Premiérovú F1 v Rusku vyhral Hamilton

Pondelok, 13 október 2014

Prémiovú Veľkú cenu Ruska formuly 1 na okruhu v Soči vyhral britský pilot Lewis Hamilton pred Nemcom Nicom Rosbergom a Fínom Valtteri Botasom. K doterajším ôsmim tohtoročným víťazstvám pridal jazdec Mercedesu teraz v Rusku ďalšie a v boji o svetový titul má pred svojim najväčším konkurentom a tímovým partnerom Rosbergom tri podujatia pred záverom seriálu náskok 17 bodov.

1 Štart VC Ruska
Hamilton a Rosberg krátko po štarte, krátko na to sa Rosberg dostal na prvé miesto

Hamiltom vyhral v Soči aj kvalifikáciu a urobil tak prvý krok k ďalšiemu víťazstvu. To nehralo do karát Rosbergovi, ktorý od VC Nemecka 20. júla nevyhral žiadnu veľkú cenu a Hamilton štyri posledné. Aj keď horúce ovzdušie medzi Hamiltonom a Rosbergom sa medzičasom navonok schladilo, v oboch jazdcoch to vrie. Pokojnejší zostáva zatiaľ Hamilton, hlavne preto, že v šampionáte vedie a najmä že vyhráva. V Soči vyhral suverénne a s veľkým prehľadom a upevnil si pozíciu lídra seriálu.

To bol tiež dôvod, prečo sa Rosberg hneď po štarte rozhodol k ostrému útoku na pozíciu Hamiltona, ktorý štartoval z prvého miesta a Rosberg z druhého. Ale už v druhej zákrute zle odhadol brzdný bod, "prebrzdil" predné pneumatiky, ktoré mu potom spôsobovali vibrácie predných kolies. Musel preto už na konci tohto kola do boxu na výmenu pneumatík a prepadol sa z prvého miesta na posledné dvadsiate prvé. Tím Marusia nastúpil totiž na preteky len s jedným monopostom, čo bol prejav úcty k Julesovi Bianchimu, ktorý mal pred týždňom v Japonsku strašidelnú haváriu a odvtedy v japonskej nemocnici bojuje o život.

Netrpezlivý a unáhlený Rosberg bol tak už v úvode pretekov odsúdený na neúspech. Bolo však pre neho obrovským šťastím, že okruh v Soči bol milosrdný k pneumatikám a on už so stredne tvrdou sadou pneumatík z druhého kola vydržal až do cieľa. V stíhacej jazde však stratil veľa času predbiehaním slabších a pomalších jazdcov. V cieli bom nakoniec druhý za Hamiltonom, na ktorého stratil len trinásť a pol sekundy. Fín Botas bol posledným z prebiehaných jazdcov, ale aj s ním si Rosberg hravo poradil – už v 31. kole z celkových 53. Botas tak získal pre seba a stajňu Williams ďalšie pódiové umiestnenie za tretie miesto. Spolu ich už má päť, z toho dve druhé a tri tretie.

2 Rosberg - Hamilton
Rosberg začal v druhej zákrute po štarte neskoro brzdiť, zadymilo sa mu spod kolies, vyšiel zo zákruty, skrátil si trať a tak musel Hamiltona znovu pustiť pred seba

Štvrtý alebo najhoršie piaty mohol byť Alonso, nebyť mechanikmi zbabranej výmeny kolies v 20. kole pretekov. Predok jeho auta spustil mechanik na plochu boxu skôr ako ďalší dvaja nesadili kolesá. Toto zdržanie odsunulo Alonsa o pár miest dozadu, stratu do cieľa už nedohnal a v cieli bol až šiesty. Aj keď Alonso tlačí na pílu ako sa dá, viac z monopostu z Maranella nedokáže dostať. Ešte horšie je na tom druhý jazdec Ferrari Kimi Räikkönen, ktorý na rozdiel od Alonsa má v každých pretekoch problém dostať sa do prvej desiatky.

O suverenite mercedesov vo formule 1 svedčí aj skutočnosť, že po Soči patrí nemeckej značke v predstihu víťazstvo v Pohári konštruktérov, keďže náskok 223 bodov pred druhým Red Bullom sa už nedá dohnať. Prekvapujúco tretí je Williams a až na štvrtom mieste Ferrari. Piaty je McLaren, ktorého jazdci Brit Button i Dán Magnussen dosahujú veľmi dobré výsledky a aj teraz v Rusku sa umiestnili na štvrtom a piatom mieste.

Seriál formuly 1 bude pokračovať pretekmi na americkom kontinente 2. novembra Veľkou cenou USA v Austine.

Výsledky Veľkej ceny Ruska

1. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes1:31:50,744 hod
2. Nico RosbergNem./Mercedes+13,657 s
3. Valtteri BottasFín./Williams+17,425
4. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+30,234
5. Kevin MagnussenDán./McLaren+53,616
6. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+1:00,016 min
7. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+1,01,8
8. Sebastian VettelNem./Red Bull+1:06,6
9. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+1:18,8
10. Sergio PerezMex./Force India+1:20,0
11. Felipe MassaBraz./Williams+1:20,8
12. Nico HulkenbergNem./Force India+1:21,3

Priebežné poradie jazdcov (po 16 z 19 podujatí)

1. Lewis Hamilton291 bodov
2. Nico Rosberg274
3. Daniel Ricciardo199
4. Valtteri Bottas145
5. Sebastian Vettel143
6. Fernando Alonso141
7. Jenson Button94
8. Nico Hulkenberg76
9. Felipe Massa71
10. Kevin Magnussen49
11. Sergio Perez47
12. Kimi Raikkonen47

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes565 bodov
2. Red Bull342
3. Williams216
4. Ferrari188
5. McLaren143
6. Force India123
7. Toro Rosso29
8. Lotus8
9. Marussia2
10. Caterham0
11. Sauber0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.