V Číne prémiové víťazstvo Rosberga

Nedeľa, 15 apríl 2012

Historické pol position v kvalifikácii a víťazstvo v pretekoch v novodobej ére Mercedesa. Pričinil sa oň na tretích pretekoch seriálu formuly 1 na Veľkej Cene Číny Nemec s fínskymi koreňmi Nico Rosberg. Zvíťazil pred jazdcami McLarenu Buttonom a Hamiltonom.

Nico Rosberg
Nico Rosberg načasoval formu svojho monopostu v Číne na svoje prémiové víťazstvo

Úspech Mercedesu mohol byť osladený o double, nebyť chyby mechanikov pri výmene kolies pri pitstope a nedotiahnutej matice na pravom prednom kolese monopostu Michaela Schumachera, ktorý stál na štarte hneď vedľa Rosberga a pred vjazdom do boxov okupoval druhú priečku hneď za Rosbergom.

Dvadsaťšesťročný syn fínskeho majstra svete z roku 1982 Keke Rosberga zvíťazil v 111 veľkej cene svojej kariéry a po 57 rokoch je to prvé aj víťazstvo Mercedesa vo formule 1. Rosberg tak priamo nadviazal na Fangiovo víťazstvo v Monze v roku 1955. Rosberg vyhral spôsobom štart-cieľ, čo prekvapuje o to viac, že 26ročný Nemec v tomto ročníku seriálu F1 nedosiahol výraznejší úspech, v predchádzajúcich dvoch pretekoch ani raz nebodoval a mercedesy ťahali doteraz vždy za kratší koniec.

Rosbergovo víťazstvo mohol ohroziť hádam len Brit Button, ktorý však mohol dopadnúť presne ako Schumacher. Pri Buttonovi však stálo šťastie a koleso mu pri výmene pneumatík nakoniec dotiahli. Stratil tým okolo osem sekúnd, čo na stíhanie Rosberga bola priveľká strata. Nie však na aktuálneho majstra sveta Vettela, pred ktorého sa Button na druhé miesto dostal päť kôl pred koncom pretekov. Po Buttonovi sa podobný manéver podaril aj Hamiltonovi a Vettela tak odsunul aj z tretej priečky.

Šťastie nestálo ani pri Räikkönenovi, ktorý sa dlho držal do piateho miesta, nezašiel do boxov na výmenu kolies a opotrebované pneumatiky ho zradilo tak, že Vettel, Webber, Grosjean či Sena, ktorí sa mu dovtedy pozerali na chrbát, sa zrazu veľmi hravo dostali pred neho. Nakoniec majster sveta z roku 2007 skončil až na 14. mieste a neušiel sa mu žiadny bod.

Po dva body si prišiel do Číny pilot Ferrari Fernando Alonso, pred šanghajskou veľkou cenou vedúci jazdec seriálu. V Číne však nespŕchlo, čo by Alonsa i Ferrari určite potešilo, a tak deviate miesto je pre taliansky tím i samotného dvojnásobného majstra sveta určite sklamaním. Podobne aj pre oboch jazdcov tímu Red Bull. Ich monoposty nemajú minuloročnú či predminuloročnú výkonnosť, a tak si s Vettelom i Webberom hravo poradili McLareny Buttona i Hamiltona. Prvého z nich, Vettela, vytlačili z druhej pozície päť kôl pred koncom. Webberovi sa ušla štvrtá priečka a tešiť ho môže fakt, že v priebežnom poradí je pred mladším tímovým spolujazdcom štvrtý, kým Vettel až piaty.

Povedzme si však aj o opaku smoly – o šťastí. Šťastní v cieli boli napríklad Francúz Grosjean (6. miesto), Brazílčan Sena (7.), Venezuelčan Maldonado (8.), a koniec-koncov aj Japonec Kobayashi (10.). Z Číny si odvážajú cenné body, no najmä vedomie, že môžu rovnocenne bojovať s tými, o ktorým si doteraz mysleli, že na nich nemajú.

Kto však na najlepších naozaj nestačí, je druhý pilot Ferrari, Brazílčan Massa. Možno chcel v Šanghaji preraziť taktikou s jednou zastávkou v boxoch, čo mu však nevyšlo a skončil bez bodov. Ešte viac ho však môže mrzieť, že po troch pretekoch nemá ani bod, kým Alonso, tiež pilot Ferrari, je priebežne druhý za Hamiltonom a Buttonom, len s osem, resp. šesť bodovou stratou.

Pri víťazstve monopostu Mercedes a jeho pilota Rosberga spomeňme, že Ross Brawn prišiel do tohto tímu so smelým predsavzatím. Povedal, že v treťom roku účinkovania v seriáli F1 bude tím Mercedes bojoval o titul majstra sveta. Po troch pretekoch sariálu je síce Rosberg až šiesty s 25 bodmi, ale na prvého Hamiltona stráca len 20 bodov. Takže – nič nie je nemožné. Aj keď tento výrok nevyslovili v Mercedese.

Štvrté podujatie seriálu formuly 1 sa pôjde už o týždeň, 22. apríla v Bahrajne. Obavy z teroristického útoku síce zažehnané nie sú, ale preteky by sa mali konať. Verme, že táto predpoveď sa aj naplní.

Výsledky Veľkej ceny Číny

1. Nico RosbergNem./Mercedes1:36:26,929 hod
2. Jenson ButtonV.Brit./McLaren+20,626 s
3. Lewis HamiltonV.Brit./McLaren+26,012
4. Mark WebberAustr./RedBull+27,924
5. Sebastian VettelNem./RedBull+30,483
6. Romain GrosjeanFranc./Lotus+31,491
7. Bruno SennaBraz./Williams+34,597
8. Pastor MaldonadoVen./Williams+35,643
9. Fernando AlonsoŠpan./Ferrari+37,256
10. Kamui KobayashiJap./Sauber+38,720

Priebežné poradie jazdcov (po troch podujatiach)

1. Lewis Hamilton45 bodov
2. Jenson Button43
3. Fernando Alonso37
4. Mark Webber36
5. Sebastian Vettel28
6. Nico Rosberg25
7. Sergio Perez22
8. Kimi Räikkönen16
9. Bruno Senna14
10. Kamui Kobayashi9

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. McLaren88 bodov
2. Red Bull64
3. Ferrari37
4. Sauber31
5. Lotus24
6. Williams18
7. Force India9
8. Toro Rosso9
9. Mercedes1
10. Marussia0

Nico Rosberg Button N. Rosberg K. Rosberg Hamilton Čelo pretekov na VC Číny
Autor: J. Goldberger
Foto: formula 1
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.