V Brazílii sa víťazstva dočkal Webber

Pondelok, 28 november 2011

Bodku za tohtoročným seriálom majstrovstiev sveta najrýchlejších formulových áut urobila Veľká cena Brazílie, dvojité víťazstvo tímu Red Bull a prvé tohtoročné víťazstvo Marka Webbera. Austrálčan sa tak rozpamätal na svoje prvenstvo spred dvoch rokov na okruhu Interlagos a znovu, už po piaty raz v kariére, sa pozeral na svet z najvyššieho stupienka pre víťaza pretekov.

Mark Webber
Mark Webber si v Brazílii na okruhu Interlagos zopakoval víťazstvo spred dvoch rokov

Už v kvalifikácii a po dva dni pred pretekmi aj v tréningoch Red Bull ukázal svoju silu a rýchlosť a naznačil ambície Vettela i Webbera. Vettel nezaprel v sebe už v kvalifikácii túžbu po rekordoch a víťazstvom si zabezpečil pätnástu pole position a tým aj prekonanie Nigela Mansella zo sezóny 1996, keď ich tento Brit nazbieral "len" 14.

Vettel chcel určite v Brazílii rozšíriť aj počet svojich tohtoročných triumfov ďalším víťazstvom, technika jeho monopostu (alebo réžia manažmentu tímu ???) to zariadila inak. Je totiž malou záhadou, prečo si Vettel v pretekoch po nahlásení problémov s prevodovkou a prenechaní lídrovskej pozície dovtedy druhému Webberovi dokázal udržiavať pred Alonsom konštantný náskok napriek problémom s radením druhého a tretieho stupňa (ako o tom komunikoval cez rádio so svojím tímom).

Vyzeralo to tak, že tento problém odsunie Vettela viac dozadu a borci ako Alonso, Button a Hamilton sa cez neho hravo dostanú. Nestalo sa, pretože Vettel naďalej jazdil až obdivuhodne rýchle časy a lámal rekordy najrýchlejších kôl. Bola za tým buď genialita jazdca alebo šéfa tímu Red Bull ukážkovo servírovať a maskovať tímovú réžiu a dopriať Webberovi užiť si aspoň raz za rok slastný pocit z víťazstva.

Nechajme však úvahy a špekulácie bokom a vráťme sa na začiatok pretekov. Ako tradične aj teraz najlepšie odštartoval Vettel a netradične dobre vyšiel štart aj druhému z kvalifikácie Webberovi. Vettel získal mierny náskok a bol by zrejme zvyšku sveta unikal ďalej, nebyť "zlej" prevodovky. Potom však spomalil až natoľko, že to vyzeralo na nečakane veľké problémy, dokonca aj na prípadné odstúpenie z pretekov. Len čo sa však Webber bezpečne usadil na vedúcej pozícii, Vettelova prevodovka sa zázračne prebrala a ostatné sme už povedali skôr.

Vettel a WEbber
Vettel a Webber na opačných stranách ako zvyčajne. Víťaz Webber stojí vpravo.

V Brazílii však nešlo ani tak o to, či zvíťazí Vettel. Ten má už dlhšie tohtoročný titul vo vrecku a prvých miest z tohtoročnej sezóny plnú hrsť. V hre bol však titul vicemajstra, na ktorý ašpirovali Button, Alonso a Webber. Najbližšie k nemu mali Button a Alonso, Webber sa ním mohol stať iba za istých okolností. Hamilton medzi kandidátmi nebol, pretože jeho časté ostré súboje s Massom ho z boja o celkové druhé miesto vyradili už skôr. Aj v Brazílii sa schyľovalo k ich súboju, nakoniec k nemu nedošlo. Hamiltona zradila prevodovka a z pretekov musel odstúpiť.

Boj o šieste miesto medzi Rosbergom a Sutilom priniesol dva zaujímavé momenty. Prvým bol predbiehací manéver Rosberga, druhým opačné garde na rovinke pre Sutila. Sutil so svojim monopostom Force India sa až neuveriteľne ľahko na dlhej rovinke dostal pred Rosbergov Mercedes, svoj náskok potom stále zvyšoval a v cieli bol šiesty.

V Brazílii to pre Alonsa, ktorý jazdil na tretej pozícii, vyzeralo až do 62. kola veľmi nádejne. Lenže to by Ferrari muselo byť rýchlejšie ako Buttonov McLaren, ktorý s malou stratou jazdil za Alonsom. No keďže tomu tak nie je, tak na treťom mieste jazdiaci Alonso, v tej chvíli nový vicemajster sveta, nedokázal so svojím Ferrari odolať rýchlejšiemu McLarenu Buttona, ktorý sa najmä s pomocou DRS pomerne ľahko dostal pred Alonsa a tretím miestom v cieli je vicemajstrom Button.

Súboj tímov Sauber a Toro Rosso o celkové siedme miesto a balík miliónov dolárov nakoniec získal Sauber. Jeho jazdec Kobayashi dokázal zo 16. miesta na štarte obsadiť v cieli deviatu priečku a Sauber dvoma bodmi odskočil od Toro Rosso na tri body, keď jazdec talianskeho tímu chyboval v polovici pretekov a pre svoj tím za 13. miesto nezískal žiadny bod.

V momente, keď sa Brit prebil na tretiu pozíciu a Alonso bol štvrtý, mal už Button druhú priečku v seriáli takmer istú. A keďže do cieľa sa poradie na treťom a štvrtom mieste medzi Buttonom a Alonsom nezmenilo, vicemajstrom je Button, no a nakoľko zvíťazil Webber pred Vettelom, Alonso v seriáli 2011 klesol na celkové štvrté miesto.

Barrichello Massa Senna
Barrichello, Massa a Senna, trojica brazílskych jazdcov pred pretekmi v rodnej Brazílii

Trochu vzruchu vniesol na začiatku pretekov súboj Schumachera s mladým Sennom. Po kolízii pri predbiehacom manévri Schumachera musel sedemnásobný majster po prerazenej pneumatike "odkrivkať" do boxov a po výmene pneumatík sa zaradil na posledné 24. miesto. Po stíhacej jazde prišiel do cieľa na 15. mieste za Rubensom Barrichellom. Senna, ktorého označili za vinníka kolízie, mohol po kolízii so Schumacherom s mierne poškodeným predným krídlom pokračovať v jazde a v cieli bol sedemnásty.

Barrichelo možno sedel v kokpite formuly 1 posledný raz. Zatiaľ nemá isté miesto pre budúcoročnú sezónu. Ak zmluvu nezíska, jeho takmer dvadsaťročná sezóna sa nedobrovoľne skončí.

Posledná, devätnásta tohtoročná veľká cena ukončila sezónu 2011 F1. Do konca tohto roku si už žiadny pilot F1 nesadne do kokpitu formuly 1, keďže testovanie je zakázané a bude až v novom roku 2012. Budúcoročná sezóna bude mať premiéru 18. marca a jazdiť sa bude v Austrálii.

Výsledky Veľkej ceny Brazílie

1. Mark WebberAus./Red Bull1:32:17,444 hod
2. Sebastian VettelNem./Red Bull+ 16,983 s
3. Jenson ButtonV. Brit./McLaren+ 27,638
4. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+ 35,048
5. Felipe MassaBraz./Ferrari+ 1:06,733 min
6. Adrian SutilNem./Force India- 1 kolo
7. Nico RosbergNem./Mercedes- 1 kolo
8. Paul di RestaV. Brit./Force India- 1 kolo
9. Kamui KobayashiJap./Sauber- 1 kolo
10. Vitalij PetrovRus./Lotus- 1 kolo
11.Jamie AlguersuariŠpan./Toro Rosso- 1 kolo
12.Sebastien BuemiŠvajč./Toro Rosso- 1 kolo
13.Sergio PerezMex./Sauber- 1 kolo
14.Rubens BarrichelloBraz./Williams- 1 kolo
15.Michael SchumacherNem./Mercedes- 1 kolo
16.Heikki KovalainenFín./Lotus- 2 kolá
17.Bruno SennaBraz./Renault- 2 kolá
18.Jarno TrulliTal./Lotus-Renault- 2 kolá
19.Jerome D'AmbrosioBelg./Virgin- 3 kolá
20.Daniel RicciardoAustr./HRT- 3 kolá

Preteky nedokončili

Vitantonio LiuzziTal./HRT3 kolo
Lewis HamiltonV. Brit./McLaren12 kolo
Pastor MaldonadoVen./Williams24 kolo
Timo GlockNem./Virgin24 kolo

Konečné poradie jazdcov (po 19 pretekoch)

1. Sebastian Vettel392 bodov
2. Jenson Button270
3. Mark Webber258
4. Fernando Alonso257
5. Lewis Hamilton227
6. Felipe Massa118
7. Nico Rosberg89
8. Michael Schumacher76
9. Adrian Sutil42
10. Vitalij Petrov37
11. N. Heidfeld34
12. K. Kobayashi30
13. P. di Resta27
14. J. Alguersuari26
15. S. Buemi15
16. S. Perez14
17. R. Barrichello4
18. B. Senna2
19. P. Maldonado1

Konečné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull650 bodov
2. McLaren497
3. Ferrari375
4. Mercedes165
5. Renault73
6. Force India69
7. Sauber44
8. Toro Rosso41
9. Williams5

Autor: J. Goldberger
Foto: formula 1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.