V Číne double mercedesov, vyhral Hamilton

Nedeľa, 20 apríl 2014

Brit Hamilton na mercedese si víťazstvom na Veľkej cene Číny formuly 1 zopakoval rovnaký úspech z týchto pretekov v rokoch 2008 a 2011. Teraz vyhral pred Nemcom Rosbergom na rovnakom monoposte a Španielom Alonsom na Ferrari. Mercedesy tak potvrdili svoju dominanciu z prvých troch pretekov tohtoročnej sezóny, keď dva razy vyhral Hamilton a raz Rosberg. Hamiltonovo víťazstvo v Číne je jeho tretím v rade v tohtoročnom seriáli.

N. Rosberg, Ron Meadows (Mercedes), Hamilton, Alonso
Rosberg (zľava), Ron Meadows (šéf tímu Mercedes), Hamilton a Alonso na stupni víťazov

Po výmene šéfa tímu Ferrari, keď odstupujúceho Stefana Domenicaliho nahradil Marco Mattiacci, Ferrari akoby vstalo z mŕtvych a najmä Alonsov monopost tromfol oba Red Bully a nestačil len na mercedesy Hamiltona a Rosberga a v tomto roku sa po prvý raz dostal na stupne víťazov. V priebehu pretekov to dokonca vyzeralo tak, že by mohol skončiť aj druhý za Hamiltonom, ale na jednej z dvoch dlhých roviniek okruhu pri Šanghaji Rosberg predviedol rýchlosť svojho mercedesa a veľmi ľahko sa prehnal okolo Alonsa.

Tí čo nepozerali priamy televízny prenos sa môžu pýtať, že kde sú Red Bully, najmä ako si viedol majster sveta Nemec Vettel, ktorý v tomto roku ani teraz nedosiahol na pódium. Štvornásobný majster sveta, ktorý v minulej sezóne absolútne dominoval, najmä v druhej polovici seriálu, nedokáže držať krok s monopostami mercedes, ale ako sa ukázalo teraz v Číne, ani s Farrari Fernanda Alonsa.

Vettel sa v úvode pretekov krátky čas držal na druhej pozícii, ale po prvých zastávkach v boxoch klesol za Alonsa na tretiu priečku. Vettel nemôže dokonca súperiť ani s Danielom Ricciardom, ktorý sedlá rovnaké auto. Ťažko sa mu tiež počúva z tímového rádia príkaz, aby pustil pred seba tímového partnera Ricciarda, ktorý dosahoval na kolo lepšie časy. Ricciardo skončil štvrtý za Alonsom, Vettel piaty, ale oproti Austrálčanovi bol v cieli o vyše dvadsať sekúnd pomalší. Príčinu pozná pravdepodobne len sám Vettel.

Fín Kimi Räikkönen nemal v Číne vydarenú kvalifikáciu, v ktorej bol jedenásty. Ťažko sa potom predieral dopredu a skončil ôsmy. Aj v Číne si však veľmi dobre viedol Nemec Hülkenberg z Force India, ktorý skončil šiesty hneď za Vettelom. Siedmy bol fínsky talent Valtteri Bottas na Williamse, zatiaľ čo jeho tímového partnera Brazílčana Massu aj teraz prenasledovala smola, keď mu pri prvej zastávke v boxoch nedokázali mechanici nasadiť a dotiahnuť ľavé zadné koleso, stratil tak príliš veľa času a v cieli bol až pätnásty. Deviaty v cieli bol Mexičan Perez na druhom monoposte Force India a desiaty 19-ročný Rus Kviat, nováčik v tíme Toro Rosso, ktorý už tretí raz v seriáli bodoval.

Po radikálnych technických zmenách, ktorými prešli po minuloročnej sezóne monoposty, sú teraz preteky formuly 1 síce omnoho vyrovnanejšie, ale posledné v Číne neboli príliš dramatické a priniesli iba málo vzruchu. Suverénne najrýchlejšie sú mercedesy, ale zvyšok sveta je veľmi vyrovnaný. Technický náskok stratil Red Bull, kým Ferrari sa najmä z pohľadu výkonov Alonsa na rakúsky tím akoby dotiahol. Skvelú výkonnosť majú monoposty Force India, ktoré teraz v Číne obsadili šieste a deviate priečky, ale tiež Williamsy Bottasa a Massu. Dobrým ťahom tímu Toro Rosso bolo angažovanie mladého Russa Kviata, ktorý sa v troch pretekoch umiestnil do desiateho miesta a bodoval.

V boji o titul vedie Rosberg s náskokom štyroch bodov pred Hamiltonom a až o 38 bodov pred Alonsom. Darí sa Hülkenbergovi, ktorý je štvrtý pred krajanom Vettelom. Šiesty Ricciardo by bol vyššie, nebyť diskvalifikácie kvôli vysokej spotrebe paliva (prekročil povolených 100 kg benzínu) v Austrálii.

Seriál formuly 1 bude pokračovať 11. mája. Na programe bude Veľká cena Španielska na okruhu Catalunya pri Barcelone.

Výsledky Veľkej ceny Číny

1. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes1:33:28,338 hod
2. Nico RosbergNem./Mercedes+18,0 s
3. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+23,6
4. Daniel RicciardoAustr./Red Bull+27,1
5. Sebastian VettelNem./Red Bull+47,8
6. Nico HülkenbergNem./Force India+54,3
7. Valtteri BottasFín./Williams+55,7
8. Kimi RäikkönenFín./Ferrari+1:16,3 min
9. Sergio PerezMex./Force India+1:22,6
10. Daniil KviatRus./Toro Rosso-1 kolo
11. Jenson ButtonV. Brit.McLaren-1 kol
12. Jean-Eric VergneFranc./Toro Rosso-1 kolo

Priebežné poradie jazdcov (po 4 podujatiach z 19)

1. Nico Rosberg79 bodov
2. Lewis Hamilton75
3. Fernando Alonso41
4. Nico Hülkenberg36
5. Sebastian Vettel33
6. Daniel Ricciardo24
7. Valtteri Bottas24
8. Jenson Button23
9. Kevin Magnussen20
10. Sergio Perez18
11. Felipe Massa12
12. Kimi Räikkönen11

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Mercedes154 bodov
2. Red Bull57
3. Force India54
4. Ferrari52
5. McLaren43
6. Williams36
7. Toro Rosso8
8. Lotus0
9. Sauber0
10. Marussia0
11. Caterham0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.