Premiéra F1 v Baku: Rosberg víťazne

Utorok, 21 jún 2016

Nemecký jazdec formule 1 Nico Rosberg na monoposte mercedes po dvoch neúspešných pretekoch nadviazal na premiérovej Veľkej cene Európy v azerbajdžanskom Baku na svoje štyri prvenstvá z úvodu sezóny a presvedčivým spôsobom zvíťazil pred krajanom Sebastianom Vettelom na Ferrari a Mexičanom Sergio Perezom zo stajne Force India.

Nico Rosberg
Nico Rosberg vyhral prémiovú VC Azerbajdžanu v Baku na novom mestskom okruhu

Preteky v Baku sa jazdili na novom mestskom okruhu, ktorý miestami pretínal aj historické jadro hlavného mesta Azerbajdžanu. Tú časť, kde predtým boli "mačacie hlavy", prekryl na preteky dočasne asfalt. Okruh mal tri odlišné charaktery, miestami bol široký len sedem metrov, čo je najmenej spomedzi všetkých súčasných tratí, takže boli obavy z jeho bezpečnosti. Napokon všetko dobre dopadli, jazdci si na trať zvykli a nedošlo k žiadnej vážnejšej situácii. Na až 2,2 kilometrov dlhej cieľovej rovinke dosahovali monoposty rýchlosť viac ako 360 km/h, tím William údajne deň pred pretekmi nameral svojmu jazdcovi Bottasovi až 378 km/h.

Nico Rosberg zažil v Azerbajdžane pekný víkend. Po vyhratej kvalifikácii úspešne odštartoval aj do pretekov, jazdil na čele nikým neohrozovaný a svoj Mercedes doviedol do cieľa s bezpečným náskokom takmer sedemnástich sekúnd. Suverénne si držal druhú pozíciu Sebastian Vettel. Nezopakoval chybu svojho tímu Ferrari so stratégiou výmeny kolies v boxoch, keď odmietol podľa neho skorú zastávku v boxoch, jazdil ďalej a vyplatilo sa mu to a v cieli bol druhý. Neustáli kontakt s čelom pretekov si udržiaval Mexičan Perez a v predposlednom 50. kole sa dostal pred Fína Räikkönena a pódiové tretie miesto patrilo práve jemu.

Mimochodom súboj Pereza s Räikkönenom ovplyvnila najmä päťsekundová penalizácia Fína za prejdenie bielej deliacej čiary pri vjazde do boxov. Aby si udržal tretie miesto, musel byť v cieli o najmenej päť sekúnd pred Mexičanom, ktorý jazdil na štvrtej pozícii. Mexičan mu však bol neustále v pätách s odstupom len dvoch až troch sekúnd. To by síce Räikkönena vynieslo na pódium pri vyhlasovaní výsledkov, ale paradoxne vo výsledkoch by tretí bol Perez a Räikkönen až za ním na štvrtej priečke. Radšej preto prepustil Mexičanovi tesne pred koncom pretekov tretiu pozíciu a do cieľa prišiel ako štvrtý. Jazdec tímu Force India Sergio Perez mal pred Baku v tomto roku už jedno pódium na tretie miesto v Monaku, celkom na pódiu stál sedemkrát.

Už v šiestom kole začali prvé pit stopy a na to doplatil na druhom mieste jazdiaci Austrálčan Ricciardo, ktorý so svojim Red Bullom zabočil z druhého miesta na výmenu pneumatík a neskôr musel do boxov znovu. Vettel sa tak dostal na druhú pozíciu a tú si udržal až do cieľa. Ricciardo stratil kontakt so špičkou pretekov a v cieli mu patrilo až siedme miesto. Sebastian Vettel si v Baku pripísal v tejto sezóne už piate pódiové umiestnenie, ale víťazstvo mu stále chýba.

Len o voľačo lepšie ako Ricciardo skončil aktuálny majster sveta Lewis Hamilton, ktorý štartoval až z desiateho miesta a v cieli bol napokon piaty. Mohol byť aj úspešnejší, ale jeho monopost mal problém s rýchlosťou, ktorý on sám nedokázal pomocou riadiacej jednotky na svojom volante opraviť a jeho tím mu informáciu poskytnúť nemohol, keďže je to zakázané.

Po ôsmich pretekoch vedie Rosberg, ktorý nazbieral 141 bodov. Pred druhým Hamiltonom má náskok 24 bodov a pred tretím Vettelom 45 bodov. Štvrtý je Räikkönen, piaty Ricciardo a šiesty 18ročný Holanďan Verstappen.

Nasledujúce preteky formuly 1 sú na programe 1. júla, kedy sa bude jazdiť u našich susedov na okruhu v Spielbergu Veľká cena Rakúska.

Výsledky Veľkej ceny Európy

1. Nico RosbergNem./Mercedes1:32:52,366 hod
2. Sebastian VettelNem./Ferrari+16,696 s
3. Sergio PerezMex./Force India+25,241
4. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+33,102
5. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes+56,335
6. Valtteri BottasFín./Williams+1:00,886 min
7. Daniel Ricciardo Austr./Red Bull+1:09,229
8. Max Verstappen Hol./Red Bull+1:10,696
9. Nico Hülkenberg Nem./Force India+1:17,708
10. Felipe Massa Braz./Williams+1:25,375
11. Jenson Button V. Brit./McLaren+1:44,817
12. Felipe Nasr Braz./Sauber- 1 kolo
13. Romain Grosjean Franc./Haas- 1 kolo
14. Kevin Magnussen Dán./Renault- 1 kolo
15. Jolyon Palmer V. Brit./Renault- 1 kolo
16. Esteban Gutierrez Mex./Haas- 1 kolo
17. Marcus Ericsson Švéd./Sauber- 1 kolo
18. Rio Haryanto Indonéz./Manor- 2 kolá

Preteky nedokončili

  • Fernando Alfonso - Špan./McLarenl
  • Pascal Wehrlein - Nem./Manor
  • Carlos Sainz - Špan./Toro Rosso
  • Daniil Kvjat - Rus./Toro Rosso

Priebežné poradie jazdcov (po 8 z 21 podujatí)

1. Nico Rosberg141 bodov
2. Lewis Hamilton117
3. Sebastian Vettel96
4. Kimi Räikkönen81
5. Daniel Ricciardo78
6. Max Verstappen54
7. Valtteri Bottas52
8. Sergio Perez39
9. Felipe Massa38
10. Daniil Kvjat22
11. Romain Grosjean22
12. Nico Hülkenberg20
13. Fernando Alonso18
14. Carlos Sainz 18
15. Kevin Magnussen6
16. Jenson Button5
17. Stoffel Vandoorne1

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes258
2. Ferrari177
3. Red Bull140
4. Williams90
5. Force India59
6. Toro Rosso32
7. McLaren24
8. Haas22
9. Renault6

Autor: J. Goldberger
Foto: formula 1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.