V Indii zvíťazil Vettel a má štvrtý titul

Nedeľa, 27 október 2013

Šieste víťazstvo v rade v tohtoročnej sezóne pretekov formuly 1 prinieslo nemeckému jazdcovi ďalší, v poradí už štvrtý titul majstra sveta. Na Veľkej cene Indie mu stačili prísť do cieľa na niektorom z prvých piatich miest na to, aby v štvrtých pretekoch od konca seriálu mohol oslavovať titul. V Indii však vyhral – pred krajanom Rosbergom a Francúzom Grosjeanom.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel, historicky najmladší štvornásobný majster sveta vo formuly 1.

Vettel nedal na Veľkej cene Indie svojmu jedinému konkurentovi Alonsovi z tímu Ferrari šancu a už ďalej nechcel svoju korunováciu odkladať. Zvíťazil spôsobom štart – cieľ, a aj to hovorí o jeho presvedčivej dominancii, ktorá je zvlášť výrazná najmä v druhej polovici seriálu.

Sebastian Vettel ziskom štvrtého titulu majstra sveta vo formuly 1 dokázal to, čo pred ním len Argentínčan Juan Manuel Fangio a potom aj jeho krajan Michael Schumacher. Vettel však v mladšom veku – ako dvadsaťšesťročný a je tak v histórii najmladším štvornásobným majstrom sveta. Tým ako Vettel suverénne víťazí a je pred každými pretekmi veľkým a prakticky jednoznačným favoritom, dostáva formulu 1 do situácie, že hrozí, že seriál prestane byť zaujímavý. Jeho prevaha v pretekoch je tak veľká, že žiadny iný jazdec na neho nemá.

V kuloároch, ale aj medzi jazdcami sa hovorí, že Vettel má vo svojom monoposte niečo, čo ostatní nemajú. Ale nikto nevie, čo to je. Zaujímavé je aj to, že Vettelovi sa vyhýbajú aj technické problémy, zatiaľ čo na druhého pilota Red Bullu sa valí jeden za druhým. Raz mu vzplanie auto, inokedy odletí zle dotiahnuté koleso, alebo ako teraz v Indii, sa mu porúcha prevodovka. Ak je to všetko normálne, tak potom má Vettel od Boha šťastie a Boh Webberovi nepraje, alebo je to iba náhoda.

Vettel v Indii odštartoval z prvého miesta, tak ako pred rokom i pred dvomi. Tretia pole position, tretie víťazstvo. Proste, v krajine posvätnej kravy sa mu mimoriadne darí. Navyše, vyhral aj oba tréningy. Aj keď po dvoch okruhoch musel do boxov na výmenu pneumatík a zaradil sa až na pätnástu pozíciu. Potom už mieril jasne na vedúcu pozíciu a na víťazstvo. Keď v závere pretekov z druhého miesta pre poruchu prevodovky odstupoval Webber, mal Vettel pred ním náskok vyše trinásť sekúnd, ale pred tretím vyše dvadsať. Takže o víťazstvo ho vlastne už nemal kto pripraviť.

Do cieľa zvýšil Vettel svoj náskok na Rosberga na takmer pol minútu.

Po odstúpení Webbera jazdil na druhej priečke Kimi Räikkönen. Nevydržali mu však pneumatiky a pred neho sa dostal najprv Rosberg, potom za dramatických okolností aj tímový partner Lotusu Grosjean, ale potom aj Massa, Perez i Hamilton. Až v poslednom okruhu zamieril Räikkönen do boxov na výmenu pneumatík, takže si zachránil aspoň siedme miesto.

Alonso ako jediný možný konkurent Vettela dosiahol v Indii jeden zo svojich najhorších výsledkov. V prvých dvoch zákrutách po štarte mal hneď dve kolízie a to ho odsunulo dozadu. Nakoniec skončil jedenásty a bez jediného bodu.

Seriál formuly 1 pokračuje už o týždeň Veľkou cenou Abú Zabí na okruhu Yas Marina v Spojených arabských emirátoch.

Výsledky Veľkej ceny Indie

1. Sebastian VettelNem./Red Bull1:31:12,187 hod
2. Nico RosbergNem./Mercedes+29,823 s
3. Romain GrosjeanFranc./Lotus+39,892
4. Felipe MassaBraz./Ferrari+41,692
5. Sergio PerezMex./McLaren+43,829
6. Lewis HamiltonV. Brit./Mercedes+52,400
7. Kimi RäikkönenFín./Lotus+1:07,9 min
8. Paul di RestaV. Brit./Force Indias+1:12,8
9. Adrian SutilNem./Force India+1:14,7
10. Daniel RicciardoAustr./Toro Rosso+1:16,2

Priebežné poradie jazdcov (po 16 z 19 pretekov)

1. Sebastian Vettel322 bodov
2. Fernando Alonso207
3. Kimi Räikkonen183
4. Lewis Hamilton159
5. Mark Webber148
6. Nico Rosberg144
7. Romain Grosjean102
8. Felipe Massa102
9. Jenson Button60
10. Paul di Resta40

Priebežné poradie tímov (Pohár konštruktérov)

1. Red Bull470 bodov
2. Mercedes313
3. Ferrari309
4. Lotus285
5. McLaren93
6. Force India68
7. Sauber45
8. Toro Rosso32
9. Williams1
10. Marussia0
11. Caterham0

Autor: J. Goldberger
Foto: formula1
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.