V Bahrajne víťazná premiéra Alonsa

Nedeľa, 14 marec 2010

Kolotoč pretekov formuly 1 roztočilo prvé podujatie seriálu – Veľká cena Bahrajnu. Seriál najrýchlejších automobilových pretekov, ktoré sľubujú dramatické a napínavé preteky od prvej sekundy po štarte až po cieľovú šachovnicovú zástavku. Majú k tomu prispieť nové, dosť razantne zmenené predpisy: napríklad zákaz dopĺňania paliva počas pretekov, nový systém bodovania, nové tímy (Lotus, Virgin, Hispania), najmä však veľké rošády v tímoch, nové a staronové tváre, ale aj návrat Michaela Schumachera, sedemnásobného majstra sveta. Naplnia sa očakávania?

Ferrari

Predpovede o dramatickosti pretekov a celého seriálu sa na Veľkej cene Bahrajnu potvrdili len čiastočne. Chvíľky napätia po štarte vystriedala monotónnosť známa aj z predchádzajúcich sezón. Na čele sa usadil najrýchlejší muž z kvalifikácie Nemec Vettel na Red Bulle. Alonso, po prvý raz v červenom drese Ferrari, si tretiu priečku zo štartu vymenil po tvrdšom ataku s tímovým jazdcom Massom. Za nimi sa jazdci zoradili v poradí: štvrtý Rosberg, piaty Hamilton, šiesty Schumacher.

Dozadu sa prepadol Webber, keď jeho monopost Red Bull dvakrát poriadne zadymil a vyzeralo to na technickú poruchu. Motor Webberovho monopostu ju však predýchal a pokračoval v jazde za Buttonom, úradujúcim majstrom sveta, ktorý teraz (keď stajňu Brawn GP kúpil Mercedes aj s jej šéfom Rossom Brawnom) oblieka tričko McLarenu vedno s Hamiltonom. V takomto poradí, až na jednu zmenu, sa jazdilo aj po výmene pneumatík, ktorá prebehla medzi 13. a 16. kolom z celkových 49. Po boxoch najviac získal Hamilton, keď už na tvrdšej zmesi sa dostal na štvrté miesto pred Rosberga. Oba mercedesy, Rosbergov i Schumacherov, jazdili tak za sebou na piatom a šiestom mieste. Na Schumachera potom začala dobiedzať dvojica Button a Webber, k pokusu o predbiehanie im však bývalý sedemnásobný majster sveta nedal šancu.

Zlý začiatok mali Kubica, nový jazdec Renaultu, i Sutil z Force India, ktorí sa po vzájomnej kolízii hneď na začiatku pretekov ocitli na chvoste. Z nováčikov hneď v druhom kole vypadol Ind Chandhok z nového tímu Hispania, Brazílčan di Grassi (Virgin), ale aj Japonec Kobajashi (Sauber). Hülkenberg (Williams), ktorý po šmyku mohol spôsobiť veľkú kolíziu, (šťastie však zaúradovalo), pokračoval ďalej. Postupne vypadli ďalší: prvý Rus v F1 Petrov (Renault) pre poruchu zavesenia pravého predného kolesa, Brazílčan Bruno Senna (Hispania), synovec niekdajšieho majstra sveta Ayrtona Sennu a Španiel de la Rossa (Sauber). Lotus, ktorý sa po rokoch vrátil do formuly 1 s jazdcami Kovalainenom a Trullim, príliš veľa vody nenamútil ani v druhej desiatke, avšak oba monoposty, na rozdiel od iných nových tímov Hispania, Virgin a Sauber, videli v cieli šachovnicovú zástavku.

Po tom, čo si Vettel vybudoval niekoľkosekundový náskok na čele a do konca pretekov mu stačilo udržiavať si ho, náhle jeho motor začal strácať výkon a Ferrari s Alonsom a Massom sa mu začali približovať. V technických pasážach im Vettel stačil, ale na najdlhšej rovinke im neodolal. Neskôr ani Hamiltonovi. Poradie Alonso, Massa, Hamiltom vydržalo až do cieľa a Ferrari získali po takmer dvoch rokoch prvé double. Štvrté miesto si ustrážil sklamaný Vettel, piaty a šiesty prišli do cieľa Rosberg a Schumacher. Button s Webberom si uvedomili, že útok na Schumachera by k úspechu neviedol a tak pokojne dojazdili na siedmom a ôsmom mieste. Deviaty skončil Liuzzi (Force India) a desiaty stále ambiciózny Barrichello na Williamse. Kubica i Sutil sa po počiatočných problémoch postupne predierali dopredu, ale na lepšie ako 11. a 12. miesto v cieli to nestačilo.

Preteky v Bahrajne ukázali, že najlepšie na novú sezónu sú pripravené stajne Ferrari, Red Bull, Mercedes a McLaren. Veľkou posilou pre Ferrari je Alonso, ktorý sem prišiel z Renaultu a s Massom tvoria veľmi silnú a vyrovnanú dvojicu. Podobné je to aj u McLarenu, ktorý má Hamiltona a Buttona, dvoch majstrov sveta. Z Red Bullu by sa majstrom chcel stať Vettel, ktorý má k tomu všetky predpoklady. Silný a ambiciózny je aj druhý jazdec Red Bullu Webber. A čo Schumacher a Rosberg? Je predpoklad, že Mercedes sa v ďalších pretekoch ešte zrýchli a šance Schumachera i Rosberga môžu stúpnuť. Zatiaľ je Mercedes v porovnaní s Ferrari a Red Bullom o málo pomalší, s McLarenom vyrovnaný. Takže na zaujímavé bitky najmä týchto najväčších favoritov sa môžeme tešiť.

Najbližšia veľká cena formuly 1 je na programe už 28. marca v Austrálii na okruhu Albert Park Circuit.

Poradie v cieli Veľkej ceny Bahrajnu

1. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari1:39:20,396 h (priem. rých. 186,272 km/h)
2. Felipe MassaBraz./Ferrari+ 16,099 s
3. Lewis HamiltonV. Brit./McLaren23,182
4. Sebastian VettelNem./Red Bull38,799
5. Nico RosbergNem./Mercedes40,213
6. Michael SchumacherNem./Mercedes44,163
7. Jenson ButtonV. Brit./McLaren45,28
8. Mark WebberAustr./Red Bull46,36
9. Vitantonio LiuzziTal./Force India53,008
10. Rubens BarrichelloBraz./Williams+ 1:02,489 min
11. Robert KubicaPoľ./Renault+ 1:09,093
12. Adrian SutilNem./Force India+ 1:22,958
13. Jaime AlguersuariŠpan./Toro Rosso+ 1:32,656
14. Nico HülkenbergNem./Williams- 1 kolo
15. Heikki KovalainenFín./Lotus- 2 kolá
16. Sebastien BuemiŠvajč./Toro Rosso- 3 kolá
17. Jarno TrulliTal./Lotus- 3 kolá

Preteky nedokončili

Karun ChandhokInd./Hispania
Lucas di GrassiBraz./Virgin
Kamui KobajašiJap./Sauber
Vitalij PetrovRus./Renault
Timo GlockNem./Virgin
Bruno SennaBraz./Hispania
Pedro de la RosaŠpan./Sauber

Stav po prvých pretekoch - jazdci

1. Alonso25
2. Massa21
3. Hamilton15
4. Vettel12
5. Rosberg10
6. Schumacher8
7. Jenson Button6
8. Webber4
9. Liuzzi2
10. Barrichello1

Tímy po prvých pretekoch (Pohár konštruktérov)

1. Ferrari43
2. McLaren21
3. Mercedes18
4. Red Bull16
5. Force India2
6. Williams1

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.