Prológ v Austrálii pre Buttona

Pondelok, 19 marec 2012

Veľká cena Austrálie v Albert Parku v Melbourne odštartovala nový ročník seriálu majstrovstiev sveta formuly 1, v ktorom sa však neopakoval scenár z minuloročného seriálu, kedy Vettel a Red Bull držali režisérsku paličku a všetko dianie na trati sa odvíjalo podľa nich.

Jenson Button
Víťaz Veľkej ceny Austrálie Jenson Button žiaril po zaslúženom triumfe šťastím

Prvé preteky najsledovanejšieho motoristického seriálu mali ukázať, ako sa tímy i jazdci pripravili na novú, dlhú a náročnú sezónu. Časť z toho predviedli už v oficiálnych tréningoch v Austrálii, na ostro potom v kvalifikácii. Ukázalo sa, že najlepšie je pripravený McLaren, že veľký pokrok urobili v Mercedese a že Red Bull nie je ten, čo bol v uplynulej sezóne.

Zmeny oproti vlaňajšku nastali aj v jazdeckom poli. Pribudli nové mená, napríklad sa do formuly 1 z rallye vrátil Fín Kimi Räikkönen, v F1 sa znovu objavil Francúz Romain Grosjean i pribudli dvaja noví Francúzi Jean-Eric Vergne a Charles Pic. Do kokpitu F1 si znovu sa znovu posadil Nemec Timo Glock. Veľkým prínosom pre seriál by mal byť najmä bývalý dvojnásobný majster sveta Kimi Räikkönen, ale aj mladí Francúzi Grosjean a Vergne.

Kvalifikácia najlepšie vyšla jazdcom McLarenu Hamiltonovi a Buttonovi, ktorí si vybojovali na štarte prvé dve priečky. Ďalšie patrili prekvapeniu kvalifikácie Grosjeanovi i štvrtému M. Schumacherovi. Až ďalší rad patril Red Bullom s Vettelom a Webberom. Vôbec nevyšla tímu Ferrari: Alonso vyletel do štrkovej zóny a do tretej časti kvalifikácie medzi desiatich najlepších nepostúpil – ale aj tak bol na štarte dvanásty. Horšie dopadol druhý jazdec Ferrari, Brazílčan Massa, ktorému patrila až 16. priečka.

Najlepší štart mal Button z druhého miesta, za neho sa zaradil Hamilton, tretí po štarte bol Schumacher a na štvrté miesto postúpil Vettel. Na piate z ôsmeho zasa Rosberg a hneď za neho sa zaradil z dvanásteho miesta na šieste Alonso. Webber bol až za ním. Z tretieho miesta z kvalifikácie sa netešil Grosjean, ktorý po strkaniciach po štarte nemohol pokračovať v jazde. Svoj potenciál predviedol aj Räikkönen, ktorý z 18. miesta poskočil na jedenáste. Poradie Button, Hamilton, Schumacher mohlo zostať až do cieľa, aj keď ambiciózny Vettel nepríjemne dorážal na Schumachera. Ale keď jazdcovi Mercedesa odišla prevodovka a musel odstúpiť, jeho miesto pohodlne prevzal dvojnásobný a aktuálny majster sveta Vettel.

Takto opravené poradie mohlo vydržať až po cieľovú šachovnicu. Ale ani tentoraz sa tak nestalo. Prečo, na to použijeme slová Vettela: chýbala už len kengura. Povedal to po tom, keď pár kôl pred koncom pretekov sa na trati objavil veľký odťahový nákladiak kvôli odstavenému monopostu Vitalija Petrova a išlo pred celým štartovým polom (ale za bezpečnostným vozidlom Bernda Mayländera). Problémy, ktoré tak vznikli, našťastie dopadli dobre. Z tejto situácie však vyťažil práve Vettel, ktorý sa vďaka výjazdu safety caru na trať dostal na druhé miesto pred Hamiltona a udržal si ho až do cieľa.

Button zvíťazil systémom štart-cieľ. Druhý v cieli bol Vettel, najmä kvôli šťastnej náhode s výjazdom safety caru na trať a odsunul tak Hamiltona na tretiu priečku. Webber skončil štvrtý a Alonso bol šťastný aj za piatu priečku. Japoncovi Kobayashimu patrila šiesta a Räikkonenovi siedma priečka. Bodovali aj Mexičan Perez, Austrálčan Ricciardo a Brit di Resta.

Ďalšie v poradí druhé podujatie seriálu sa pôjde už týždeň po Austrálii - 25. marca. Na programe je Veľká cena Malajzie.

Výsledky VC Austrálie (58 kôl, 307,574 km)

Poradie jazdcov

1. Jenson ButtonV. Brit./McLaren1:34:09,565 hod
2. Sebastian VettelNem./Red Bull+2,139 s
3. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+4,075
4. Mark WebberAus./Red Bull+4,547
5. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+21,565
6. Kamuji KobayashJap./Sauber+36,766
7. Kimi RäikkönenFín./Lotus+38,014
8. Sergio PerezMex./Sauber+39,458
9. Daniel RicciardoAus./Toro Rosso+39,556
10. Paul di RestaV. Brit./Force India+39,737

Najrýchlejšie kolo

  • Button - 1:29,187 min

Priebežné poradie jazdcov (po 1. podujatí)

1. Jenson Button25 bodov
2. Sebastian Vettel18
3. Lewis Hamilton15
4. Mark Webber12
5. Fernando Alonso10
6. Kamuji Kobayashi8
7. Kimi Räikkönen6
8. Sergio Perez4
9. Daniel Ricciardo2
10. Paul di Resta1

Pohár konštruktérov (po 1. podujatí)

1. McLaren40 bodov
2. Red Bull30
3. Sauber12
4. Ferrari10
5. Lotus-Renault6
6. Toro Rosso2
7. Force India1

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.