Rosberg zvíťazil v Suzuke, Hamilton tretí

Pondelok, 10 október 2016

Aj víkend týždeň po Malajzii bol pre nemeckého jazdca formuly 1Nico Rosberga úspešný. Vyhral kvalifikáciu na Veľkú cenu Japonska, sedemnáste podujatie seriálu F1, keď druhý Brit Lewis Hamilton preťal pomyselnú cieľovú čiaru o 82 centimetrov neskôr ako Rosberg, resp. na 5807 metrov dlhom okruhu Suzuka bol Hamilton pomalší od Rosberga o 13 tisícin sekundy. Aj to pomohlo Rosbergovi vyhrať preteky pred Holanďanom Maxom Verstapenom. Tretí v cieli bol Hamiltonom.

1 Nico Rosberg
Víťaz Veľkej ceny Japonska Nico Rosberg sa výhrou priblížil k zisku svojho prvého titulu

Základ víťazstva Rosberga v Japonsku bol na štarte pretekov, keď z prvej pozície veľmi dobre odštartoval, ušiel ostatným a zvíťazil spôsobom štart – cieľ. Štart naopak nevyšiel Hamiltonovi, hneď po ňom sa ocitol na ôsmom mieste a stíhacou jazdou potom napravil chybu zo štartu a skončil tretí. Mohol byť aj druhý, ale v predposlednom kole ho na druhej pozícii jazdiaci Verstappen vytlačil z trate a Hamiltonovi už nezostal čas na úspešný útok na "strieborný" post v cieli.

Po skončení pretekov v Japonsku musel Verstappen na koberček k riaditeľovi pretekov. K situácii, ktorá sa mohla skončiť nepríjemnou kolíziou, resp. aj škaredou haváriou prišlo ku koncu pretekov, keď za druhého Verstappena sa tesne dotiahol Hamilton. Na poslednom spomaľovači okruhu došlo k súboju a Hamitovi neostal priestor prejsť zákrutou, musel ju vynechať a ísť rovno (podobný kúsok vyviedol Verstappen Räikkönenovi na VC Maďarska). Holanďan sa tak previnil proti pravidlám tým, že svojím nevypočítateľným a nebezpečným správaním donútil Hamiltona k chybnému manévru. Prípad budú riešiť stevardi o dva týždne pred pretekmi v americkom Austine.

Nico Rosberg vyhral v Japonsku už tridsiatu kvalifikáciu a jazdí vo veľkej pohode. Vydaril sa mu štart a vyhral už štvrté preteky z posledných piatich. Nevyhral len tie minulý týždeň v Malajzii, kde po nezavinenej kolízii hneď po štarte sa prepadol dozadu a stíhacou jazdou to ešte stihol na stupeň víťazov za tretie miesto. V tejto sezóne vyhral už deväť pretekov.

Výhra v Japonsku posunula Rosberga bližšie k titulu majstra sveta, keď zvýšil svoj náskok pred druhým Hamiltonom na 33 bodov. Do konca seriálu zostáva odjazdiť ešte štvoro pretekov, takže prihodiť sa môže všeličo. Ak však pôjde všetko normálne, 33 bodov náskoku by k zisku prvého titulu pre Rosberga mohlo stačiť.

Mercedesy Rosberga a Hamiltona, ak sa v pretekoch nič mimoriadne nestane, sú prakticky k nezastaveniu a v predstihu získali titul majstra sveta v tímovej súťaží – Pohár konštruktérov. Nedostižné sú v každých pretekoch. Zmeniť to môže len chyba jazdca, alebo technická porucha monopostu. Darí sa aj Red Bullom, čo potvrdil napríklad pred týždňom Ricciardo víťazstvom v Malajzii. A aj Verstappen teraz v Japonsku druhým miestom.

2 Rosberg versus Red Bully
Prenasledovanie Rosbergovho mercedesa monopostami Red Bull z úvodu pretekov

Ferrari výkonnosťou na Red Bully doteraz nestačili. V Japonsku to však bolo iné. Oba Ferrari s Vettelom i Räikköneom mali stáť na štarte v druhom rade hneď za mercedesmi, penalizácie ich však odsunuli o niekoľko miest dozadu. Aj v pretekoch sa Ferrari ukázali ako veľmi silné a nebyť pochybenia pri pit stope, mohol Vettel stáť na stupni víťazov a Hamilton mohol skončiť až štvrtý. V stratégii Ferrari to však nebolo prvé zlé rozhodnutie!

Štvrtým najsilnejším tímom sa ukazuje už dlhšie indický tím Force India s Mexičanom Perezom a Nemcom Hülkenbergom. Hneď za nimi je potom Williams v sedle s Brazílčanom Massom a Fínom Bottasom. McLaren nasadil v Japonsku novú špecifikáciu motorov Honda, od ktorých si tím veľa sľuboval. Zostalo však len pri očakávaniach, keď Alonso skončil 16. a Button bol v cieli na 18. mieste.

Prekvapujúco na týchto šesť tímov nestačí juniorský tím Toro Rosso. Tak Sainz junior ako aj Rus Kvjat nedosahujú dobré výsledky a v bodovaní tímov im patrí až siedme miesto. Od renaultov sa čakali lepšie výsledky, ale nestalo sa a v tejto sezóne sa už ťažko presadia.

Osemnáste preteky seriálu formuly 1 pokračujú 23. októbra Veľkou Cenou USA v Austine.

Výsledky Veľkej ceny Japonska

1. Nico RosbergNem./Mercedes1:26:43,333 hod
2. Max VerstappenHol./Red Bull+4,978 s
3. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes+5,776
4. Sebastian VettelNem./Ferrari+20,269
5. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+28,370
6. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+33,941
7 Sergio PerezMex./Force India+57,495
8. Nico HulkenbergNem./Force India+59,177
9. Felipe MassaBraz./Williams+1:37,763 min
10. Valtteri BottasFín./Williams+1:98,323
11. Romain GrosjeanFranc./Haas+1:39,254
12. Jolyon PalmerÍr./Renault- 1 kolo
13. Daniil KvyatRus./Toro Rosso- 1 kolo
14. Kevin MagnussenDán./Renault- 1 kolo
15. Marcus EricssonŠvéd./Sauber- 1 kolo
16. Fernando AlonsoŠpan./McLaren- 1 kolo
17. Carlos SainzŠpan./Toro Rosso- 1 kolo
18. Jenson ButtonV. Brit./McLaren- 1 kolo
19. Felipe NasrBraz./Sauber- 1 kolo
20. Esteban GutierrezMex./Haas- 1 kolo
21. Esteban OconFranc./Manor- 1 kolo
22. Pascal WehrleinNem./Manor- 1 kolo

Priebežné poradie jazdcov (po 17 z 21 podujatí)

1. Nico Rosberg313 bodov
2. Lewis Hamilton280
3. Daniel Ricciardo212
4. Kimi Räikkönen170
5.-6. Max Verstappen165
5.-6. Sebastian Vettel165
7. Valtteri Bottas81
8. Sergio Perez80
9. Nico Hulkenberg54
10. Felipe Massa43
11. Fernando Alonso (Špan./McLaren)42
12. Carlos Sainz (Špan./Toro Rosso)30
13. Romain Grosjean (Franc./Haas)28
14. Daniil Kvyat (Rus./Toro Rosso)25
15. Jenson Button (V. Brit./McLaren)19
16. Kevin Magnussen (Dán./Renault)7
17. Jolyon Palmer (Ír./Renault)1
18. Pascal Wehrlein (Nem./Manor)1
19. Stoffel Vandoorne (Belg./McLaren)1
20. Esteban Gutierrez (Mex./Haas)0
21. Marcus Ericsson (Švéd./Sauber)0
22. Felipe Nasr (Braz./Sauber)0
23. Rio Haryanto (Indonéz./Manor)0
24. Esteban Ocon (Franc./Manor)0

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes593 bodov – istý víťaz
2. Red Bull385
3. Ferrari335
4. Force India134
5. Williams124
6. McLaren62
7. Toro Rosso47
8. Haas28
9. Renault8
10. Manor1
11. Sauber0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.