Po Japonsku mieri Vettel k tretiemu titulu

Pondelok, 08 október 2012

Nemec Sebastian Vettel zvíťazil na Veľkej cene Japonska formuly 1 pred Brazílčanom Felipe Massom a Japoncom Kamui Kobayashim. Keďže líder priebežného poradia Španiel Fernando Alonso preteky nedokončil, Vettel zlikvidoval svoje pomerne veľké bodové manko, priblížil sa Alonsovi na rozdiel štyroch bodov a mieri k tretiemu titulu majstra sveta.

Massa - Paul Monaghan-Vettel-Kobayashi
Stupeň víťazov: Felipe Massu, Paul Monaghan, Sebastian Vettel a Japonec Kobayashi

Do konca seriálu zostáva odjazdiť ešte päť pretekov, ale prevaha monopostov Red Bull naznačuje, že ak im forma vydrží do konca, titul by už po tretí raz mohol patriť tejto rakúskej stajni a získal by ho najpravdepodobnejšie Nemec Vettel. Naznačil to už víťazstvom na predchádzajúcej Veľkej cene Singapuru pred dvoma týždňami i teraz suverénnym triumfom v Japonsku.

Vettelovi vyšla kvalifikácia, na ktorej si vybojoval pole position, dobre odštartoval a keďže ani v pretekoch sa nedopustil žiadnej chyby, víťazstvo patrilo jemu. Mark Webber, druhý muž kvalifikácie a Vettelov tímový kolega, mal menej vydarený štart, navyše mal kolíziu zavinenú Francúzom Grosjeanom, musel do boxov a stíhacia jazda ho vyniesla z 23. miesta "len" na deviate v cieli.

Na rozdiel od Webbera skvelý štart predviedli Massa na Ferrari i Kobayashi na monoposte Sauber. V tomto poradí sa zaradili sa Vettela a vydržalo im to až do cieľa, keď nemecký majster sveta stále zvyšoval svoj náskok a v cieli bol prvý pred Massom o viac ako dvadsať sekúnd a Kobayashim o takmer dvadsaťpäť sekúnd. Veľmi dobrý štart mal aj Brit Button na McLarene, jeho útok na tretieho Kobayashiho v záverečných kolách pretekov už nepriniesol pre Buttona želaný výsledok a cieľom prešiel ako štvrtý. Hneď za ním skončil Buttonov tímový kolega Hamilton a šiesta priečka patrila Fínovi Räikkönenovi.

Brazílčan Massa sa druhým miestom čiastočne rehabilitoval za svoje výkony v sezónach 2011 i v doterajšom priebehu seriálu, keď naposledy stál na pódiu ešte v roku 2010. Dôvod k veľkej radosti, navyše pred domácim publikom, mal Japonec Kobayashi. Tretie miesto a pozícia na stupni víťazov je jeho prvá v kariére formuly 1. Na margo svojho tretieho miesta a účinkovania v seriáli F1 sa vyjadril, že sa mu teší, ale keby nejazdil formulu, pomáhal by otcovi v jeho reštaurácii pripravovať a predávať sushi.

Najväčším smoliarom v Japonsku bol Fernando Alonso, líder seriálu. Veľmi chcel udržať si náskok pred prenasledovateľmi. Pred druhým Vettelom viedol o 29 bodov, stačil však okamih, pár sto metrov od štartovej čiary, a na okruhu v Suzuke skončil. Malý kontakt s Räikkönenom spôsobil defekt pneumatiky na pravom zadnom kolese monopostu Ferrari, ktorý sa stalo neovládateľným. Navyše znamenal koniec v pretekoch i nádejam na možné japonské body.

Podobne vypadol aj Rosberg na mercedese, tiež hneď v úvode pretekov. Lepšie si viedol druhý jazdec mercedesu Michael Schumacher, v kvalifikácii trinásty (Rosberg 15.). Trest z predchádzajúcich pretekov v Singapure ho odsunul na 23. miesto na štarte, do cieľa však dokázal prísť na 11. mieste, ale bez bodov.

Už o týždeň 14. októbra sa na juhokórejskom okruhu Yeongham pôjde 16. diel seriálu, ktorý môže veľa napovedať v boji o titul majstra sveta.

Výsledky Veľkej ceny Japonska

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:28:56,242 hod
2. Felipe MassaBraz./Ferrari+20,6 s
3. Kamui KobayashiJap./Sauber+24,5
4. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+25,0
5. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+46,4
6. Kimi RäikkönenFín./Lotus+50,4
7. Nico HülkenbergNem./Force India+51,1
8. Pastor MaldonadoVenez./Williams+52,3
9. Mark WebberAustr./Red Bull+54,6
10. Daniel RicciardoAustr./Toro Rosso+1:06,9 min
11. Michael SchumacherNem./Mercedes+1:07,7
12. Paul di RestaV. Brit./Force India+1:20,4

Priebežné poradie jazdcov (po 15. podujatiach)

1. Fernando Alonso194 bodov
2. Sebastian Vettel190
3. Kimi Räikkönen157
4. Lewis Hamilton152
5. Mark Webber134
6.Jenson Button131
7.Nico Rosberg93
8.Romain Grosjean82
9.Felipe Massa69
10. Sergio Perez66
11. Kamui Kobayashi50
12. Paul di Resta44

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull324 bodov
2. McLaren283
3. Ferrari263
4. Lotus239
5. Mercedes136
6. Sauber116
7. Force India81
8. Williams58
9. STR15

Autor: J. Goldberger
Foto: formula 1
Pridať komentár
Bleskovky
Škoda-Octavia
Nová Škoda Octavia v teste Euro NCAP získala päťhviezdičkové ohodnotenie a potvrdila, že je bezpečný automobil. V novej generácii modelu Octavia sa po prvý raz objavuje asistent vyhýbania, asistent pre odbočovanie alebo varovanie pri vystupovaní z vozidla. V meste varuje systém Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov, a to opticky, akusticky i ľahkým pribrzdením pred možnou kolíziou. Systém Side Assist až do vzdialenosti 70 m varuje, že sa zozadu blíži alebo sa v mŕtvom uhle nachádza iné vozidlo. Posádku chráni deväť airbagov vrátane kolenného pre vodiča. Octavia je vybavená tiež multikolíznou brzdou, ktorá v prípade nehody zastaví vozidlo a zabráni tak nekontrolovanému pokračovaniu v jazde.
Lexus-NX
Lexus doteraz predal viac ako jeden a pol milióna luxusných hybridov, ale v jeho ponuke nebol s plug-in hybridnou technológiou (PHEV). To sa má už onedlho zmeniť. Mohol by vzniknúť na báze Lexusu NX, prípadne novej Toyoty RAV4. Podľa generálneho riaditeľa austrálskej divízie Lexusu Scotta Thompsona má Lexus pripravenú dobrú informácií o modeli PHEV. Prvý plug-in hybrid so značkou Lexus by mohol prísť okolo roku 2021 a mohol by ním byť Lexus NX. Tento model ako SUV strednej veľkosti uviedla japonská značka v roku 2014. Auto je do istej miery spríbuznené s Toyotou RAV4 predchádzajúcej generácie. Podoba spočíva v rozmeroch a podobnom dizajne, ako aj systéme pohonu. Nový Lexus NX bude pravdepodobne profitovať z osvedčenej architektúry TNGA podobnej ako má nová Toyota RAV4. To otvorí cestu, aby sa plug-in hybridný systém dostal aj pod kapotu nového NX.
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.