kolega Hamilton a šiesta priečka patrila Fínovi Räikkönenovi.

Brazílčan Massa sa druhým miestom čiastočne rehabilitoval za svoje výkony v sezónach 2011 i v doterajšom priebehu seriálu, keď naposledy stál na pódiu ešte v roku 2010. Dôvod k veľkej radosti, navyše pred domácim publikom, mal Japonec Kobayashi. Tretie miesto a pozícia na stupni víťazov je jeho prvá v kariére formuly 1. Na margo svojho tretieho miesta a účinkovania v seriáli F1 sa vyjadril, že sa mu teší, ale keby nejazdil formulu, pomáhal by otcovi v jeho reštaurácii pripravovať a predávať sushi.

Najväčším smoliarom v Japonsku bol Fernando Alonso, líder seriálu. Veľmi chcel udržať si náskok pred prenasledovateľmi. Pred druhým Vettelom viedol o 29 bodov, stačil však okamih, pár sto metrov od štartovej čiary, a na okruhu v Suzuke skončil. Malý kontakt s Räikkönenom spôsobil defekt pneumatiky na pravom zadnom kolese monopostu Ferrari, ktorý sa stalo neovládateľným. Navyše znamenal koniec v pretekoch i nádejam na možné japonské body.

Podobne vypadol aj Rosberg na mercedese, tiež hneď v úvode pretekov. Lepšie si viedol druhý jazdec mercedesu Michael Schumacher, v kvalifikácii trinásty (Rosberg 15.). Trest z predchádzajúcich pretekov v Singapure ho odsunul na 23. miesto na štarte, do cieľa však dokázal prísť na 11. mieste, ale bez bodov.

Už o týždeň 14. októbra sa na juhokórejskom okruhu Yeongham pôjde 16. diel seriálu, ktorý môže veľa napovedať v boji o titul majstra sveta.

Výsledky Veľkej ceny Japonska

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:28:56,242 hod
2. Felipe MassaBraz./Ferrari+20,6 s
3. Kamui KobayashiJap./Sauber+24,5
4. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+25,0
5. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+46,4
6. Kimi RäikkönenFín./Lotus+50,4
7. Nico HülkenbergNem./Force India+51,1
8. Pastor MaldonadoVenez./Williams+52,3
9. Mark WebberAustr./Red Bull+54,6
10. Daniel RicciardoAustr./Toro Rosso+1:06,9 min
11. Michael SchumacherNem./Mercedes+1:07,7
12. Paul di RestaV. Brit./Force India+1:20,4

Priebežné poradie jazdcov (po 15. podujatiach)

1. Fernando Alonso194 bodov
2. Sebastian Vettel190
3. Kimi Räikkönen157
4. Lewis Hamilton152
5. Mark Webber134
6.Jenson Button131
7.Nico Rosberg93
8.Romain Grosjean82
9.Felipe Massa69
10. Sergio Perez66
11. Kamui Kobayashi50
12. Paul di Resta44

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull324 bodov
2. McLaren283
3. Ferrari263
4. Lotus239
5. Mercedes136
6. Sauber116
7. Force India81
8. Williams58
9. STR15

Autor: J. Goldberger
Foto: formula 1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.