Turecko: triumf Hamiltona, debakel (?) Red Bullu

Pondelok, 31 máj 2010

Vraví sa, že tam, kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. Presne o takomto šťastí môže hovoriť majster sveta spred dvoch rokov, Brit Hamilton. Víťazstvo vo Veľkej cene Turecka formuly 1 mu doslova spadlo do lona po tom, čo vedúci jazdci Austrálčan Webber a Nemec Vettel zo stajne Red Bull po vzájomnej kolízii 17 kôl pred koncom pretekov prenechali vedúcu pozíciu Hamiltonovi na McLarene, ktorý sa tak mohol tešiť z prvého tohtoročného víťazstva.

Hamilton a Button
Aj takáto vie byť radosť víťazov: Hamilton, Button a šampanské po Veľkej cene Turecka

Triumf McLarenu zavŕšil druhým miestom v cieli aktuálny majster sveta Button. Náplasťou pre Red Bull je aspoň tretie miesto Webbera, ktorého monopost po výmene predného krídla prišiel do cieľa ako tretí a udržal si pozíciu lídra šampionátu. Z tohto pódiového umiestnenia mal však určite najmenšiu radosť zo všetkých doterajších úspešných umiestnení. Ktovie, koho za tento incident stihne väčšie umývanie hláv, Webbera či Vettela. To bude úloha pre šéfa tímu Christiana Hornera, isté však je, že zbytočnou kolíziou pripravili jazdci Red Bullu svoj tím o dvojité víťazstvo, o body do hodnotenia o majstra sveta, ale aj do Pohára konštruktérov.

Ku kolízii medzi Webberom a Vettelom došlo v 41. kole z celkových 58 kôl. Na čele jazdil Webber, za ním Vettel. Na dlhšej rovinke mladý Nemec stlačil pedál plynu až na podlahu a chcel sa dostať pred svojho tímového soka. Ten však nechcel predať svoju kožu lacno a dupol na plyn rovnakou silou ako Vettel. Z pohľadu televíznej kamery to vyzeralo tak, že Vettel strhol mierne volantom doprava a došlo ku kontaktu. Horšie z neho vyšiel Vettel, ktorý mal prerazenú pneumatiku a natoľko poškodený monopost, že preteky musel vzdať. Webber zabočil do boxov, kde mu vymenili prednú časť monopostu a stihol sa vrátiť na trať ešte pred Schumachera, ktorý jazdil na štvrtej priečke.

Po kolízii jazdcov Red Bullu postúpil na prvé miesto Hamilton, Button jazdil hneď za ním. Keď potom Button zaútočil na Hamiltona, vyzeralo to na podobný súboj ako zviedli medzi sebou Webber s Vettelom. Dva razy sa Buttonovi aj podarilo dostať sa pred Hamiltona, nakoniec si však Hamilton udržal vedenie až do cieľa. Button skončil druhý a Webber tretí. Štvrtý v cieli bol Schumacher pred tímovým spolujazdcom z Mercedesu Rosbergom. Šiesty potom Kubica na Renaulte, na siedmom a ôsmom mieste sa umiestnili jazdci Ferrari Massa a Alonso. Body brali ešte deviaty Sutil a desiaty Kobajaši.

Dve predchádzajúce veľké ceny seriálu majstrovstiev sveta F1 vyhral Webber. Darilo sa mu aj v kvalifikáciách, keď vyhral tri posledné, vrátane tureckej. V Turecku bol blízko aj k víťazstvu v samotných pretekoch a vyzeralo to tak, že vyhrá tretiu veľkú cenu v rade. Nestalo sa, pretože vyhrať chceli obaja jazdci Red Bullu. Paradoxne tak pomohli k dvojitému víťazstvu tímu McLaren, ktorého monoposty sa značne priblížili Red Bullom. A naopak, Ferrari akoby strácali dych. Ten chytá aj Michael Schumacher s monopostom Mercedes a už po druhý raz v kvalifikácii i pretekoch bol lepší ako Nico Rosberg, druhý jazdec tímu Mercedes. Takže – formula 1 naberá na vyrovnanosti a začína byť aj o niečo dramatickejšia. Asi sa máme na čo tešiť.

V poradí ôsme podujatie seriálu formuly 1 z celkových devätnástich sa pôjde 13. júna ako Veľká cena Kanady.

Výsledky Veľkej ceny Turecka

1. Lewis HamiltonMcLaren1:28:47,620 hod
2. Jenson ButtonMcLaren+ 2,6 s
3. Mark WebberRed Bull24,2
4. M. SchumacherMercedes31,1
5. Nico RosbergMercedes32,2
6. Robert KubicaRenault32,8
7. Felipe MassaFerrari36,6
8. Fernando AlonsoFerrari46,5
9. Adrian SutilForce India49
10. Kamui KobayashiSauber+ 1:5,6 min
11. Pedro de la RosaSauber+ 1:5,9
12. Jaime AlguersuariToro Rosso+ 1:7,8
13. Vitantonio LiuzziForce India- 1 kolo
14. Rubens BarrichelloWilliams- 1 kolo
15. Vitalij PetrovRenault- 1 kolo
16. Sebastien BuemiToro Rosso- 1 kolo
17. Nico HulkenbergWilliams- 1 kolo
18. Timo GlockVirgin- 3 kolá
19. Lucas di GrassiVirgin- 3 kolá
  • Najrýchlejšie kolo Petrov 1:29,165 min

Preteky nedokončili

  • Karuna Chandhok - HRT
  • Bruno Senna - HRT
  • Sebastian Vettel - RBR
  • Heikki Kovalainen - Lotus
  • Jarno Trulli - Lotus

Priebežné poradie jazdcov (po 7 z 19 pretekov)

1. Mark Webber93 bodov
2. Jenson Button88
3. Lewis Hamilton84
4. Fernando Alonso79
5. Sebastian Vettel78
6. Felipe Massa67
6. Robert Kubica67
8. Nico Rosberg66
9. Michael Schumacher34
10. Adrian Sutil22
11. Vitantonio Liuzzi10
12. Rubens Barrichello7
13. Vitalij Petrov6
14. Jaime Alguersuari3
15.-17. Sebastien Buemi1
15.-17. Nico Hülkenberg1
15.-17. Kamui Kobajaši1

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. McLaren172 bodov
2. Red171
3. Ferrari146
4. Mercedes100
5. Renault73
6. Force India32
7. Williams8
8. Toro Rosso4
9. Sauber1

Autor: J. Goldberger
Foto: moto gp
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.