V Indii zvíťazil Vettel a má štvrtý titul

Nedeľa, 27 október 2013

Šieste víťazstvo v rade v tohtoročnej sezóne pretekov formuly 1 prinieslo nemeckému jazdcovi ďalší, v poradí už štvrtý titul majstra sveta. Na Veľkej cene Indie mu stačili prísť do cieľa na niektorom z prvých piatich miest na to, aby v štvrtých pretekoch od konca seriálu mohol oslavovať titul. V Indii však vyhral – pred krajanom Rosbergom a Francúzom Grosjeanom.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel, historicky najmladší štvornásobný majster sveta vo formuly 1.

Vettel nedal na Veľkej cene Indie svojmu jedinému konkurentovi Alonsovi z tímu Ferrari šancu a už ďalej nechcel svoju korunováciu odkladať. Zvíťazil spôsobom štart – cieľ, a aj to hovorí o jeho presvedčivej dominancii, ktorá je zvlášť výrazná najmä v druhej polovici seriálu.

Sebastian Vettel ziskom štvrtého titulu majstra sveta vo formuly 1 dokázal to, čo pred ním len Argentínčan Juan Manuel Fangio a potom aj jeho krajan Michael Schumacher. Vettel však v mladšom veku – ako dvadsaťšesťročný a je tak v histórii najmladším štvornásobným majstrom sveta. Tým ako Vettel suverénne víťazí a je pred každými pretekmi veľkým a prakticky jednoznačným favoritom, dostáva formulu 1 do situácie, že hrozí, že seriál prestane byť zaujímavý. Jeho prevaha v pretekoch je tak veľká, že žiadny iný jazdec na neho nemá.

V kuloároch, ale aj medzi jazdcami sa hovorí, že Vettel má vo svojom monoposte niečo, čo ostatní nemajú. Ale nikto nevie, čo to je. Zaujímavé je aj to, že Vettelovi sa vyhýbajú aj technické problémy, zatiaľ čo na druhého pilota Red Bullu sa valí jeden za druhým. Raz mu vzplanie auto, inokedy odletí zle dotiahnuté koleso, alebo ako teraz v Indii, sa mu porúcha prevodovka. Ak je to všetko normálne, tak potom má Vettel od Boha šťastie a Boh Webberovi nepraje, alebo je to iba náhoda.

Vettel v Indii odštartoval z prvého miesta, tak ako pred rokom i pred dvomi. Tretia pole position, tretie víťazstvo. Proste, v krajine posvätnej kravy sa mu mimoriadne darí. Navyše, vyhral aj oba tréningy. Aj keď po dvoch okruhoch musel do boxov na výmenu pneumatík a zaradil sa až na pätnástu pozíciu. Potom už mieril jasne na vedúcu pozíciu a na víťazstvo. Keď v závere pretekov z druhého miesta pre poruchu prevodovky odstupoval Webber, mal Vettel pred ním náskok vyše trinásť sekúnd, ale pred tretím vyše dvadsať. Takže o víťazstvo ho vlastne už nemal kto pripraviť.

Do cieľa zvýšil Vettel svoj náskok na Rosberga na takmer pol minútu.

Po odstúpení Webbera jazdil na druhej priečke Kimi Räikkönen. Nevydržali mu však pneumatiky a pred neho sa dostal najprv Rosberg, potom za dramatických okolností aj tímový partner Lotusu Grosjean, ale potom aj Massa, Perez i Hamilton. Až v poslednom okruhu zamieril Räikkönen do boxov na výmenu pneumatík, takže si zachránil aspoň siedme miesto.

Alonso ako jediný možný konkurent Vettela dosiahol v Indii jeden zo svojich najhorších výsledkov. V prvých dvoch zákrutách po štarte mal hneď dve kolízie a to ho odsunulo dozadu. Nakoniec skončil jedenásty a bez jediného bodu.

Seriál formuly 1 pokračuje už o týždeň Veľkou cenou Abú Zabí na okruhu Yas Marina v Spojených arabských emirátoch.

Výsledky Veľkej ceny Indie

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:31:12,187 hod
2. Nico RosbergNem./Mercedes+29,823 s
3. Romain GrosjeanFranc./Lotus+39,892
4. Felipe MassaBraz./Ferrari+41,692
5. Sergio PerezMex./McLaren+43,829
6. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes+52,400
7. Kimi RäikkönenFín./Lotus+1:07,9 min
8. Paul di RestaV. Brit./Force Indias+1:12,8
9. Adrian SutilNem./Force India+1:14,7
10. Daniel RicciardoAustr./Toro Rosso+1:16,2

Priebežné poradie jazdcov (po 16 z 19 pretekov)

1. Sebastian Vettel322 bodov
2. Fernando Alonso207
3. Kimi Räikkonen183
4. Lewis Hamilton159
5. Mark Webber148
6. Nico Rosberg144
7. Romain Grosjean102
8. Felipe Massa102
9. Jenson Button60
10. Paul di Resta40

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull470 bodov
2. Mercedes313
3. Ferrari309
4. Lotus285
5. McLaren93
6. Force India68
7. Sauber45
8. Toro Rosso32
9. Williams1
10. Marussia0
11. Caterham0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.