Španielsko: double Ferrari, nehoda Kovalainena

Nedeľa, 27 apríl 2008

Dvojnásobná radosť Ferrari, ťažká nehoda Kovalainena, zlepšenie u Hamiltona a záblesk na lepšie časy pre Alonsa charakterizovali Veľkú cenu Španielska v pretekoch F1 na okruhu Catalunya pri Barcelone.

Španielsko Španielsko

Kimi Räikkönen a Felipe Massa z tímu Ferrari pripísali pre svoj tím na Veľkej cene Španielska v tejto sezóne už druhé dvojnásobné víťazstvo, keď cieľom ako prvý prešiel víťaz kvalifikácie Räikkönen pred Massom. Tretí skončil minuloročný objav Lewis Hamiltom na McLarene, ktorému sa znovu začína dariť. Na ďalších miestach skončili Kubica z BMW-Sauber, Webber na Red Bulle a Button jazdiaci na Honde. Dve posledné bodované priečky patria Nakadžimovi na Williamse a Trullimu, ktorý sedlá Toyotu.

Ťažkú haváriu mal Heikki Kavalainen, druhý jazdec McLarenu, ktorý po defekte ľavej prednej pneumatiky s neovládateľným monopostom v plnej rýchlosti tvrdo narazil a zakliesnil sa do ochranného valu pneumatík. Mal pritom aj veľké šťastie, keď z nehody vyviazol v podstate len s menším poranením a otrasom mozgu.

Náznak návratu medzi elitu naznačil v kvalifikácii Fernando Alonso, ktorý si na štarte za druhé miesto vybojoval pozíciu v prvom rade hneď veľa víťaza kvalifikácie Räikkönena. O jeho úspechu sa v depe šuškalo, že v nádrži mal menej paliva ako jeho konkurenti a ťažil tak z ľahšieho monopostu, čo sa však v pretekoch úplne nepotvrdilo. V druhom rade na štarte stáli Massa a Kubica, v treťom Hamiltom a Kovalainen, vo štvrtom rade stáli Webber s Trullim a v piatom Heidfeld a Piquet. Vďaka veľmi dobrému štartu sa Massa prebojoval hneď po štarte na druhú priečku, Alonso klesol na tretiu a Hamiltom postúpil na štvrtú.

Bolo otázne, či si Alonso udrží pozíciu pred Hamiltonom, alebo si Brit s ním veľmi rýchlo poradí a pošle ho za svoj chrbát. Nestalo sa tak a Hamilton sa pred Španiela dostal až po zastávkach v boxoch, možno aj preto, že plynulý priebeh pretekov narušilo viacero havárii, po ktorých muselo na trať spomaľovacie vozidlo. Po menších kolíziách odstúpovali postupne Davidson, Sutil, Vettel, Bourdais, Barrichello, Rosberg a Piquet.

Španielsko

Neskôr pre poruchu motora z piateho miesta musel z pretekov odstúpiť aj Alonso a v 22. kole po havárii aj Kovalainen. Alonso i Renault však v Španielsku naznačili enormný skok vpred. Renault dokonale využil prestávku po Bahrajne, zlepšil aerodynamiku svojho monopostu i jeho rýchlosť. Chýba mu však ešte spoľahlivosť. Renault však v Španielsku naznačil, že znovu by sa mohol aspoň priblížiť tam, kde bol pred dvoma a troma rokmi, keď Alonso získal titul majstra sveta.

Krok vpred vo výkonnosti svojho monopostu badať aj u Hondy. Vďaka Britovi Buttonovi má Honda za šieste miesto získané v Barcelone prvé tri body, pričom za celú minulú sezónu nezískali jazdci japonskej stajne ani bod. Smolný deň mal druhý jazdec tímu BMW-Sauber Nick Deidfeld, ktorému dochádzalo palivo práve v čase, keď bolo na trati spomaľovacie vozidlo a do boxov sa nesmelo, ale on kvôli benzínu musel. Dostal za to desaťsekundovú penalizáciu so zastávkou v boxoch, čo druhého jazdca priebežného poradia odsunulo dozadu na nebodované miesto.

Španielske preteky sa nádejne vyvíjali pre Taliana Fisichelu z indickej stajne Force India. Dlho to vyzeralo na bodované miesto, čo by pre tento nový tím vo formule 1 bol nesmierny úspech. Zbytočný kontakt v boxovej uličke s Barricellom ho však pripravil o historický úspech. Doplatil na to aj Brazílčan, ktorý preteky nedokončil.

Najbližšie seriál majstrovstiev sveta formule 1 pokračuje 11. mája, kedy je na programe Veľká cena Turecka.

Výsledky (307,104 km, 66 okruhov)

1. Kimi RäikkönenFín./ Ferrari1:38:19,05 hod
2. Felipe MassaBraz./Ferrari+3,23 s
3. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren+4,19
4.Robert KubicaPoľ./BMW+5,69
5. Mark WebberAustr./Red Bull+35,94
6. Jenson ButtonV. Brit./Honda+53,01
7. Kazuki NakadžimaJap./Williams+58,24
8. Jarno TrulliTal./Toyota+59,43
9. Nick HeidfeldNem./BMW+1:03,07 min
10. Giancarlo FisichellaTal./Force India+1 kolo
11. Timo GlockNem./Toyota+1 kolo
12. David CoulthardV. Brit./Red Bull+1 kolo
13. Takuma SatoJap./Super Aguri+1 kolo

Nedokončili

Heikki KovalainenFín./McLaren
Fernando AlonsoŠpan./Renault
Nelson PiquetBraz./Renault
Nico RosbergNem./Williams
Rubens BarrichelloBraz./Honda
Sebastien BourdaisFranc./Toro Rosso
Sebastian VettelNem./Toro Rosso
Adrian SutilNem./Force India
Anthony DavidsonV. Brit./Super Aguri

Najrýchlejšie kolo

K. Räikkönen - 1:21,67

Priebežné poradie (po 4 pretekoch)

1. Kimi Räikkönen29 bodov
2. Lewis Hamilton20
3. Robert Kubica19
4. Felipe Massa18
5. Nick Heidfeld16
6. Heikki Kovalainen14
7. Jarno Trulli9
8. Mark Webber8
9. Nico Rosberg7
10. Fernando Alonso6
11. Kazuki Nakadžima5
12. Jenson Button3
13. Sebastien Bourdais2

Pohár konštruktérov

1. Ferrari47 bodov
2. BMW-Sauber35
3. McLaren-Mercedes34
4. Williams12
5. Toyota9
6. Red Bull8
7. Renault6
8. Honda3
9. Toro Rosso2

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.