Turecko: triumf Hamiltona, debakel (?) Red Bullu

Pondelok, 31 máj 2010

Vraví sa, že tam, kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. Presne o takomto šťastí môže hovoriť majster sveta spred dvoch rokov, Brit Hamilton. Víťazstvo vo Veľkej cene Turecka formuly 1 mu doslova spadlo do lona po tom, čo vedúci jazdci Austrálčan Webber a Nemec Vettel zo stajne Red Bull po vzájomnej kolízii 17 kôl pred koncom pretekov prenechali vedúcu pozíciu Hamiltonovi na McLarene, ktorý sa tak mohol tešiť z prvého tohtoročného víťazstva.

Hamilton a Button
Aj takáto vie byť radosť víťazov: Hamilton, Button a šampanské po Veľkej cene Turecka

Triumf McLarenu zavŕšil druhým miestom v cieli aktuálny majster sveta Button. Náplasťou pre Red Bull je aspoň tretie miesto Webbera, ktorého monopost po výmene predného krídla prišiel do cieľa ako tretí a udržal si pozíciu lídra šampionátu. Z tohto pódiového umiestnenia mal však určite najmenšiu radosť zo všetkých doterajších úspešných umiestnení. Ktovie, koho za tento incident stihne väčšie umývanie hláv, Webbera či Vettela. To bude úloha pre šéfa tímu Christiana Hornera, isté však je, že zbytočnou kolíziou pripravili jazdci Red Bullu svoj tím o dvojité víťazstvo, o body do hodnotenia o majstra sveta, ale aj do Pohára konštruktérov.

Ku kolízii medzi Webberom a Vettelom došlo v 41. kole z celkových 58 kôl. Na čele jazdil Webber, za ním Vettel. Na dlhšej rovinke mladý Nemec stlačil pedál plynu až na podlahu a chcel sa dostať pred svojho tímového soka. Ten však nechcel predať svoju kožu lacno a dupol na plyn rovnakou silou ako Vettel. Z pohľadu televíznej kamery to vyzeralo tak, že Vettel strhol mierne volantom doprava a došlo ku kontaktu. Horšie z neho vyšiel Vettel, ktorý mal prerazenú pneumatiku a natoľko poškodený monopost, že preteky musel vzdať. Webber zabočil do boxov, kde mu vymenili prednú časť monopostu a stihol sa vrátiť na trať ešte pred Schumachera, ktorý jazdil na štvrtej priečke.

Po kolízii jazdcov Red Bullu postúpil na prvé miesto Hamilton, Button jazdil hneď za ním. Keď potom Button zaútočil na Hamiltona, vyzeralo to na podobný súboj ako zviedli medzi sebou Webber s Vettelom. Dva razy sa Buttonovi aj podarilo dostať sa pred Hamiltona, nakoniec si však Hamilton udržal vedenie až do cieľa. Button skončil druhý a Webber tretí. Štvrtý v cieli bol Schumacher pred tímovým spolujazdcom z Mercedesu Rosbergom. Šiesty potom Kubica na Renaulte, na siedmom a ôsmom mieste sa umiestnili jazdci Ferrari Massa a Alonso. Body brali ešte deviaty Sutil a desiaty Kobajaši.

Dve predchádzajúce veľké ceny seriálu majstrovstiev sveta F1 vyhral Webber. Darilo sa mu aj v kvalifikáciách, keď vyhral tri posledné, vrátane tureckej. V Turecku bol blízko aj k víťazstvu v samotných pretekoch a vyzeralo to tak, že vyhrá tretiu veľkú cenu v rade. Nestalo sa, pretože vyhrať chceli obaja jazdci Red Bullu. Paradoxne tak pomohli k dvojitému víťazstvu tímu McLaren, ktorého monoposty sa značne priblížili Red Bullom. A naopak, Ferrari akoby strácali dych. Ten chytá aj Michael Schumacher s monopostom Mercedes a už po druhý raz v kvalifikácii i pretekoch bol lepší ako Nico Rosberg, druhý jazdec tímu Mercedes. Takže – formula 1 naberá na vyrovnanosti a začína byť aj o niečo dramatickejšia. Asi sa máme na čo tešiť.

V poradí ôsme podujatie seriálu formuly 1 z celkových devätnástich sa pôjde 13. júna ako Veľká cena Kanady.

Výsledky Veľkej ceny Turecka

1. Lewis HamiltonMcLaren1:28:47,620 hod
2. Jenson ButtonMcLaren+ 2,6 s
3. Mark WebberRed Bull24,2
4. M. SchumacherMercedes31,1
5. Nico RosbergMercedes32,2
6. Robert KubicaRenault32,8
7. Felipe MassaFerrari36,6
8. Fernando AlonsoFerrari46,5
9. Adrian SutilForce India49
10. Kamui KobayashiSauber+ 1:5,6 min
11. Pedro de la RosaSauber+ 1:5,9
12. Jaime AlguersuariToro Rosso+ 1:7,8
13. Vitantonio LiuzziForce India- 1 kolo
14. Rubens BarrichelloWilliams- 1 kolo
15. Vitalij PetrovRenault- 1 kolo
16. Sebastien BuemiToro Rosso- 1 kolo
17. Nico HulkenbergWilliams- 1 kolo
18. Timo GlockVirgin- 3 kolá
19. Lucas di GrassiVirgin- 3 kolá
  • Najrýchlejšie kolo Petrov 1:29,165 min

Preteky nedokončili

  • Karuna Chandhok - HRT
  • Bruno Senna - HRT
  • Sebastian Vettel - RBR
  • Heikki Kovalainen - Lotus
  • Jarno Trulli - Lotus

Priebežné poradie jazdcov (po 7 z 19 pretekov)

1. Mark Webber93 bodov
2. Jenson Button88
3. Lewis Hamilton84
4. Fernando Alonso79
5. Sebastian Vettel78
6. Felipe Massa67
6. Robert Kubica67
8. Nico Rosberg66
9. Michael Schumacher34
10. Adrian Sutil22
11. Vitantonio Liuzzi10
12. Rubens Barrichello7
13. Vitalij Petrov6
14. Jaime Alguersuari3
15.-17. Sebastien Buemi1
15.-17. Nico Hülkenberg1
15.-17. Kamui Kobajaši1

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. McLaren172 bodov
2. Red171
3. Ferrari146
4. Mercedes100
5. Renault73
6. Force India32
7. Williams8
8. Toro Rosso4
9. Sauber1

Autor: J. Goldberger
Foto: moto gp
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.